Master of Science in de bio-ingenieurswetenschappen: milieutechnologie
Door internationaal erkend spitsonderzoek in milieutechnologie is de Universiteit Gent één van de topuniversiteiten in Europa in dit vakgebied. Je krijgt er een zeer grondige technologisch-wetenschappelijke kennis m.b.t. de analyse, preventie en remediëring van milieuproblemen, met het oog op een duurzaam beheer van onze grondstoffen, technologische processen en ecosystemen.
Inhoud
De opleiding Master of Science in de bio-ingenieurswetenschappen: milieutechnologie vormt ingenieurs die in staat zijn om zowel de wetenschappelijke als de maatschappelijke uitdagingen m.b.t. het leefmilieu kritisch, multi- en interdisciplinair te analyseren én te werken aan duurzame en effectieve oplossingen. Je krijgt een brede en diepgaande kennis van chemische, fysische, (micro)biologische en ecologische milieudiagnostiek in de compartimenten water, lucht en bodem. Je verdiept je in zowel de preventieve als remediërende milieutechnologie. De opleiding is zeer sterk procesmatig en kwantitatief gericht zowel op het niveau van de ecosfeer (natuurlijke systemen) als de technosfeer (industriële systemen), wat resulteert in een uitgesproken ingenieursprofiel. Door in te spelen op vernieuwde inzichten m.b.t. het (kringloop)beheer van natuurlijke hulpbronnen en duurzame energie, én door de aandacht voor het brede maatschappelijke, economische en wetgevende kader, wordt de opleiding gekenmerkt door een holistische aanpak bij de studie van milieuproblemen. Als één van de pioniers van de opleidingen in milieutechnologie en door haar internationaal erkend spitsonderzoek, is de UGent één van de topuniversiteiten in Europa in dit vakgebied.
Voor wie
De toelatingsvoorwaarden zijn divers. Afhankelijk van je vooropleiding kun je rechtstreeks instromen of zijn er bijkomende voorwaarden.
Structuur
Het programma van de masteropleiding is gestructureerd rond drie clusters:
Milieuanalyse en -diagnostiek (bv. analyse van organische micropolluenten, toegepaste mariene ecologie, milieu-risicobeoordeling). Processen en interacties binnen natuurlijke én industriële (eco)systemen worden bestudeerd vanuit een brede waaier aan invalshoeken. Je bent in staat om, binnen een context van toenemende druk op natuurlijke hulpbronnen en groeiende internationale bezorgdheid omtrent ecologische en/of humane risico’s, de kwaliteit van ons leefmilieu en resources kritisch en multidisciplinair te analyseren, en om de noodzaak en effectiviteit van verbeteringsmaatregelen te beoordelen.
Milieutechnologie en -engineering (bv. milieutechnologie: lucht, technologie voor terugwinning van grondstoffen, milieutechnische installaties in de praktijk). Naast biologische en fysisch-chemische zuiveringstechnologieën voor de verschillende milieucompartimenten, wordt nadruk gelegd op duurzame kringlooptechnologieën met aandacht voor hergebruik van natuurlijke grondstoffen, levenscyclusanalyse en schone technologie, en het terugwinnen van nevenstromen. Hiermee zet de UGent opleiding duidelijk in op actuele maatschappelijke tendensen en internationaal evoluerende inzichten m.b.t. duurzaam materialen- en grondstoffenbeheer, het sluiten van kringlopen, en het valoriseren van reststromen in de technosfeer. Bij het ontwikkelen van remediërende of sanerende oplossingen voor milieuproblemen wordt niet alleen het begrijpen en kwantitatief doorrekenen van milieutechnische processen vooropgesteld, maar ook de kennis en het inzicht van het ontwerp, sturing en implementatie van milieutechnische installaties in reële praktijksituaties.
Maatschappelijke omkadering (bv. management voor ingenieurs, juridisch kader van milieutechnologie). De opleiding heeft aandacht voor het wetgevend en beleidskader, en voor maatschappelijke-economische competenties die breed inzetbaar zijn in de bedrijfsomgeving en het beroepenveld van de bio-ingenieur milieutechnologie. Het ruime aanbod keuzevakken, seminaries, een gerichte stage en het masterproefonderzoek zorgen zowel voor verdieping als verbreding van milieu- en ingenieursgerichte kennis en inzichten, alsook voor het verwerven van vaardigheden en attitudes (bv. bio-ethiek, wetenschappelijke communicatie, ondernemerschap en management …).
De faculteit Bio-ingenieurswetenschappen is zeer internationaal gericht. Je komt hoe dan ook in contact met studenten en culturen uit de hele wereld. Bovendien kun je op diverse manieren een buitenlandse ervaring opdoen. Zo kun je tijdens de masteropleiding deelnemen aan een uitwisselingsprogramma of een summer school. Een stage in het buitenland behoort tevens tot de mogelijkheden. Daarnaast kun je ook in het kader van je masterproef voor een periode naar het buitenland. Voor de opleidingsspecifieke informatie kun je terecht op www.ugent.be/bw/nl/voor-studenten/buitenland.
Arbeidsmarkt
De opleiding vormt polyvalente ingenieurs én milieudeskundigen die via een kwaliteitsvolle en multidisciplinaire academische vorming voorbereid zijn op een toonaangevende onderzoeks-, technologische, commerciële, beleids- of managementfunctie op de arbeidsmarkt. Vele afgestudeerden bekleden een leidinggevende functie in (inter)nationale onderzoekslaboratoria, overheidsinstanties, studie- en adviesbureaus, en diverse industrietakken. Typische toepassingsdomeinen zijn te vinden in sectoren waarin fundamentele en toegepaste kennis van milieu(risico)analyse, duurzaam milieubeheer, en technologie op het vlak van valorisatie van reststromen (procesgassen, waterige stromen, vaste huishoudelijke/industriële stoffen) en zuivering van milieucompartimenten (lucht, water, bodem) vereist zijn. Kortom, de Master of Science in de bio-ingenieurswetenschappen: milieutechnologie is een unieke topopleiding die ongetwijfeld leidt tot een boeiende carrière.
Bekijk hier waar onze afgestudeerden werken.
Kwaliteitszorg
Mensen die durven denken over de uitdagingen van morgen, daar streven we naar. Daarom is het onderwijs aan onze universiteit stevig verankerd in zes grote onderwijsdoelstellingen: denk breed, blijf onderzoeken, steun talent, bouw mee, verleg grenzen en kies kwaliteit.
De UGent heeft continu aandacht voor kwaliteitszorg en kwaliteitscultuur. Het UGent-kwaliteitszorgsysteem geeft voor elke opleiding informatie over de troeven van de opleiding, de sterke punten én de werkpunten.
Meer info:
Troeven
- Kenniscreatie met focus op interdisciplinariteit en multiperspectivisme: afgestudeerden van onze opleiding kenmerken zich door hun brede en diepgaande kennis van chemische, fysische, (micro)biologische en ecologische milieuanalyse én van technologieën om uitdagingen m.b.t. het leefmilieu, grondstoffen en energie aan te pakken. Doorheen de opleiding verwerf je de nodige inzichten, vaardigheden en attitudes om milieuprocessen en -risico’s objectief en kwantitatief in te schatten en om, vanuit een kritische en interdisciplinaire aanpak én met een brede blik op de maatschappelijke-economische context, innovatieve en duurzame milieutechnische oplossingen en installaties te ontwerpen, te sturen, en in praktijk te brengen.
- Kwantitatief en holistisch denken: onze opleiding is zeer sterk procesmatig en kwantitatief gericht, zowel op het niveau van de ecosfeer (natuurlijke systemen) als de technosfeer (industriële systemen). Dit resulteert in een uitgesproken ingenieursprofiel. Door in te spelen op vernieuwde inzichten m.b.t. het (kringloop)beheer van natuurlijke grondstoffen en materialen, levenscyclusanalyse van producten en processen, én door aandacht te schenken aan het brede maatschappelijke, economische en wetgevende kader, wordt onze opleiding gekenmerkt door een holistische en geïntegreerde aanpak bij de studie van milieuproblemen.
- Gevarieerde en activerende werkvormen: in onze opleiding hanteren we een brede waaier aan werkvormen met ruime aandacht voor activerend leren. Via gastsprekers, bedrijfsbezoeken, labo-practica, werkcolleges, PC-oefeningen, case studies en groepsopdrachten leer je op een actieve manier (in samenwerking met het werkveld) hoe de theoretische kennis geïntegreerd wordt in concrete toepassingen en praktijkvraagstukken. Tijdens de masterproef zet je als student een eigen onderzoek op dat kadert in een breder onderzoeksproject. De masterproef kan een industriële, onderzoeksmatige en/of maatschappelijke finaliteit hebben.
- Talentontwikkeling: als student krijg je een grote mate van keuzevrijheid in het samenstellen van je studieprogramma naargelang je eigen interesses. Naast een brede stam die het profiel van de opleiding vormt, is er ruimte voor verdere verdieping of verbreding van kennis, vaardigheden en attitudes via een ruim aanbod aan keuzevakken, (internationale) stage, internationale uitwisseling, vorming in ondernemerschap, en (vrije) keuze van het masterproefonderwerp. We stimuleren een internationale leeromgeving door bepaalde lessen en activiteiten open te stellen voor een breed en divers studentenpubliek. Onze afgestudeerden zijn veelzijdige en flexibel inzetbare bio-ingenieurs die zich voldoende hebben kunnen specialiseren, en een veelheid aan taken kunnen beheren en daarbij prioriteiten kunnen stellen.
- Zelfstandig denken en optimale kansen op de arbeidsmarkt: je wordt opgeleid tot een kritische en polyvalente professional die autonoom kan functioneren in een breed scala van sectoren en industriële functies, in onderzoek en ontwikkeling, in het maatschappelijk middenveld en overheidsbeleid, en in ontwikkelingssamenwerking. Doorheen de opleiding verwerf je een attitude van levenslang leren en wetenschappelijk onderbouwd argumenteren.
Sterke punten
- Goede voorbereiding en een duidelijk gestructureerd programma: de masteropleiding bio-ingenieur milieutechnologie bouwt verder op de gelijknamige bacheloropleiding en is helder en logisch opgebouwd aan de hand van zes (thematische) leerlijnen. Onze inkomende studenten hebben aldus het beoogde profiel, wat – samen met een goede studie- en trajectbegeleiding – bijdraagt tot een hoog studierendement en dus een vlotte doorstroming doorheen de masteropleiding.
- Gemotiveerd en deskundig lesgeversteam met een ruime onderzoeksexpertise:de opleiding wordt gedragen door een geëngageerd, enthousiast en toegankelijk team van lesgevers en medewerkers uit verschillende disciplines. Lesgevers staan dicht bij de studenten die dit bijzonder waarderen. Onze professoren genieten internationale faam in hun vakgebied en geven hun kennis maar al te graag door via hun onderwijs. Als één van de pioniersopleidingen in milieutechnologie en d.m.v. het internationaal erkende spitsonderzoek, is de UGent in dit vakgebied één van de topuniversiteiten in Europa (zie bijv. QS World University Ranking - subject Environmental Sciences).
- Betrokkenheid en transparante evaluatie: we gebruiken een ruime variatie in evaluatievormen, en als student word je actief betrokken in de organisatie van de evaluaties (bijv. bij het opstellen van examenroosters). Via contactmomenten en jaarlijks geactualiseerde studiefiches word je duidelijk en transparant geïnformeerd over de wijze van evalueren. Er heerst zowel bij studenten als bij de afgestudeerden een zeer grote tevredenheid, zowel over de opleiding in haar totaliteit als over de manier van evalueren. Dit uit zich ook in de goede cijfers m.b.t. studieduur en inzetbaarheid op de arbeidsmarkt.
- Sterke Facultaire Dienst Onderwijs:de Facultaire Dienst Onderwijs beschikt over een deskundig team dat de opleidingscommissie ondersteunt en kwaliteitszorg continu onder de aandacht brengt van lesgevers. De opleidingscommissie komt maandelijks samen en kent een ruime en actieve participatie van lesgevers en studenten. Via het regelmatig aanbieden van bijv. facultaire workshops rond specifieke topics in kwaliteitszorg of de uitwisseling van ‘beste praktijken’ tussen lesgevers stimuleren we een permanente kwaliteitscultuur in onderwijs.
- Ruime jobmogelijkheden en erkenning als Milieucoördinator Type A: vele afgestudeerden bekleden een leidinggevende functie in diverse industriële sectoren, (inter)nationale onderzoekslaboratoria, studie- en adviesbureaus, overheidsinstanties, en academische wereld. Typische toepassingsdomeinen zijn te vinden in sectoren waarin fundamentele en toegepaste kennis van milieu(risico)-analyse, duurzaam beheer van het leefmilieu, energie en grondstoffen, en technologie op het vlak van valorisatie van reststromen (procesgassen, waterige stromen, vaste huishoudelijke/industriële stoffen) en zuivering van milieucompartimenten (lucht, water, bodem) vereist zijn. Indien je binnen het keuzepakket de minor milieucoördinatie volgt, word je als afgestudeerde bovendien erkend als milieucoördinator type A na aanvraag bij het Departement Omgeving van de Vlaamse overheid.
Werkpunten
- Verdere optimalisatie van de masterproefprocedure: de masterproef is het integratievak bij uitstek én vormt het sluitstuk van de opleiding. De opleiding hecht veel belang aan dit vak en wenst de volledige procedure van en de communicatie over het keuzeproces, het verloop en de beoordeling van de masterproef verder te stroomlijnen en te optimaliseren, zodat je als student in de beste omstandigheden kan focussen op het masterproefonderzoek van jouw dromen. Door nog explicieter in te zetten op begeleiding op het vlak van wetenschappelijk handelen, communiceren en integriteit, willen we onze studenten optimaal voorbereiden op het correct beheren en helder communiceren van informatie binnen een wetenschappelijk-academische, technisch-commerciële of beleidsmatige werkcontext.
- Kwalitatieve feedforward en feedback: het krijgen van feedback op tussentijdse opdrachten alsook na het indienen van de definitieve taak of na het examen wordt door de studenten als een grote meerwaarde in hun leerproces ervaren. We willen als opleiding de voordelen hiervan versterken door evaluaties en toetsing ook in te zetten als middel om het leren te ondersteunen (=Assessment for learning), door pro-actief te communiceren over doelstellingen, criteria, inhoudelijke verwachtingen en feedbackmogelijkheden, en door na (tussentijdse) evaluatie heldere en opbouwende feedback te voorzien.
- Structureel overleg met het werkveld: de vele en nauwe contacten tussen de opleiding en de milieutechnologische sector (via de facultaire Council for Strategic Advice, via talrijke individuele contacten en samenwerkingen, via infodagen en jobbeurzen, via gastsprekers, excursies, bedrijfsbezoeken, stages, masterproeven, summer schools,…) wensen we nog verder te intensiveren en te structureren. De idee leeft om periodiek, en mogelijks in samenwerking met andere milieu-gerelateerde opleidingen, enkele werkveldvertegenwoordigers uit te nodigen als zijnde een soort klankbord voor de opleiding. Het interfacultair Centre for Environmental Science and Technology (CES&T) kan hierin faciliterend zijn.
Deze opleiding is geaccrediteerd door de NVAO, de accreditatie werd verlengd onder het positief besluit instellingsreview in 2022. De kwaliteit van deze opleiding werd gevalideerd door een kwaliteitstoets in de vorm van een screening door het Onderwijskwaliteitsbureau. Het borgingsbesluit vindt u hier.
Deze informatie werd laatst bijgewerkt op 01/02/2023.
Heb je vragen of suggesties over deze publieke info, neem dan contact op met de opleiding.