Master of Science in de communicatiewetenschappen (journalistiek)
De Master in de communicatiewetenschappen is een wetenschappelijke én marktgerichte opleiding waar je in aanraking komt met de rijke diversiteit van het beroepenveld en de wetenschappelijke disciplines. De verschillende massamedia en theoretische perspectieven komen aan bod, waarna je je kan verdiepen in een bijzonder expertisegebied. Je verwerft daarbij de nodige onderzoekstechnische vaardigheden om zelf wetenschappelijk onderzoek te verrichten. Binnen de opleiding ligt de klemtoon op het optimaliseren van je academische vaardigheden maar daarnaast zijn ook duidelijke praktijkgerichte accenten aanwezig. Dit door een uniek vak met focus op beroepstechnieken, de grote inbreng van gastdocenten uit de beroepswereld en de mogelijkheid om een stage te volgen.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Sarah Van Leuven
|
7
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Sarah Van Leuven
|
7
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Tom Evens
|
7
|
|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Hanne Vandenberghe
|
9
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Patrick Vyncke
|
18
|
|
De student kiest ofwel voor keuzevakken, ofwel voor stage, ofwel voor de module ‘Maatschappelijk engagement en duurzaamheid’, ten belope van 12 studiepunten.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
sem 1
|
en
|
Ralf De Wolf
|
7
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Tom Evens
|
7
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Dieneke Van de Sompel
|
7
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Daniël Biltereyst
|
7
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Daniël Biltereyst
|
7
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Sofie Van Bauwel
|
7
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Sofie Van Bauwel
|
7
|
|
UKV
|
|
sem 1
|
nl
|
Yannick Dillen
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Petra Andries
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Johan Verrue
|
4
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Wouter Haerick
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Anne-Sophie Ghyselen
|
5
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Peter Stevens
|
5
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
John Lievens
|
5
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Margo De Koster
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
sem 2
|
nl
|
Hanne Vandenberghe
|
12
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
jaar
|
nl
|
Liselot Hudders
|
7
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
sem 2
|
en
|
Bernard Mazijn
|
5
|
|
|
|
jaar
|
nl
|
Michiel Dehaene
|
6
|
|
De student neemt in het tweede semester van het masterjaar een studieperiode op in het buitenland ten belope van ten minste 21 studiepunten ter vervanging van de keuzeopleidingsonderdelen en het praktijk jaarvak van de afstudeerrichtingsopleidingsonderdelen.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
sem 2
|
en
|
Tom Evens
|
21
|
|
- Geavanceerde en gespecialiseerde kennis van de communicatiewetenschappen toepassen om complexe vraagstukken in verband met de relatie media en maatschappij kritisch te analyseren.
- Voor de afstudeerrichting Communicatiemanagement: kennis hebben en kritisch analyseren van de fasen, aspecten en werking van persuasieve vormen van communicatie.
- Voor de afstudeerrichting Film- en Televisiestudies: kennis hebben en kritisch analyseren van de maatschappelijke en culturele betekenis, rol en invloed van film, televisie en andere beeldmedia, met de klemtoon op de tekstuele analyse (boodschappen), de productie en de receptie ervan.
- Voor de afstudeerrichting Journalistiek : kennis hebben en kritisch analyseren van de structuur en werking van de verschillende media, met de klemtoon op de professionele aspecten en de maatschappelijke betekenis, rol en functie van de journalistiek.
- Voor de afstudeerrichting Nieuwe Media en Maatschappij: kennis hebben en kritisch analyseren van de relatie tussen nieuwe media en maatschappij, en de uitdagingen die zich daarbij stellen vanuit gebruikers-, markteconomisch en politiek-economisch standpunt.
- De aan de communicatiewetenschappen verwante wetenschappen, met name sociologie, psychologie, economie, wijsbegeerte, recht en politieke wetenschappen, betrekken bij complexe communicatiewetenschappelijke vraagstukken.
- De ondersteunende wetenschappen, met name statistiek en onderzoeksmethoden en technieken, kritisch en zelfstandig aanwenden bij complexe vraagstukken in de communicatiewetenschappen.
- Nieuwe ontwikkelingen in het vakgebied, in het werkveld en in het beleid kritisch benaderen.
- Voor de afstudeerrichting Film- en Televisiestudies: grondig inzicht hebben in audiovisuele productietechnieken.
- Voor de afstudeerrichting Journalistiek: grondig inzicht hebben in journalistieke productietechnieken.
- Wetenschappelijke literatuur en bronnen voor communicatiewetenschappelijke theorievorming en onderzoek kritisch gebruiken.
- Een communicatiewetenschappelijk onderzoek uitvoeren.
- Nieuwe en originele wetenschappelijke, maatschappelijk relevante en/of beroepsrelevante vraagstukken identificeren en analyseren.
- Een adequaat onderzoeksplan finaliseren, operationaliseren en desgevallend bijsturen.
- Zelfstandig een onderzoeksplan in al zijn aspecten implementeren
- Zelfstandig, genuanceerd en kritisch rapporteren, zowel mondeling als schriftelijk, over zelf uitgevoerd onderzoek.
- Wetenschappelijk onderbouwde beleidsadviezen formuleren aangaande professionele en maatschappelijke vraagstukken.
- Voor de afstudeerrichting Communicatiemanagement: onderzoeks- en beleidsplannen evalueren, uitwerken en presenteren ten behoeve van het communicatiemanagement, zowel voor profit- als non-profit organisaties.
- Voor de afstudeerrichting Film- en Televisiestudies: onderzoeks- en beleidsplannen evalueren, ontwikkelen en monitoren in verband met beeldmedia.
- Voor de afstudeerrichting Journalistiek: onderzoeks- en beleidsplannen ontwikkelen in verband met journalistieke organisaties, overheidsbeleid, toezichtmechanismen of monitoring van media en journalistiek.
- Voor de afstudeerrichting Nieuwe Media en Maatschappij: theorieën, concepten, modellen en onderzoeksdata inzake nieuwe media omzetten in onderzoeks- en beleidsplannen ten behoeve van de ontwikkeling, de introductie en het management van nieuwe media & ICT, zowel vanuit bedrijfs- als maatschappelijk perspectief.
- Zelfstandig nieuwe en complexe communicatiewetenschappelijke vraagstukken kritisch analyseren.
- Zelfstandig een wetenschappelijke onderbouwd kritisch oordeel vormen en een persoonlijk standpunt innemen over complexe communicatiewetenschappelijke vraagstukken.
- Zelfstandig en systematisch kritisch reflecteren over het leren, plannen en handelen door zichzelf en door anderen.
- Nieuwe communicatiewetenschappelijke kennis door zelfstudie assimileren en openstaan voor de permanente innovatie van de communicatiewetenschappen.
- Professioneel schriftelijk communiceren over communicatiewetenschappelijke vraagstukken, (eigen) onderzoek en beleidsadviezen.
- Professioneel mondeling communiceren over communicatiewetenschappelijke vraagstukken, (eigen) onderzoek en beleidsadviezen.
- Mondeling en/of schriftelijk communiceren in het Engels of een andere forumtaal over communicatiewetenschappelijke vraagstukken, (eigen) onderzoek en beleidsadviezen.
- Inspirerend, adviserend en/of leidinggevend samenwerken in het kader van communicatiewetenschappelijk onderzoek.
- Relevante maatschappelijke ontwikkelingen op economisch, sociaal, cultureel, politiek en technologisch vlak analyseren en integreren in het eigen communicatiewetenschappelijk werk.
- Ethische, deontologische en juridische aspecten zinvol integreren in het eigen communicatiewetenschappelijk werk.
- Het bewustzijn van de maatschappelijke rol en verantwoordelijkheid als communicatiewetenschapper integreren in het eigen wetenschappelijke en professionele werk.
- Inzichten inzake internationalisering en globalisering en respect voor (interculturele) diversiteit, pluralisme en verdraagzaamheid integreren in het wetenschappelijk en professioneel werk als communicatiewetenschapper.