Master of Science in de EU-studies
De master maakt studenten wegwijs in het beleid van de Europese Unie. Veel aandacht gaat naar Europese besluitvormingsprocessen (waarbij vooral de politieke dimensie aan bod komt), ook het externe beleid wordt grondig behandeld. De analyse van actuele ontwikkelingen vormt de rode draad door de opleiding.
master-na-bacheloropleiding
1 jaar 60 studiepunten
Faculteit Politieke en Sociale Wetenschappen
Nederlands
Brochure
downloaden
Over de opleiding
Programma
Informeer je
Vlot van start
Na je studies
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
jaar
|
nl,en
|
Fabienne Bossuyt
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Hendrik Vos
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
en
|
Jan Orbie
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Ferdi De Ville
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Peter Van Elsuwege
|
5
|
|
|
1
|
jaar
|
nl,en
|
Petra Debusscher
|
3
|
|
Op te nemen: 1 module uit de onderstaande lijst.
Na goedkeuring door de faculteit.
Op te nemen: 1 major uit de onderstaande lijst.
Op te nemen: 10 studiepunten te selecteren uit de onderstaande lijst. Na goedkeuring door de faculteit.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 2
|
en
|
Fabienne Bossuyt
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
en
|
Gert Vermeulen
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
en
|
Bruno Merlevede
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
en
|
Jeroen Buysse
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Peter Stevens
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
en
|
Ferdi De Ville
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
en
|
Petra Debusscher
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
en
|
Bart Dessein
|
5
|
|
|
1
|
jaar
|
nl,en
|
Tony Valcke
|
7
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Fabienne Bossuyt
|
5
|
|
Op te nemen: 10 studiepunten te selecteren uit de onderstaande lijst. Na goedkeuring door de faculteit.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
en
|
Sven Biscop
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Sven Biscop
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
en
|
Dries Lesage
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Anemoon Soete
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Peter Stevens
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Mattias Vermeiren
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
en
|
Thijs Van de Graaf
|
5
|
|
|
1
|
|
|
Tim Haesebrouck
|
5
|
|
Op te nemen: 10 studiepunten uit 1 tot 2 modules uit de onderstaande lijst.
Na goedkeuring door de faculteit.
Op te nemen: minstens 5 studiepunten te selecteren uit de onderstaande lijst.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 2
|
en
|
Fabienne Bossuyt
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
en
|
Gert Vermeulen
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
en
|
Bruno Merlevede
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
en
|
Jeroen Buysse
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Peter Stevens
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
en
|
Ferdi De Ville
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
en
|
Petra Debusscher
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
en
|
Bart Dessein
|
5
|
|
|
1
|
jaar
|
nl,en
|
Tony Valcke
|
7
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Fabienne Bossuyt
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
en
|
Sven Biscop
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Sven Biscop
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
en
|
Dries Lesage
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Anemoon Soete
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Mattias Vermeiren
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
en
|
Thijs Van de Graaf
|
5
|
|
|
1
|
|
|
Tim Haesebrouck
|
5
|
|
Op te nemen: hoogstens 5 studiepunten te selecteren uit de Universiteitsbrede keuzevakken van de Universiteit Gent.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
jaar
sem 1
|
nl
nl
|
Ferdi De Ville
|
3
|
|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Ferdi De Ville
|
16
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 2
|
nl,en
|
Dries Lesage
|
15
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl,en
|
Dries Lesage
|
20
|
|
Op te nemen: 15 tot 20 studiepunten uit de onderstaande lijst.
Met goedkeuring van de faculteit: de student neemt een pakket van opleidingsonderdelen op in een buitenlandse instelling waarmee de opleiding een uitwisselingsakkoord heeft. In EU kan het enkel in sem 2
Competentiegebied 1: Competentie in één of meerdere wetenschappen
- Gevorderd inzicht hebben in de politicologische theorievorming en capita selecta van de EU Studies.
- Kennis hebben van en kritisch inzicht in de relevantie, de werking en de dynamieken van het politieke systeem en de instellingen van de EU.
- Kennis hebben van en kritisch inzicht in het externe optreden van de EU.
- Kennis hebben van de relevante hulpwetenschappen voor de EU Studies (in het bijzonder Europees Recht en Europese economie) en hun betekenis voor de EU-Studies begrijpen.
- Hedendaagse fenomenen, ontwikkelingen en vraagstukken (zoals op vlak van duurzaamheid) in de EU-politiek verklaren en kritisch duiden vanuit hun historische en internationale dimensie.
- Actuele fenomenen, ontwikkelingen en vraagstukken in de EU-politiek in hun complexiteit kritisch duiden vanuit recente politiek-wetenschappelijke literatuur.
- Politicologische concepten, theorieën en benaderingen uit de EU Studies aanwenden in eigen onderzoek naar en analyse van EU-gerelateerde vraagstukken, met respect voor alle methodologische en ethische standaarden, inclusies wat betreft wetenschappelijke integriteit.
- Zelfstandig EU-gerelateerde vraagstukken vertalen in relevante onderzoeksvragen of -hypothesen.
- Zelfstandig passende designs en methoden toepassen voor een EU-gerelateerde onderzoeksvraag, waarbij data op integere wijze verzameld, bewaard en gedeeld worden.
- Zelfstandig een geïntegreerd onderzoek opzetten en correct uitvoeren naar een EU-gerelateerd thema en de resultaten hiervan kritisch interpreteren.
- Zelfstandig (terugkerende) dynamieken herkennen en begrijpen in EU-gerelateerde fenomenen, ontwikkelingen en vraagstukken en er kritisch over reflecteren.
- De EU-dimensie in actuele ontwikkelingen herkennen.
- Kritisch reflecteren en een genuanceerd standpunt innemen over EU-gerelateerde fenomenen, ontwikkelingen en vraagstukken.
- Bereid zijn tot permanente actualisering van EU-gerelateerde inzichten.
- Eigen politiek-wetenschappelijk inzicht en onderzoek in de EU Studies neerschrijven in een kwaliteitsvol academisch rapportage.
- Eigen politiek-wetenschappelijk inzicht en onderzoek in de EU Studies presenteren en verantwoorden, waarbij respectvol en reflexief wordt omgegaan met verschillen op vlak van wetenschappelijke benadering, cultureel referentiekader, wereldbeeld, maatschappelijke verhoudingen en stereotypen.
- Constructief onderhandelen of actief deelnemen aan een rollenspel over een EU-gerelateerd thema.
- Samenwerken met peers en constructieve feedback formuleren aan en ontvangen van peers rond een EU-gerelateerd thema.
- Beleidsrelevantie en –implicaties in het eigen onderzoek onderkennen.
- Deontologisch verantwoord kunnen bijdragen aan het voor de EU-politiek relevante maatschappelijke debat en in overleg of discussie gaan met beleidsmakers.
- Relevante maatschappelijke fenomenen, ontwikkelingen en vraagstukken, waaronder duurzaamheidskwesties, in de EU-Studies opvolgen en integreren in het eigen politiek-wetenschappelijke functioneren.
- Politiekwetenschappelijke kennis van de Europese Unie en/of vaardigheden op een adequate en integere wijze toepassen op uitdagingen uit de praktijk en/of in een professionele context.