Master of Science in de geneesmiddelenontwikkeling
De Master in de geneesmiddelenontwikkeling - Apotheker is toegespitst op het geneesmiddelenonderzoek en bereidt je beter voor op een functie in de industrie en het onderzoek.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Dieter Deforce
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Dieter Deforce
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Guy Brusselle
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Koen Boussery
|
6
|
|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Peter De Paepe
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
|
en
|
Evelien Wynendaele
|
4
|
|
|
1
|
jaar
|
en
|
Evelien Wynendaele
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
|
en
|
An Vermeulen
|
3
|
|
|
1
|
jaar
|
en
|
Koen Raemdonck
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
|
24
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
jaar
|
nl
|
Chris Vervaet
|
6
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Philippe De Buck
|
3
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Koen Boussery
|
5
|
|
|
2
|
sem 1
|
en
|
Bruno De Geest
|
3
|
|
|
2
|
sem 2
|
en
|
Benedikt Van Nieuwenhove
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
sem 2
|
en
|
Koen Raemdonck
|
9
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
sem 2
|
en
|
Thomas De Beer
|
9
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
sem 2
|
en
|
Evelien Wynendaele
|
9
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
sem 2
|
en
|
Dieter Deforce
|
9
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
sem 2
|
en
|
Filip De Vos
|
9
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
sem 2
|
en
|
Christophe Stove
|
3
|
|
|
2
|
sem 2
|
en
|
Tom Coenye
|
3
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Evelien Wynendaele
|
3
|
|
|
2
|
sem 2
|
en
|
Stefaan De Smedt
|
3
|
|
|
2
|
sem 2
|
en
|
Thomas De Beer
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
jaar
|
nl
|
Koen Boussery
|
30
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Dieter Deforce
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Dieter Deforce
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Guy Brusselle
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Koen Boussery
|
6
|
|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Peter De Paepe
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
|
en
|
Evelien Wynendaele
|
4
|
|
|
1
|
jaar
|
en
|
Evelien Wynendaele
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
|
en
|
An Vermeulen
|
3
|
|
|
1
|
jaar
|
en
|
Koen Raemdonck
|
3
|
|
|
2
|
jaar
|
nl
|
Chris Vervaet
|
6
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Philippe De Buck
|
3
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Koen Boussery
|
5
|
|
|
2
|
sem 1
|
en
|
Bruno De Geest
|
3
|
|
|
2
|
sem 2
|
en
|
Benedikt Van Nieuwenhove
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
sem 2
|
en
|
Koen Raemdonck
|
9
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
sem 2
|
en
|
Thomas De Beer
|
9
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
sem 2
|
en
|
Evelien Wynendaele
|
9
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
sem 2
|
en
|
Dieter Deforce
|
9
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
sem 2
|
en
|
Filip De Vos
|
9
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
sem 2
|
en
|
Christophe Stove
|
3
|
|
|
2
|
sem 2
|
en
|
Tom Coenye
|
3
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Evelien Wynendaele
|
3
|
|
|
2
|
sem 2
|
en
|
Stefaan De Smedt
|
3
|
|
|
2
|
sem 2
|
en
|
Thomas De Beer
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
jaar
|
nl
|
Koen Boussery
|
30
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
|
24
|
|
- Gevorderd inzicht hebben in de interactie tussen geneesmiddelen en de biologische systemen.
- Inzicht hebben in het kwaliteitsvol formuleren en produceren van toedieningsvormen van geneesmiddelen.
- Kennis hebben van biotechnologische en biologische geneesmiddelen.
- Inzicht hebben in de verschillende fasen van geneesmiddelenontwikkeling.
- Inzicht hebben in de kwaliteitsaspecten van geneesmiddelen.
- Gevorderd inzicht hebben in de industriële productieprocessen van grondstoffen en doseringsvormen.
- Toepassen van farmacokinetische en farmacodynamische modellen in de ontwikkeling van geneesmiddelen.
- Zich verdiept hebben in één van de volgende domeinen: Biofarmaca, Farmaceutische productie, Regelgeving en kwaliteit, Gepersonaliseerde geneesmiddelen of Moleculaire beeldvorming.
- Wetenschappelijk onderzoek zelfstandig plannen en met een kritische ingesteldheid uitvoeren.
- Klinische studies kritisch benaderen.
- Op evidentie gebaseerde, kosten-effectieve en veilige farmacotherapie toepassen in de klinische praktijk.
- Passende technieken selecteren voor de analyse van diverse geneesmiddelen en gezondheidsproducten.
- Inzichten uit de geneesmiddelenontwikkeling integreren in de ontwikkeling van andere gezondheidsproducten en vice versa.
- De kwaliteit bewaken van producten, processen en patiëntenzorg.
- Informatie en advies verstrekken met het oog op een doeltreffend en veilig gebruik van geneesmiddelen.
- Zelfzorgvragen van patiënten rationeel en kostenbewust behandelen en opvolgen.
- Kritisch omgaan met informatie over geneesmiddelen en gezondheidsproducten.
- Efficiënt gebruik maken van beschikbare informatie bij farmaceutische vraagstellingen.
- Een attitude van nauwkeurigheid, punctualiteit en betrouwbaarheid bezitten.
- Bij het nemen van beslissingen rekening houden met het perspectief van verschillende belanghebbenden.
- Proactief inspelen op de veranderingen in de farmaceutische sector en de gezondheidszorg (levenslang leren).
- Voorkómen, detecteren en oplossen van courante geneesmiddel gerelateerde problemen.
- Ontwikkelingsstrategieën voor gezondheidsproducten uitwerken, inclusief planning en prioriteitstelling.
- Ondernemerszin vertonen.
- Participeren in discussies over ontwikkelingen in het onderzoek van geneesmiddelen en gezondheidsproducten.
- Doelgericht communiceren met patiënten, vakgenoten en andere zorgverstrekkers.
- Wetenschappelijk rapporteren aan vakgenoten en andere zorgverstrekkers.
- Samenwerken en beginnend leidinggeven in een multidisciplinaire omgeving.
- Efficiënt communiceren en rapporteren in het Engels.
- Het beroep uitoefenen conform de farmaceutische wetgeving en deontologie.
- Getuigen van een wetenschappelijke en maatschappelijke integriteit en verantwoordelijkheidszin.
- Kritisch reflecteren over de plaats van de farmaceutische wetenschappen in de maatschappij en de gezondheidszorg vanuit (inter)nationaal perspectief.
- Met zorgverstrekkers en overheid een rationeel, kosten-effectief en maatschappelijk verantwoord geneesmiddelenbeleid uitwerken.
Stages en klinieken georganiseerd in het zomerreces voorafgaand aan start academiejaar
De stage in de opleiding Master in de geneesmiddelenontwikkeling zal kunnen plaatsvinden gedurende het zomerreces (van ma 06-07-2020 t/m za 15-08-2020), de tweedekansexamenperiode (van ma 17-08-2020 t/m za 12-09-2020) en de feedbackweek (van ma 14-09-2020 t/m za 19/09/2020), voorafgaand aan het academiejaar 2020-2021 waarin deze stage in het curriculum van de student (ingeschreven in de opleiding Master in de geneesmiddelenontwikkeling) zal worden opgenomen.
Wet, decreet of Europese richtlijn waaraan de opleiding voldoet
- Richtlijn van het Europees Parlement en de Raad van Europa van 7 september 2005 (2005/36 EG) betreffende de erkenning van beroepskwalificaties
- Decreet van 12 juni 1991 betreffende de Universiteiten in de Vlaamse Gemeenschap
- Decreet van 4 april 2003 betreffende de herstructurering van het hoger onderwijs in Vlaanderen
Wettelijke beroepsvereisten waaraan het diploma voldoet
- beschikken over het diploma van Apotheker/Master in de farmaceutische zorg/ Master in de geneesmiddelenontwikkeling
- het visum van de Provinciale Geneeskundige commissie bekomen hebben
- bij de Orde der Apothekers ingeschreven zijn
Europese richtlijn beroepskwalificaties 2005/36/EG
Bij de vaststelling van het opleidingsprogramma zijn de vereisten nageleefd voor de toegang tot het gereglementeerde beroep van Apotheker zoals bepaald in de richtlijn 2005/36/EG van het Europees Parlement en de Raad van de Europese Unie betreffende de erkenning van beroepskwalificaties.