Master of Science in de industriële wetenschappen: chemie
De master in de industriële wetenschappen: chemie heeft een studieonderwerp dat dicht betrokken is bij ons dagelijkse leven: de ontwikkeling en productie van nieuwe materialen, de synthese van nieuwe geneesmiddelen, het opvolgen en verbeteren van ons milieu.... De klemtoon ligt op chemische ingenieurstechnieken, metaalkunde en kunststoffen, macromoleculaire en industriële chemie.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Inge Bellemans
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Paul Van Steenberge
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Antoon Beyne
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Jeriffa De Clercq
|
3
|
|
|
1
|
sem 2
|
en
|
Paul Van Steenberge
|
3
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Jeriffa De Clercq
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
sem 1
|
nl
|
Jan Beyens
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Jeriffa De Clercq
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Kim Verbeken
|
6
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
sem 1
|
en
|
Ludwig Cardon
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Ludwig Cardon
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Mariya Edeleva
|
3
|
|
a
|
|
sem 1
|
en
|
Filip Du Prez
|
3
|
|
a
|
|
sem 2
|
en
|
Ludwig Cardon
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
jaar
|
nl,en
|
Patrick Segers
|
6
|
|
|
|
jaar
|
en
|
Patrick Segers
|
6
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
sem 2
|
nl
|
An Verberckmoes
|
3
|
|
Op te nemen: 3 studiepunten te selecteren uit de opleidingsprogramma's van de UGent waaronder de universiteitsbrede keuzevakken (met uitzondering van Programmeren, C003080).
De opleidingsonderdelen worden bij voorkeur geselecteerd uit opleidingsprogramma's in het derde bachelorjaar of van een masteropleiding, dienen aan te sluiten bij de opleidingscompetenties en dienen een verbreding of verdieping te realiseren. Na goedkeuring door de faculteit.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
jaar
|
nl
|
|
18
|
|
- Geavanceerde kennis van de eigen ingenieursdiscipline innovatief toepassen op reële problemen.
- Specifieke tools, bouwstenen en instrumentatie innovatief en doelgericht gebruiken binnen het eigen ingenieursdomein.
- Beheersen van complexe chemische kennis en aanverwante technologie.
- Aanwenden van praktische vaardigheden en toepassen van chemisch-technologische kennis in een industrieel proceskader.
- Implementeren van chemische kwaliteitscontrole bij procesvoering en afgeleide productcontrole.
- Bewaken en optimaliseren van industriële chemische productieprocessen.
- Wetenschappelijk literatuuronderzoek uitvoeren.
- Een onderzoeksvraag definiëren uitgaande vanuit een technisch-wetenschappelijke probleemstelling.
- Geavanceerde experimenten, processen en systemen schematiseren, modelleren en testen in een industriële context.
- Resultaten van onderzoek objectief en kritisch interpreteren en duiden.
- Analytisch, systeemgericht en probleemoplossend denken.
- Implementatiegericht ontwerpen, ontwikkelen, materialiseren en creatief innoveren met aandacht voor de operationele implicaties.
- Met de nodige kritische zelfreflectie oordelen en handelen binnen een onzekere context.
- Actuele ontwikkelingen in het vakdomein opvolgen.
- Schriftelijk, mondeling en grafisch rapporteren in het Nederlands en Engels over eigen onderzoekswerk aan vakgenoten en niet-vakgenoten.
- Projectmatig werken: doelstelling formuleren, teamgericht werken, gericht rapporteren en de projectcyclus opvolgen.
- Ethisch, professioneel en maatschappelijk verantwoord handelen.
- De belangrijkste bedrijfskundige, normatieve en juridische aspecten van de eigen ingenieursdiscipline onderscheiden.
- Duurzaam-, milieu-, kwaliteits- en veiligheidsbewust handelen.
- Inzicht hebben in en het belang begrijpen van de rol van ondernemerschap in de maatschappij.