Master of Science in de industriële wetenschappen: machine- en productieautomatisering
Een industrieel ingenieur machine- en productieautomatisering (Campus Kortrijk) beschikt over een uniek profiel dat zeer gegeerd is voor de competitieve en duurzame industrie van de toekomst. Er wordt verder gebouwd op de kennis uit de bacheloropleiding met als doel het efficiënter maken van de systemen (= snellere productie) en een hogere flexibiliteit (= kortere levertermijnen). Digital twins en machine learning vormen daarbij de tools.
master-na-bacheloropleiding
1 jaar 60 studiepunten
Faculteit Ingenieurswetenschappen en Architectuur
Nederlands
Brochure
downloaden
Over de opleiding
Programma
Informeer je
Vlot van start
Na je studies
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Dieter Vandenhoeke
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl,en
|
Bart Vanwalleghem
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl,en
|
Jeroen De Kooning
|
3
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl,en
|
Johannes Cottyn
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl,en
|
Bart Vanwalleghem
|
6
|
|
Op te nemen: 1 minor van 12 studiepunten uit de onderstaande lijst.
Na goedkeuring door de faculteit.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
sem 1
|
nl,en
|
Johannes Cottyn
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
nl,en
|
Johannes Cottyn
|
6
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
sem 1
|
nl,en
|
Michael Monte
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
nl,en
|
Bram Vervisch
|
6
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
sem 1
|
nl,en
|
Sofie Van Hoecke
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
nl,en
|
Steven Verstockt
|
6
|
|
Op te nemen: 3 studiepunten te selecteren uit de onderstaande lijst. Na goedkeuring door de faculteit.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
UKV
|
|
jaar
|
nl
|
Elisabeth De Schauwer
|
3
|
|
UKV
|
|
sem 2
sem 1
|
en
en
|
Geert Jacobs
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Sofie Verbrugge
|
3
|
|
|
|
|
|
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
nl,en
|
Steven Verstockt
|
3
|
|
|
|
jaar
|
nl,en
|
Patrick Segers
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
jaar
|
nl
|
|
18
|
|
Competentiegebied 1: Kenniscompetenties
- Geavanceerde kennis van de eigen ingenieursdiscipline innovatief toepassen op reële problemen.
- Specifieke tools, bouwstenen en instrumentatie innovatief en doelgericht gebruiken binnen het eigen ingenieursdomein.
- Componenten integreren tot efficiënte en flexibel inzetbare machines, die de basis vormen voor de maakindustrie.
- Machines integreren tot intelligente productiesystemen via flexibele automatiseringsconcepten en digitale tools.
- De performantie van de machine of het productiesysteem verhogen door het toepassen van actuele ontwerp‐ en optimalisatietechnieken.
- Wetenschappelijk literatuuronderzoek uitvoeren.
- Een onderzoeksvraag definiëren uitgaande vanuit een technisch-wetenschappelijke probleemstelling.
- Geavanceerde experimenten, processen en systemen schematiseren, modelleren en testen in een industriële context.
- Resultaten van onderzoek objectief en kritisch interpreteren en duiden.
- Analytisch, systeemgericht en probleemoplossend denken.
- Implementatiegericht ontwerpen, ontwikkelen, materialiseren en creatief innoveren met aandacht voor de operationele implicaties.
- Met de nodige kritische zelfreflectie oordelen en handelen binnen een onzekere context.
- Actuele ontwikkelingen in het vakdomein opvolgen.
- Schriftelijk, mondeling en grafisch rapporteren in het Nederlands en Engels over eigen onderzoekswerk aan vakgenoten en niet-vakgenoten.
- Projectmatig werken: doelstelling formuleren, teamgericht werken, gericht rapporteren en de projectcyclus opvolgen.
- Ethisch, professioneel en maatschappelijk verantwoord handelen.
- De belangrijkste bedrijfskundige, normatieve en juridische aspecten van de eigen ingenieursdiscipline onderscheiden.
- Duurzaam-, milieu-, kwaliteits- en veiligheidsbewust handelen.
- Inzicht hebben in en het belang begrijpen van de rol van ondernemerschap in de maatschappij.