Master of Science in de ingenieurswetenschappen: bedrijfskundige systeemtechnieken en operationeel onderzoek
De masteropleiding biedt twee majors aan die meteen ook de specialisaties duiden. Er is Industrial Engineering, gericht op het analyseren, ontwerpen en optimaliseren van complexe operationele systemen met als doel: productiviteit te verbeteren. Daarnaast is er het Operationeel Onderzoek, dat verwijst naar de wiskundige modellen die aan de grondslag liggen van operationele systemen.
EUR-ACE® Master (EURopean ACcredited Engineering Master)
Het EUR-ACE label werd aan deze opleiding toegekend door de Commission des titres d’ingénieur (CTI), onder goedkeuring van het European Network for Accreditation of Engineering Education (ENAEE).
EUR-ACE® is een accreditatiesysteem dat binnen een vastgelegd kader een reeks kwaliteitsstandaarden biedt die hoogwaardige ingenieursdiploma’s identificeren zowel binnen als buiten Europa.
EUR-ACE® Master (EURopean ACcredited Engineering Master)
Het EUR-ACE label werd aan deze opleiding toegekend door de Commission des titres d’ingénieur (CTI), onder goedkeuring van het European Network for Accreditation of Engineering Education (ENAEE).
EUR-ACE® is een accreditatiesysteem dat binnen een vastgelegd kader een reeks kwaliteitsstandaarden biedt die hoogwaardige ingenieursdiploma’s identificeren zowel binnen als buiten Europa.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
El-Houssaine Aghezzaf
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Stijn De Vuyst
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Birger Raa
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Sofie Verbrugge
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
El-Houssaine Aghezzaf
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Michiel Vlaminck
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Sidharta Gautama
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Birger Raa
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Dieter Claeys
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Stijn De Vuyst
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Dieter Claeys
|
6
|
|
De student volgt ofwel 15 studiepunten uit module 2.1 (verdiepende keuzeopleidingsonderdelen) ofwel de Minor Artificiële intelligentie van 18 studiepunten. Aan te vullen met studiepunten uit de andere modules.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
sem 2
|
nl
|
Mario Pickavet
|
4
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Clara-Mihaela Ionescu
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Joris Walraevens
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Joni Dambre
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Guillaume Crevecoeur
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Mia Loccufier
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Heidi Steendam
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Hiep Luong
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Dieter De Witte
|
4
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Sidharta Gautama
|
6
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
sem 1
|
en
|
Joni Dambre
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Aleksandra Pizurica
|
4
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Toon De Pessemier
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Heidi Steendam
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Jefrey Lijffijt
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Dieter De Witte
|
4
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Dieter De Witte
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
jaar
|
nl,en
|
Patrick Segers
|
6
|
|
|
|
jaar
|
en
|
Patrick Segers
|
6
|
|
|
|
jaar
|
en
|
Patrick Segers
|
3
|
|
|
|
jaar
|
nl,en
|
Hiep Luong
|
6
|
|
|
|
jaar
|
nl,en
|
Hiep Luong
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Mario Vanhoucke
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Jos Knockaert
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Erik Mannens
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Jochen Maes
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Katrien Verleye
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Johan Verrue
|
4
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Stijn Baert
|
5
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Freddy Heylen
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Bart Wille
|
5
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Diederik Bruloot
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Mieke Audenaert
|
4
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Virginie Mataigne
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Michael Frömmel
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Frederik Gailly
|
4
|
|
UKV
|
|
jaar
|
nl
|
Elisabeth De Schauwer
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Kim Verbeken
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Lode Daelemans
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Luc Martens
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Wim Notebaert
|
3
|
|
UKV
|
|
sem 2
|
nl
|
Veerle Segers
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Bernard Mazijn
|
5
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Koen De Turck
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Birger Raa
|
6
|
|
De student volgt ofwel 15 studiepunten uit module 2.1 (verdiepende keuzeopleidingsonderdelen) ofwel de Minor Artificiële intelligentie van 18 studiepunten. Aan te vullen met studiepunten uit de andere modules.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
sem 2
|
nl
|
Mario Pickavet
|
4
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Clara-Mihaela Ionescu
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Joris Walraevens
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Joni Dambre
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Guillaume Crevecoeur
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Mia Loccufier
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Heidi Steendam
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Hiep Luong
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Dieter De Witte
|
4
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Sidharta Gautama
|
6
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
sem 1
|
en
|
Joni Dambre
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Aleksandra Pizurica
|
4
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Toon De Pessemier
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Heidi Steendam
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Jefrey Lijffijt
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Dieter De Witte
|
4
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Dieter De Witte
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
jaar
|
nl,en
|
Patrick Segers
|
6
|
|
|
|
jaar
|
en
|
Patrick Segers
|
6
|
|
|
|
jaar
|
en
|
Patrick Segers
|
3
|
|
|
|
jaar
|
nl,en
|
Hiep Luong
|
6
|
|
|
|
jaar
|
nl,en
|
Hiep Luong
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Mario Vanhoucke
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Jos Knockaert
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Erik Mannens
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Jochen Maes
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Katrien Verleye
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Johan Verrue
|
4
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Stijn Baert
|
5
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Freddy Heylen
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Bart Wille
|
5
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Diederik Bruloot
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Mieke Audenaert
|
4
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Virginie Mataigne
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Michael Frömmel
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Frederik Gailly
|
4
|
|
UKV
|
|
jaar
|
nl
|
Elisabeth De Schauwer
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Kim Verbeken
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Lode Daelemans
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Luc Martens
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Wim Notebaert
|
3
|
|
UKV
|
|
sem 2
|
nl
|
Veerle Segers
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Bernard Mazijn
|
5
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Koen De Turck
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
jaar
|
nl
|
|
24
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
El-Houssaine Aghezzaf
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Stijn De Vuyst
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Birger Raa
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Sofie Verbrugge
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
El-Houssaine Aghezzaf
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Michiel Vlaminck
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Sidharta Gautama
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Birger Raa
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Dieter Claeys
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Stijn De Vuyst
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Dieter Claeys
|
6
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Birger Raa
|
6
|
|
De student volgt ofwel 15 studiepunten uit module 2.1 (verdiepende keuzeopleidingsonderdelen) ofwel de Minor Artificiële intelligentie van 18 studiepunten. Aan te vullen met studiepunten uit de andere modules.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
sem 2
|
nl
|
Mario Pickavet
|
4
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Clara-Mihaela Ionescu
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Joris Walraevens
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Joni Dambre
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Guillaume Crevecoeur
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Mia Loccufier
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Heidi Steendam
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Hiep Luong
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Dieter De Witte
|
4
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Sidharta Gautama
|
6
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
sem 1
|
en
|
Joni Dambre
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Aleksandra Pizurica
|
4
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Toon De Pessemier
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Heidi Steendam
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Jefrey Lijffijt
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Dieter De Witte
|
4
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Dieter De Witte
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
jaar
|
nl,en
|
Patrick Segers
|
6
|
|
|
|
jaar
|
en
|
Patrick Segers
|
6
|
|
|
|
jaar
|
en
|
Patrick Segers
|
3
|
|
|
|
jaar
|
nl,en
|
Hiep Luong
|
6
|
|
|
|
jaar
|
nl,en
|
Hiep Luong
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Mario Vanhoucke
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Jos Knockaert
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Erik Mannens
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Jochen Maes
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Katrien Verleye
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Johan Verrue
|
4
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Stijn Baert
|
5
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Freddy Heylen
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Bart Wille
|
5
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Diederik Bruloot
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Mieke Audenaert
|
4
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Virginie Mataigne
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Michael Frömmel
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Frederik Gailly
|
4
|
|
UKV
|
|
jaar
|
nl
|
Elisabeth De Schauwer
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Kim Verbeken
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Lode Daelemans
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Luc Martens
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Wim Notebaert
|
3
|
|
UKV
|
|
sem 2
|
nl
|
Veerle Segers
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Bernard Mazijn
|
5
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Koen De Turck
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
jaar
|
nl
|
|
24
|
|
- Geavanceerde kennis van de eigen ingenieursdiscipline beheersen en toepassen bij complexe problemen.
- Creatief en doelgericht benutten van vakspecifieke Computer Aided Engineering (CAE) tools en van geavanceerde reken- en communicatiemiddelen.
- Grondige kennis hebben van de bedrijfskundige basisdomeinen als bedrijfs- en productiebeheer, bedrijfsfinanciering, tijd- en methodestudie, operationeel onderzoek, kwaliteitstechnieken, ICT.
- Grondige kennis hebben van ondersteunende bedrijfskundige domeinen als kostprijsberekening, investeringsanalyse, ergonomie.
- Gevorderde Industrial Engineering technieken beheersen en toepassen in industriële productie, logistiek, dienstenbedrijven, administratieve en beheersprocessen.
- Grondige kennis hebben van de geavanceerde wiskundige en statistische grondslagen van productie- en bedrijfskundige systemen.
- Gevorderde operationele onderzoekstechnieken beheersen en toepassen in productie- en logistieke systemen en in operationele bedrijfsprocessen.
- Complexe problemen analyseren en omzetten in een wetenschappelijke vraagstelling.
- Een literatuuronderzoek in de wetenschappelijke literatuur uitvoeren.
- De best passende modellen, methoden en technieken selecteren en toepassen.
- Wiskundige modellen en methoden ontwikkelen en valideren.
- Resultaten van eigen onderzoek en dat van anderen objectief en kritisch interpreteren.
- Bedrijfskundige systemen analyseren, onder omstandigheden van variabiliteit en onzekerheid, door middel van wiskundige optimalisatie-, simulatie- en statistische technieken.
- Kosten en baten van ontwerpen en voorgestelde projecten berekenen en opvolgen, adequaat rekening houdend met onzekerheden en onnauwkeurige gegevens.
- Zelfstandig optimalisatie- en simulatiemodellen ontwikkelen voor complexe bedrijfskundige systemen.
- Creatief optimalisatie- en simulatiemodellen ontwikkelen voor realistische bedrijfskundige systemen.
- Zelfstandig een standpunt vormen over complexe situaties en dit standpunt verdedigen.
- De eigen kennis creatief, doelgericht en innovatief inzetten bij onderzoek, ontwerp en productie.
- Kritisch reflecteren over eigen denken en handelen en de grenzen van de eigen competenties kennen.
- De evoluties in het vakdomein op de voet volgen en de eigen competenties verder ontwikkelen tot op expertniveau.
- Zich flexibel aanpassen aan veranderende professionele omstandigheden.
- Getuigen van een holistische visie op de rol van de menselijke factor in bedrijfsprocessen, om de ontworpen procesverbeteringen ook effectief te kunnen operationaliseren.
- Getuigen van een holistische visie op de rol van de technologie in bedrijfsprocessen, om de ontworpen procesverbeteringen ook effectief te kunnen operationaliseren.
- In de Engelse taal communiceren over het eigen vakgebied.
- Projectmatig werken: doelstellingen formuleren, gericht rapporteren, einddoelen en ontwikkeltraject in het oog houden.
- Functioneren als lid van een team in een multidisciplinaire omgeving en beginnend leiding geven.
- Schriftelijk, mondeling en grafisch rapporteren over een technisch of wetenschappelijk onderwerp.
- Samenwerken met vakgenoten uit de eigen en uit andere disciplines, evenals met technisch en ondersteunend personeel.
- Ontwikkelde werkmethodes aanbrengen en aanleren aan de uitvoerende personen, rekening houden met de multidisciplinaire aspecten.
- Ethisch, professioneel en maatschappelijk verantwoord handelen.
- De belangrijkste, bedrijfskundige en juridische aspecten van de eigen ingenieursdiscipline onderkennen.
- De historische evolutie van de eigen ingenieursdiscipline en haar maatschappelijke relevantie duiden.
- Maatschappelijke gevolgen van de nieuwe bedrijfskundige en technologische ontwikkelingen integreren in strategieën, systemen en processen.
- Beheersen van complexiteit van technische systemen door systeem- of procesmodellen te gebruiken.
- Tegenstrijdige specificaties en randvoorwaarden verzoenen in een kwaliteitsvol en innovatief ontwerp of proces.
- Onvolledige, tegenstrijdige of redundante gegevens omzetten in bruikbare informatie.
- Voldoende parate kennis en inzicht bezitten om resultaten van complexe berekeningen te controleren of benaderend te voorspellen.
- Aandacht hebben voor de volledige levenscyclus van systemen, machines en processen.
- Aandacht hebben voor duurzaamheid, energie-efficiëntie, milieukost, grondstofverbruik, en arbeidskost.
- Aandacht hebben voor aspecten van betrouwbaarheid, veiligheid en ergonomie.
- Inzicht hebben in en het belang begrijpen van de rol van ondernemerschap in de maatschappij.
- Blijk geven van doorzettingsvermogen, innovatiedrang en zin voor het creëren van meerwaarde.
- De productiestappen die een product doorloopt voortdurend kritisch analyseren en optimaliseren om de bedrijfskundige efficiëntie te verbeteren.
- Operationele systemen – om producten of diensten te produceren – ontwerpen en verbeteren op basis van wetenschappelijke principes.
- Ontwerpen en duidelijk beschrijven van operationele taken, die werknemers moeten uitvoeren, met inbegrip van de nodige machines en hulpmiddelen.
- Methodes ontwikkelen om nieuwe goederen en diensten te ontwerpen met duurzaam gebruik van resources zonder verspilling.