Master of Science in de ingenieurswetenschappen: computerwetenschappen
De toepassingen in de computerwetenschappen gaan van de alomtegenwoordige computer- en telecommunicatiesystemen, tot de onzichtbare ingebedde systemen die bijdragen tot een hogere productiviteit en een betere levenskwaliteit. Net zoals alle andere ingenieurs heb je ook een brede, niet-specialistische kennis en ben je inzetbaar in een ruime economische en maatschappelijke context.
EUR-ACE® Master (EURopean ACcredited Engineering Master)
Het EUR-ACE label werd aan deze opleiding toegekend door de Commission des titres d’ingénieur (CTI), onder goedkeuring van het European Network for Accreditation of Engineering Education (ENAEE).
EUR-ACE® is een accreditatiesysteem dat binnen een vastgelegd kader een reeks kwaliteitsstandaarden biedt die hoogwaardige ingenieursdiploma’s identificeren zowel binnen als buiten Europa.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Lieven Eeckhout
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Filip De Turck
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Glenn Van Wallendael
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Joris Walraevens
|
3
|
|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Femke De Backere
|
9
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Mario Pickavet
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Heidi Steendam
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Joris Walraevens
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Joni Dambre
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Eric Laermans
|
6
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
sem 1
|
en
|
Pieter Simoens
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Chris Develder
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Toon De Pessemier
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Bart Dhoedt
|
4
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Aleksandra Pizurica
|
4
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Hiep Luong
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Guy De Tré
|
4
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Dieter De Witte
|
4
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Bruno Volckaert
|
4
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Bjorn De Sutter
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Bart Coppens
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Bruno Volckaert
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Tony Belpaeme
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Jeroen Hoebeke
|
6
|
|
|
|
jaar
|
en
|
Patrick Segers
|
3
|
|
|
|
jaar
|
en
|
Patrick Segers
|
6
|
|
|
|
jaar
|
nl,en
|
Patrick Segers
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
nl,en
|
Aleksandra Pizurica
|
6
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
sem 1
|
en
|
Pieter Simoens
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Chris Develder
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Toon De Pessemier
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Bart Dhoedt
|
4
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Aleksandra Pizurica
|
4
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Hiep Luong
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Guy De Tré
|
4
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Dieter De Witte
|
4
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Bruno Volckaert
|
4
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Bjorn De Sutter
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Bart Coppens
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Bruno Volckaert
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Tony Belpaeme
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Jeroen Hoebeke
|
6
|
|
|
|
jaar
|
en
|
Patrick Segers
|
3
|
|
|
|
jaar
|
en
|
Patrick Segers
|
6
|
|
|
|
jaar
|
nl,en
|
Patrick Segers
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
nl,en
|
Aleksandra Pizurica
|
6
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
jaar
|
nl
|
|
24
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Lieven Eeckhout
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Filip De Turck
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Glenn Van Wallendael
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Joris Walraevens
|
3
|
|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Femke De Backere
|
9
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Mario Pickavet
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Heidi Steendam
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Joris Walraevens
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Joni Dambre
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Eric Laermans
|
6
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
sem 1
|
en
|
Pieter Simoens
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Chris Develder
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Toon De Pessemier
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Bart Dhoedt
|
4
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Aleksandra Pizurica
|
4
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Hiep Luong
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Guy De Tré
|
4
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Dieter De Witte
|
4
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Bruno Volckaert
|
4
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Bjorn De Sutter
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Bart Coppens
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Bruno Volckaert
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Tony Belpaeme
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Jeroen Hoebeke
|
6
|
|
|
|
jaar
|
en
|
Patrick Segers
|
3
|
|
|
|
jaar
|
en
|
Patrick Segers
|
6
|
|
|
|
jaar
|
nl,en
|
Patrick Segers
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
nl,en
|
Aleksandra Pizurica
|
6
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
jaar
|
nl
|
|
24
|
|
- Geavanceerde kennis van de eigen ingenieursdiscipline beheersen en toepassen bij complexe problemen.
- Creatief en doelgericht benutten van vakspecifieke Computer Aided Engineering (CAE) tools en van geavanceerde reken- en communicatiemiddelen.
- Complexe digitale informatieverwerkende systemen met een belangrijke hardwarecomponent ontwerpen.
- Complexe intelligente softwaresystemen met behulp van hedendaagse programmeermodellen, -talen en hulpmiddelen ontwerpen.
- Complexe communicatienetwerken en multimediale applicaties in diverse toepassingsdomeinen ontwerpen.
- Modellen van systeemaspecten en ontwerpmethodologieën voor informatieverwerkende systemen beheersen.
- Complexe problemen analyseren en omzetten in een wetenschappelijke vraagstelling.
- Een literatuuronderzoek in de wetenschappelijke literatuur uitvoeren.
- De best passende modellen, methoden en technieken selecteren en toepassen.
- Wiskundige modellen en methoden ontwikkelen en valideren.
- Resultaten van eigen onderzoek en dat van anderen objectief en kritisch interpreteren.
- Zelfstandig een standpunt vormen over complexe situaties en dit standpunt verdedigen.
- De eigen kennis creatief, doelgericht en innovatief inzetten bij onderzoek, ontwerp en productie.
- Kritisch reflecteren over eigen denken en handelen en de grenzen van de eigen competenties kennen.
- De evoluties in het vakdomein op de voet volgen en de eigen competenties verder ontwikkelen tot op expertniveau.
- Zich flexibel aanpassen aan veranderende professionele omstandigheden.
- In de Engelse taal communiceren over het eigen vakgebied.
- Projectmatig werken: doelstellingen formuleren, gericht rapporteren, einddoelen en ontwikkeltraject in het oog houden.
- Functioneren als lid van een team in een multidisciplinaire omgeving en beginnend leiding geven.
- Schriftelijk, mondeling en grafisch rapporteren over een technisch of wetenschappelijk onderwerp.
- Ethisch, professioneel en maatschappelijk verantwoord handelen.
- De belangrijkste, bedrijfskundige en juridische aspecten van de eigen ingenieursdiscipline onderkennen.
- De historische evolutie van de eigen ingenieursdiscipline en haar maatschappelijke relevantie duiden.
- Beheersen van complexiteit van technische systemen door systeem- of procesmodellen te gebruiken.
- Tegenstrijdige specificaties en randvoorwaarden verzoenen in een kwaliteitsvol en innovatief ontwerp of proces.
- Onvolledige, tegenstrijdige of redundante gegevens omzetten in bruikbare informatie.
- Voldoende parate kennis en inzicht bezitten om resultaten van complexe berekeningen te controleren of benaderend te voorspellen.
- Aandacht hebben voor de volledige levenscyclus van systemen, machines en processen.
- Aandacht hebben voor duurzaamheid, energie-efficiëntie, milieukost, grondstofverbruik, en arbeidskost.
- Aandacht hebben voor aspecten van betrouwbaarheid, veiligheid en ergonomie.
- Inzicht hebben in en het belang begrijpen van de rol van ondernemerschap in de maatschappij.
- Blijk geven van doorzettingsvermogen, innovatiedrang en zin voor het creëren van meerwaarde.