Master of Science in de ingenieurswetenschappen: werktuigkunde-elektrotechniek (mechanische energietechniek)
Dit is een brede opleiding met een technisch-wetenschappelijke diepgang. Je bent in staat om een groot aantal functies te vervullen in het bedrijfsleven, de dienstensector, het onderwijs en het onderzoek. Goed functioneren in teamverband is belangrijk maar ook leidinggeven, (industriële) processen en installaties ontwerpen, begeleiden of onderhouden behoren tot de basisvaardigheden van de afgestudeerde.
EUR-ACE® Master (EURopean ACcredited Engineering Master)
Het EUR-ACE label werd aan deze opleiding toegekend door de Commission des titres d’ingénieur (CTI), onder goedkeuring van het European Network for Accreditation of Engineering Education (ENAEE).
EUR-ACE® is een accreditatiesysteem dat binnen een vastgelegd kader een reeks kwaliteitsstandaarden biedt die hoogwaardige ingenieursdiploma’s identificeren zowel binnen als buiten Europa.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Frederik De Belie
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Sebastian Verhelst
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Guillaume Crevecoeur
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Birger Raa
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Mia Loccufier
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Joris Degroote
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Jan Mertens
|
3
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Herbert De Smet
|
3
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Hendrik Vansompel
|
3
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Stijn Hertelé
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Wim De Waele
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Michel De Paepe
|
6
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Wim De Waele
|
6
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Jos Knockaert
|
3
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Joris Degroote
|
6
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Gert De Cooman
|
6
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Evert Lataire
|
6
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Philippe Rigo
|
6
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Evert Lataire
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
jaar
|
nl
|
|
24
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Frederik De Belie
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Sebastian Verhelst
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Guillaume Crevecoeur
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Birger Raa
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Mia Loccufier
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Joris Degroote
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Jan Mertens
|
3
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Herbert De Smet
|
3
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Hendrik Vansompel
|
3
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Stijn Hertelé
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Wim De Waele
|
3
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Wim De Waele
|
6
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Jos Knockaert
|
3
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Joris Degroote
|
6
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Gert De Cooman
|
6
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Evert Lataire
|
6
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Philippe Rigo
|
6
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Evert Lataire
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Michel De Paepe
|
6
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
jaar
|
nl
|
|
24
|
|
- Geavanceerde kennis van de eigen ingenieursdiscipline beheersen en toepassen bij complexe problemen.
- Creatief en doelgericht benutten van vakspecifieke Computer Aided Engineering (CAE) tools en van geavanceerde reken- en communicatiemiddelen.
- Grondig inzicht hebben in de interacties tussen verschillende elektromechanische onderdelen en energieomzettingen van complexe systemen.
- Kennis van meettechniek, sensoren, actuatoren en ICT beheersen en toepassen.
- Inzicht hebben in bedrijfs- en productiebeheer.
- Specifiek voor afstudeerrichting 'mechanische energietechniek': Diepgaande kennis van mechanische en thermodynamische energieomzetting, stromingsmechanica, warmteoverdracht en verbranding beheersen en toepassen bij complexe problemen.
- Specifiek voor afstudeerrichting 'elektrische energietechniek': Diepgaande kennis van productie, distributie, omzetting en gebruik van elektrische energie beheersen en toepassen bij complexe problemen.
- Specifiek voor afstudeerrichting 'mechanische constructie': Diepgaande kennis van ontwerp, gedrag en vervaardiging van constructies en machines beheersen en toepassen bij complexe problemen.
- Specifiek voor afstudeerrichting 'regeltechniek en automatisering': Diepgaande kennis van ontwerp en gedrag van regelkringen en van systeemdynamica beheersen en toepassen bij complexe problemen.
- Specifiek voor afstudeerrichting 'maritieme techniek': Diepgaande kennis van ontwerp, constructie, functioneren en exploiteren van maritieme systemen.
- Complexe problemen analyseren en omzetten in een wetenschappelijke vraagstelling.
- Een literatuuronderzoek in de wetenschappelijke literatuur uitvoeren.
- De best passende modellen, methoden en technieken selecteren en toepassen.
- Wiskundige modellen en methoden ontwikkelen en valideren.
- Resultaten van eigen onderzoek en dat van anderen objectief en kritisch interpreteren.
- Zelfstandig een standpunt vormen over complexe situaties en dit standpunt verdedigen.
- De eigen kennis creatief, doelgericht en innovatief inzetten bij onderzoek, ontwerp en productie.
- Kritisch reflecteren over eigen denken en handelen en de grenzen van de eigen competenties kennen.
- De evoluties in het vakdomein op de voet volgen en de eigen competenties verder ontwikkelen tot op expertniveau.
- Zich flexibel aanpassen aan veranderende professionele omstandigheden.
- In de Engelse taal communiceren over het eigen vakgebied.
- Projectmatig werken: doelstellingen formuleren, gericht rapporteren, einddoelen en ontwikkeltraject in het oog houden.
- Functioneren als lid van een team in een multidisciplinaire omgeving en beginnend leiding geven.
- Schriftelijk, mondeling en grafisch rapporteren over een technisch of wetenschappelijk onderwerp.
- Ethisch, professioneel en maatschappelijk verantwoord handelen.
- De belangrijkste, bedrijfskundige en juridische aspecten van de eigen ingenieursdiscipline onderkennen.
- De historische evolutie van de eigen ingenieursdiscipline en haar maatschappelijke relevantie duiden.
- Beheersen van complexiteit van technische systemen door systeem- of procesmodellen te gebruiken.
- Tegenstrijdige specificaties en randvoorwaarden verzoenen in een kwaliteitsvol en innovatief ontwerp of proces.
- Onvolledige, tegenstrijdige of redundante gegevens omzetten in bruikbare informatie.
- Voldoende parate kennis en inzicht bezitten om resultaten van complexe berekeningen te controleren of benaderend te voorspellen.
- Aandacht hebben voor de volledige levenscyclus van systemen, machines en processen.
- Aandacht hebben voor duurzaamheid, energie-efficiëntie, milieukost, grondstofverbruik, en arbeidskost.
- Aandacht hebben voor aspecten van betrouwbaarheid, veiligheid en ergonomie.
- Inzicht hebben in en het belang begrijpen van de rol van ondernemerschap in de maatschappij.
- Blijk geven van doorzettingsvermogen, innovatiedrang en zin voor het creëren van meerwaarde.
- Integreren van de geavanceerde kennis van mechanische en elektrische systemen en van ICT om technologische innovaties te ontwerpen, implementeren en exploiteren.
- Inzicht hebben in energie-efficiëntie van (elektrische, mechanische en thermische) energieconversiesystemen en -distributiesystemen.