Master of Science in de logopedische en audiologische wetenschappen (audiologie)
In de masteropleiding gaat veel aandacht naar de wetenschappelijke vorming en doorgedreven klinische training via de stages binnen het domein van de logopedie (stem-, spraak-, taalstoornissen) of de audiologie (gehoor- en evenwichtsstoornissen). De stage is een belangrijk onderdeel van de master. Je zet de gekozen afstudeerrichting uit de bachelor (logopedie of audiologie) voort in de master.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
|
|
4
|
|
|
1
|
jaar
|
|
Leen Maes
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
|
Bart Vinck
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
|
|
Leen Maes
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
|
|
Leen Maes
|
3
|
|
UKV
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Peter Dawyndt
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Leen Maes
|
20
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Hannah Keppler
|
9
|
|
Op te nemen: 1 minor uit de onderstaande lijst.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Bram De Wever
|
6
|
|
V
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Leen Haerens
|
6
|
|
V
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Chloé Lybaert
|
3
|
|
De student neemt 12 SP aan vakdidactieken op over de 2 masterjaren.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Dominique Vandijck
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
en
|
Paul Gemmel
|
6
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Pascal Coorevits
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
|
Hannah Keppler
|
7
|
|
Op te nemen: 4 studiepunten over de 2 masterjaren heen. Deze vrije keuzeruimte kan ingevuld worden met een opleidingsonderdeel uit een andere minor of een opleidingsonderdeel uit het studieaanbod (inclusief universiteitsbrede keuzevakken) van de UGent. Na goedkeuring door de faculteit.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Tom Goffin
|
3
|
|
|
2
|
|
|
Leen Maes
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
|
|
Hannah Keppler
|
3
|
|
|
2
|
|
|
Leen Maes
|
3
|
|
|
2
|
|
|
Leen Maes
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
|
|
Leen Maes
|
9
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
|
|
Hannah Keppler
|
18
|
|
Op te nemen: 1 minor uit de onderstaande lijst.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
|
|
Melissa Tuytens
|
4
|
|
V
|
2
|
|
|
Leen Haerens
|
6
|
|
V
|
2
|
|
|
Bart Deygers
|
3
|
|
De student neemt 12 SP aan vakdidactieken op over de 2 masterjaren.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
|
|
Eva Derous
|
5
|
|
|
2
|
|
|
Saskia Crucke
|
3
|
|
|
2
|
|
|
Tom Goffin
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
|
|
Hannah Keppler
|
7
|
|
UKV
|
2
|
|
|
Geert Jacobs
|
3
|
|
Op te nemen: 4 studiepunten over de 2 masterjaren heen. Deze vrije keuzeruimte kan ingevuld worden met een opleidingsonderdeel uit een andere minor of een opleidingsonderdeel uit het studieaanbod (inclusief universiteitsbrede keuzevakken) van de UGent. Na goedkeuring door de faculteit.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
|
|
4
|
|
|
1
|
jaar
|
|
Leen Maes
|
3
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Tom Goffin
|
3
|
|
|
2
|
|
|
Leen Maes
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
|
Bart Vinck
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
|
|
Leen Maes
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
|
|
Leen Maes
|
3
|
|
UKV
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Peter Dawyndt
|
5
|
|
|
2
|
|
|
Hannah Keppler
|
3
|
|
|
2
|
|
|
Leen Maes
|
3
|
|
|
2
|
|
|
Leen Maes
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Leen Maes
|
20
|
|
|
2
|
|
|
Leen Maes
|
9
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Hannah Keppler
|
9
|
|
|
2
|
|
|
Hannah Keppler
|
18
|
|
Op te nemen: 1 minor uit de onderstaande lijst.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Bram De Wever
|
6
|
|
V
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Leen Haerens
|
6
|
|
V
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Chloé Lybaert
|
3
|
|
|
2
|
|
|
Melissa Tuytens
|
4
|
|
V
|
2
|
|
|
Leen Haerens
|
6
|
|
V
|
2
|
|
|
Bart Deygers
|
3
|
|
De student neemt 12 SP aan vakdidactieken op over de 2 masterjaren.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Dominique Vandijck
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
en
|
Paul Gemmel
|
6
|
|
|
2
|
|
|
Eva Derous
|
5
|
|
|
2
|
|
|
Saskia Crucke
|
3
|
|
|
2
|
|
|
Tom Goffin
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Pascal Coorevits
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
|
Hannah Keppler
|
7
|
|
|
2
|
|
|
Hannah Keppler
|
7
|
|
UKV
|
2
|
|
|
Geert Jacobs
|
3
|
|
Op te nemen: 4 studiepunten over de 2 masterjaren heen. Deze vrije keuzeruimte kan ingevuld worden met een opleidingsonderdeel uit een andere minor of een opleidingsonderdeel uit het studieaanbod (inclusief universiteitsbrede keuzevakken) van de UGent. Na goedkeuring door de faculteit.
- Met een autonome kritische ingesteldheid gespecialiseerde inzichten in andere wetenschappen (biomedische, psychopedagogische, juridische m.i.v. gezondheidszorgwetgeving) relateren aan complexe logopedische en/of audiologische vraagstellingen
- Gespecialiseerde inzichten in de etiologie, de pathogenese en de symptomatologie van de congenitale en verworven logopedische (stem, resonantie, articulatie, taal, leren en oromyofunctioneel) en audiologische stoornissen (horen, gehoor, evenwicht) toepassen bij complexe logopedische en/of audiologische vraagstukken
- Zelfstandig logopedisch en/of audiologisch wetenschappelijk onderzoek genereren en bijsturen op basis van complexe logopedische en/of audiologische vraagstellingen (klinisch en wetenschappelijk)
- Geavanceerd inzicht hebben in het zelfstandig generen en interpreteren van alle aspecten van logopedisch en/of audiologisch kwalitatief en kwantitatief toegepast en fundamenteel wetenschappelijk onderzoek (m.i.v. RDM en GDPR)
- Resultaten van complex logopedisch en /of audiologisch en interprofessioneel wetenschappelijk onderzoek interpreteren en integreren in elk aspect van de logopedische en audiologische praktijkvoering
- Levenslang zelfstandig creëren en bijsturen van integer en innoverend wetenschappelijk onderzoek binnen de logopedie en audiologie
- Geavanceerde (klinische en wetenschappelijke) inzichten en vaardigheden aanwenden in de evidence-based preventie, diagnostiek, behandeling, de follow-up en de technologische interventies m.i.v. AI) van complexe logopedische en/of audiologische stoornissen binnen een interprofessioneel kader
- Autonoom geïndividualiseerd opstellen, uitvoeren en participerend (met patiënt, omgeving en andere gezondheidswerkers) bijsturen van een complex logopedisch en/of audiologisch diagnostisch- en/of behandelingsproces vanuit een evidence-based benadering
- Beginnende principes van dialogerend leiderschap begrijpen en participerend toepassen binnen een gezondheidszorgsetting
- In een logopedische of audiologische mono- of interprofessionele context autonoom deontologisch (beleidsmatig) handelen en verantwoordelijkheid dragen voor het persoonlijk handelen
- Mondeling en/of schriftelijk rapporteren over complexe klinische en (experimenteel) wetenschappelijke logopedische en/of audiologische aspecten binnen een interprofessionele (inter)nationale context
- De klinische, wetenschappelijke en deontologische vaardigheden hebben om samenwerkend te communiceren binnen een inter-en intraprofessionele relatie over complexe logopedische en/of audiologische aspecten
- Toepassen van enerzijds “levenslang leren” (levenslang verder ontplooien en bijscholen op klinisch en wetenschappelijk vlak), sociaal ondernemerschap en anderzijds “durf denken” vanuit een maatschappelijke, interculturele, internationale en pluralistische ingesteldheid
- Functioneren als geavanceerde academische logopedische en/of audiologische kennisverwerver, practitioner en communicatieve sociale ondernemer binnen een ruime (inter)nationale context.