Master of Science in de logopedische en audiologische wetenschappen (logopedie)
In de masteropleiding gaat veel aandacht naar de wetenschappelijke vorming en doorgedreven klinische training via de stages binnen het domein van de logopedie (stem-, spraak-, taalstoornissen) of de audiologie (gehoor- en evenwichtsstoornissen). De stage is een belangrijk onderdeel van de master. Je zet de gekozen afstudeerrichting uit de bachelor (logopedie of audiologie) voort in de master.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
|
Geert Villeirs
|
4
|
|
|
1
|
jaar
|
|
Leen Maes
|
3
|
|
Op te nemen: 2 majors uit onderstaande lijst.
In jaar 1 kies je 1 major uit de majors 'leren en technologie', 'stem en slikken' en 'neurologie van taal, spraak en slikken'.
In jaar 2 kies je 1 major uit de majors 'spraak, taal en resonantie' en 'stotteren en broddelen'.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Petra Warreyn
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Youri Maryn
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Kristiane Van Lierde
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Kristiane Van Lierde
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
|
|
Evelien D'haeseleer
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
|
|
Kristiane Van Lierde
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Patrick Santens
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
|
|
Miet De Letter
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
MARIJKE MIATTON
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Kristiane Van Lierde
|
20
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Hannah Keppler
|
9
|
|
Op te nemen: 1 minor uit de onderstaande lijst.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Bram De Wever
|
6
|
|
V
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Leen Haerens
|
6
|
|
V
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Chloé Lybaert
|
3
|
|
De student neemt 12 SP aan vakdidactieken op over de 2 masterjaren.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Dominique Vandijck
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
en
|
Paul Gemmel
|
6
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Pascal Coorevits
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
|
Hannah Keppler
|
7
|
|
Op te nemen: 6 studiepunten over de 2 masterjaren heen. Deze vrije keuzeruimte kan ingevuld worden met zowel een bijkomend(e) vak(ken) uit een andere major, een opleidingsonderdeel uit een andere minor, of een opleidingsonderdeel uit het studieaanbod (inclusief universiteitsbrede keuzevakken) van de UGent. Na goedkeuring door de faculteit.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Tom Goffin
|
3
|
|
|
2
|
|
|
Leen Maes
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
|
|
Miet De Letter
|
5
|
|
Op te nemen: 2 majors uit onderstaande lijst.
In jaar 1 kies je 1 major uit de majors 'leren en technologie', 'stem en slikken' en 'neurologie van taal, spraak en slikken'.
In jaar 2 kies je 1 major uit de majors 'spraak, taal en resonantie' en 'stotteren en broddelen'.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
|
|
Evelien D'haeseleer
|
3
|
|
|
2
|
|
|
Kristiane Van Lierde
|
3
|
|
|
2
|
|
|
Ingeborg Dhooge
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
|
|
Kurt Eggers
|
3
|
|
|
2
|
|
|
Kurt Eggers
|
3
|
|
|
2
|
|
|
Martin Finn
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
|
|
Kristiane Van Lierde
|
9
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
|
|
Hannah Keppler
|
18
|
|
Op te nemen: 1 minor uit de onderstaande lijst.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
|
|
Tijs Rotsaert
|
4
|
|
V
|
2
|
|
|
Leen Haerens
|
6
|
|
V
|
2
|
|
|
Bart Deygers
|
3
|
|
De student neemt 12 SP aan vakdidactieken op over de 2 masterjaren.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
|
|
Philippe Sterkens
|
5
|
|
|
2
|
|
|
Saskia Crucke
|
3
|
|
|
2
|
|
|
Tom Goffin
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
|
|
Hannah Keppler
|
7
|
|
UKV
|
2
|
|
|
Geert Jacobs
|
3
|
|
Op te nemen: 6 studiepunten over de 2 masterjaren heen. Deze vrije keuzeruimte kan ingevuld worden met zowel een bijkomend(e) vak(ken) uit een andere major, een opleidingsonderdeel uit een andere minor, of een opleidingsonderdeel uit het studieaanbod (inclusief universiteitsbrede keuzevakken) van de UGent. Na goedkeuring door de faculteit.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
|
Geert Villeirs
|
4
|
|
|
1
|
jaar
|
|
Leen Maes
|
3
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Tom Goffin
|
3
|
|
|
2
|
|
|
Leen Maes
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
|
|
Miet De Letter
|
5
|
|
Op te nemen: 2 majors uit onderstaande lijst.
In jaar 1 kies je 1 major uit de majors 'leren en technologie', 'stem en slikken' en 'neurologie van taal, spraak en slikken'.
In jaar 2 kies je 1 major uit de majors 'spraak, taal en resonantie' en 'stotteren en broddelen'.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Petra Warreyn
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Youri Maryn
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Kristiane Van Lierde
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Kristiane Van Lierde
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
|
|
Evelien D'haeseleer
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
|
|
Kristiane Van Lierde
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Patrick Santens
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
|
|
Miet De Letter
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
MARIJKE MIATTON
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
|
|
Evelien D'haeseleer
|
3
|
|
|
2
|
|
|
Kristiane Van Lierde
|
3
|
|
|
2
|
|
|
Ingeborg Dhooge
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
|
|
Kurt Eggers
|
3
|
|
|
2
|
|
|
Kurt Eggers
|
3
|
|
|
2
|
|
|
Martin Finn
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Kristiane Van Lierde
|
20
|
|
|
2
|
|
|
Kristiane Van Lierde
|
9
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Hannah Keppler
|
9
|
|
|
2
|
|
|
Hannah Keppler
|
18
|
|
Op te nemen: 1 minor uit de onderstaande lijst.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Bram De Wever
|
6
|
|
V
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Leen Haerens
|
6
|
|
V
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Chloé Lybaert
|
3
|
|
|
2
|
|
|
Tijs Rotsaert
|
4
|
|
V
|
2
|
|
|
Leen Haerens
|
6
|
|
V
|
2
|
|
|
Bart Deygers
|
3
|
|
De student neemt 12 SP aan vakdidactieken op over de 2 masterjaren.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Dominique Vandijck
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
en
|
Paul Gemmel
|
6
|
|
|
2
|
|
|
Philippe Sterkens
|
5
|
|
|
2
|
|
|
Saskia Crucke
|
3
|
|
|
2
|
|
|
Tom Goffin
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Pascal Coorevits
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
|
Hannah Keppler
|
7
|
|
|
2
|
|
|
Hannah Keppler
|
7
|
|
UKV
|
2
|
|
|
Geert Jacobs
|
3
|
|
Op te nemen: 6 studiepunten over de 2 masterjaren heen. Deze vrije keuzeruimte kan ingevuld worden met zowel een bijkomend(e) vak(ken) uit een andere major, een opleidingsonderdeel uit een andere minor, of een opleidingsonderdeel uit het studieaanbod (inclusief universiteitsbrede keuzevakken) van de UGent. Na goedkeuring door de faculteit.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Wouter Huvenne
|
3
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Beatrijs Wille
|
4
|
|
|
2
|
sem 1
|
en
|
Lieven Annemans
|
4
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Tom Goffin
|
3
|
|
- 18 studiepunten in jaar 1,
- 6 studiepunten in jaar 2.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
|
|
MARIJKE MIATTON
|
3
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Kristiane Van Lierde
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Petra Warreyn
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Youri Maryn
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Miet De Letter
|
6
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Ingeborg Dhooge
|
3
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Kurt Eggers
|
6
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Evelien D'haeseleer
|
6
|
|
1 module afstudeerrichtingsvakken uit onderstaande lijst.
De student volgt de module overeenstemmend met zijn vooropleiding.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Kristiane Van Lierde
|
20
|
|
|
2
|
jaar
|
nl
|
Kristiane Van Lierde
|
9
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Paul Coucke
|
4
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Ingeborg Dhooge
|
4
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Nele Van Den Noortgate
|
4
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
SOPHIE VANHAESEBROUCK
|
4
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Melissa Tuytens
|
4
|
|
|
2
|
jaar
|
nl
|
Kristiane Van Lierde
|
9
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Hannah Keppler
|
10
|
|
|
2
|
jaar
|
nl
|
Hannah Keppler
|
16
|
|
Op te nemen: 1 minor uit de onderstaande lijst.
Op te nemen: 27 studiepunten bestaande uit 24 studiepunten uit de onderstaande lijst én 3 studiepunten uit 3.1.1. keuzeopleidingsonderdelen.
Met betrekking tot de keuzeopleidingsonderdelen (zie 3.1.1): deze keuze kan bestaan uit zowel een afstudeerrichtingsopleidingsonderdeel, een bijkomend opleidingsonderdeel uit de andere minor, of een opleidingsonderdeel uit het studieaanbod van UGent (inclusief universiteitsbrede keuzevakken).
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Melissa De Regge
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Eveline Schollaert
|
3
|
|
|
1
|
|
|
Pascal Coorevits
|
5
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Johan Christiaens
|
6
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Kenneth Chambaere
|
5
|
|
Op te nemen: 3 studiepunten zodat in totaal de minor een omvang van (min.) 27 studiepunten heeft. Dit keuzevak kan bestaan uit zowel een afstudeerrichtingsopleidingsonderdeel, een bijkomend opleidingsonderdeel uit de andere minor, of een opleidingsonderdeel uit het studieaanbod van de UGent (inclusief universiteitsbrede keuzevakken) van de Universiteit Gent. Na goedkeuring door de faculteit.
Op te nemen: 27 studiepunten bestaande uit enerzijds 23 of 24 studiepunten te selecteren uit de onderstaande lijst én resp. 4 of 3 studiepunten uit 3.2.1. keuzeopleidingsonderdelen.
Met betrekking tot de onderstaande lijst: de opleidingsonderdelen met referentie a en minstens één opleidingsonderdeel met referentie b vormen de ideale voorbereiding op het opnemen van de vakdidactiek Nederlands als niet-thuistaal (NT2) in de educatieve masteropleiding.
Met betrekking tot de keuzeopleidingsonderdelen (zie 3.2.1): deze keuze kan bestaan uit zowel een afstudeerrichtingsopleidingsonderdeel, een bijkomend opleidingsonderdeel uit een minor, of een opleidingsonderdeel uit het studieaanbod van UGent (inclusief universiteitsbrede keuzevakken).
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
sem 1
|
nl
|
Bram De Wever
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Tijs Rotsaert
|
4
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Melissa Tuytens
|
4
|
|
|
|
jaar
|
nl
|
Leen Haerens
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Leen Haerens
|
6
|
|
a
|
|
|
|
|
5
|
|
a
|
|
sem 2
|
nl
|
Anne-Laure Van Bruaene
|
5
|
|
a
|
|
|
|
|
5
|
|
b
|
|
|
|
Anne-Sophie Ghyselen
|
5
|
|
b
|
|
|
|
Anne-Sophie Ghyselen
|
5
|
|
b
|
|
sem 2
|
nl
|
Alexander Roose
|
5
|
|
b
|
|
sem 1
|
nl
|
Stef Slembrouck
|
5
|
|
b
|
|
sem 1
|
en
|
Orphée De Clercq
|
5
|
|
Op te nemen: 3 of 4 studiepunten zodat in totaal de minor een omvang van (min.) 27 studiepunten heeft. Dit keuzevak kan bestaan uit zowel een afstudeerrichtingsopleidingsonderdeel, een bijkomend opleidingsonderdeel uit een minor, of een opleidingsonderdeel uit het studieaanbod van de UGent (inclusief universiteitsbrede keuzevakken) van de Universiteit Gent. Na goedkeuring door de faculteit.
- Met een autonome kritische ingesteldheid gespecialiseerde inzichten in andere wetenschappen (biomedische, psychopedagogische, juridische m.i.v. gezondheidszorgwetgeving) relateren aan complexe logopedische en/of audiologische vraagstellingen
- Gespecialiseerde inzichten in de etiologie, de pathogenese en de symptomatologie van de congenitale en verworven logopedische (stem, resonantie, articulatie, taal, leren en oromyofunctioneel) en audiologische stoornissen (horen, gehoor, evenwicht) toepassen bij complexe logopedische en/of audiologische vraagstukken
- Zelfstandig logopedisch en/of audiologisch wetenschappelijk onderzoek genereren en bijsturen op basis van complexe logopedische en/of audiologische vraagstellingen (klinisch en wetenschappelijk)
- Geavanceerd inzicht hebben in het zelfstandig generen en interpreteren van alle aspecten van logopedisch en/of audiologisch kwalitatief en kwantitatief toegepast en fundamenteel wetenschappelijk onderzoek (m.i.v. RDM en GDPR)
- Resultaten van complex logopedisch en /of audiologisch en interprofessioneel wetenschappelijk onderzoek interpreteren en integreren in elk aspect van de logopedische en audiologische praktijkvoering
- Levenslang zelfstandig creëren en bijsturen van integer en innoverend wetenschappelijk onderzoek binnen de logopedie en audiologie
- Geavanceerde (klinische en wetenschappelijke) inzichten en vaardigheden aanwenden in de evidence-based preventie, diagnostiek, behandeling, de follow-up en de technologische interventies m.i.v. AI) van complexe logopedische en/of audiologische stoornissen binnen een interprofessioneel kader
- Autonoom geïndividualiseerd opstellen, uitvoeren en participerend (met patiënt, omgeving en andere gezondheidswerkers) bijsturen van een complex logopedisch en/of audiologisch diagnostisch- en/of behandelingsproces vanuit een evidence-based benadering
- Beginnende principes van dialogerend leiderschap begrijpen en participerend toepassen binnen een gezondheidszorgsetting
- In een logopedische of audiologische mono- of interprofessionele context autonoom deontologisch (beleidsmatig) handelen en verantwoordelijkheid dragen voor het persoonlijk handelen
- Mondeling en/of schriftelijk rapporteren over complexe klinische en (experimenteel) wetenschappelijke logopedische en/of audiologische aspecten binnen een interprofessionele (inter)nationale context
- De klinische, wetenschappelijke en deontologische vaardigheden hebben om samenwerkend te communiceren binnen een inter-en intraprofessionele relatie over complexe logopedische en/of audiologische aspecten
- Toepassen van enerzijds “levenslang leren” (levenslang verder ontplooien en bijscholen op klinisch en wetenschappelijk vlak), sociaal ondernemerschap en anderzijds “durf denken” vanuit een maatschappelijke, interculturele, internationale en pluralistische ingesteldheid
- Functioneren als geavanceerde academische logopedische en/of audiologische kennisverwerver, practitioner en communicatieve sociale ondernemer binnen een ruime (inter)nationale context.