Master of Science in de sociologie
Uitgangspunt van de sociologie is dat het menselijk handelen en menselijke kenmerken, tot op zekere hoogte bepaald worden door de samenleving. In de opleiding wordt onderzocht hoe de samenleving dat precies doet. Er komen een heel breed gamma van deelterreinen aan bod en via specialisatieblokken in de master kun je een persoonlijk traject uitstippelen.
master-na-bacheloropleiding
1 jaar 60 studiepunten
Faculteit Politieke en Sociale Wetenschappen
Nederlands
Brochure
downloaden
Over de opleiding
Programma
Informeer je
Vlot van start
Na je studies
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Allan Souza Queiroz
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
John Lievens
|
5
|
|
Op te nemen: 1 module uit de onderstaande lijst.
Na goedkeuring door de faculteit.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
en
|
Piet Bracke
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
en
|
Bart Van de Putte
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Melissa Ceuterick
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Mieke Van Houtte
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Henk Roose
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Mieke Van Houtte
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Ewoud Vandepitte
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Ronan Van Rossem
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Ewoud Vandepitte
|
5
|
|
Op te nemen: 15 studiepunten uit minstens 1 module uit de onderstaande lijst.
waarbij minstens 5 studiepunten uit de module ‘Sociologie’ of minstens 5 studiepunten uit de module ‘Beleid en organisatie’.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
en
|
Jeroen Huisman
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Henk Roose
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Mieke Van Houtte
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
en
|
Bart Van de Putte
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
en
|
Piet Bracke
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Ewoud Vandepitte
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Ronan Van Rossem
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 2
|
en
|
Hans Waege
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Jeltsen Peeters
|
5
|
|
|
1
|
|
|
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Melissa Tuytens
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Anna Kern
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Inger De Wilde
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Ben Suykens
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
en
|
Eveline Schollaert
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Sara Willems
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
en
|
Brecht Devleesschauwer
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
en
|
Ben Derudder
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
en
|
Kris Rutten
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Alexander Roose
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Bart Keunen
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Christophe Verbruggen
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
en
|
Dries Lesage
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Patrick Loobuyck
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
en
|
Bernard Mazijn
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
en
|
Sami Zemni
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
en
|
Jeroen Adam
|
5
|
|
UKV
|
1
|
sem 2
|
en
|
Amaury Frankl
|
5
|
|
UKV
|
1
|
sem 1
|
en
|
Joni Dambre
|
3
|
|
|
1
|
|
|
Jochen Devlieghere
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Dominique Vandijck
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Joris De Corte
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Stijn Baert
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Erik Paredis
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Melissa Tuytens
|
4
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Griet Roets
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Henk Roose
|
20
|
|
Deze 'internationale uitwisseling' omvat 20 studiepunten en vervangt 1) de major (15 STP) en 2) 5 STP ‘algemene opleidingsonderdelen’.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
sem 2
|
en
en
|
Henk Roose
|
20
|
|
Competentiegebied 1: Competentie in één of meerdere wetenschappen
- Gevorderd inzicht hebben in recente sociologische theorievorming en capita selecta uit de gezondheidssociologie en sociale demografie, onderwijs- en cultuursociologie, politieke sociologie of de sociologie van conflict en ontwikkeling.
- Onderzoeksimplicaties afleiden op basis van inzicht in de relevantie en beperkingen van algemene en specialistische sociologische theorieën en benaderingswijzen.
- Een wetenschappelijk onderbouwde en doordachte argumentatie ontwikkelen over hedendaagse maatschappelijke fenomenen en problemen.
- Alle stappen in een onderzoek naar maatschappelijke fenomenen of problemen doordacht, correct en geïntegreerd uitvoeren.
- Gevorderde technieken van kwalitatief en/of kwantitatief onderzoek verantwoord uitvoeren en de resultaten hiervan correct interpreteren.
- Inzicht hebben in specifieke methoden en technieken die relevant zijn voor één specialisme van de sociologie.
- Een complex (onderzoeks)project opzetten en uitvoeren.
- Een complex (onderzoeks)project op basis van zelfreflectie en feedback van peers en sociologische professionals pragmatisch bijsturen.
- Als actief lid van een groep wetenschappelijke opdrachten verrichten.
- Deontologisch correct wetenschappelijke opdrachten uitvoeren en rapporteren.
- Up-to-date specialistische kennis in eigen werk integreren.
- Alle stappen van sociologisch onderzoek geïntegreerd en coherent beschrijven aan de hand van een academisch format.
- Gevorderde sociologische inzichten en onderzoek mondeling presenteren aan de hand van een academisch format.
- Gevorderde sociologische inzichten en onderzoek mondeling presenteren aan de hand van creatieve formats.
- Gevorderde sociologische inzichten en onderzoek presenteren en verantwoorden in een formeel gesprek.
- Empathisch, kritisch en constructief het sociologisch werk van peers bespreken.