Master of Science in de stedenbouw en de ruimtelijke planning
De analyse van de socio-economische, culturele, fysisch-morfologische of verkeerskundige gegevens wordt gedoceerd als noodzakelijke onderbouw van een ruimtelijke strategie. De nadruk ligt echter vooral op het ontwikkelen van een synthetisch vermogen via ruimtelijke conceptvorming. Je werkt autonoom in een multidisciplinair team aan een duurzame ontwikkeling van de ruimtelijke ordening.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Michiel Dehaene
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Veerle Van Eetvelde
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Tom De Waele
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Tim Devos
|
3
|
|
|
1
|
sem 2
|
en
|
Anne Kockelkorn
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
|
en
|
Michiel Dehaene
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Peter Vanden Abeele
|
12
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Ann Pisman
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
en
|
Tim Devos
|
6
|
|
Verdeeld als:
- 13 studiepunten in jaar 1
- 14 studiepunten in jaar 2
Op te nemen in het eerste jaar, afhankelijk van de vooropleiding van de student: ofwel een onderzoekend technisch hulpvak (module 2.1.1) ofwel een ontwerpend technisch hulpvak (module 2.1.2).
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Nico Van de Weghe
|
3
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Nele De Belie
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Kristiaan Borret
|
3
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Ruben Verstraeten
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
sem 1
|
en
|
Joachim Declerck
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Johan Lagae
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Veerle Van Eetvelde
|
5
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Jeroen Buysse
|
5
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Erik Paredis
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
nl,en
|
Jonas Van der Slycken
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Giovanni Circella
|
5
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Anne Kockelkorn
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Renaat De Sutter
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Koos Fransen
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Hans Vandermaelen
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Lander Baeten
|
4
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Jan Mertens
|
4
|
|
|
|
|
|
Marieke Paepen
|
6
|
|
|
|
jaar
|
nl
|
Michiel Dehaene
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Dick Botteldooren
|
3
|
|
UKV
|
|
sem 1
|
en
|
Joni Dambre
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
jaar
|
en
|
Tim Devos
|
3
|
|
|
|
|
|
Tim Devos
|
3
|
|
|
|
jaar
|
en
|
Veerle Van Eetvelde
|
3
|
|
|
|
|
|
Veerle Van Eetvelde
|
3
|
|
|
|
sem 1
sem 2
|
nl,en
nl,en
|
Michiel Dehaene
|
3
|
|
|
|
|
|
Michiel Dehaene
|
3
|
|
|
|
sem 1
sem 2
|
en
en
|
Anne Kockelkorn
|
3
|
|
|
|
|
|
Anne Kockelkorn
|
3
|
|
Op te nemen: hoogstens 6 studiepunten te selecteren uit de opleidingsprogramma's van de Universiteit Gent. Na goedkeuring door de faculteit.
Enkel opleidingsonderdelen die inhoudelijk relevant zijn voor de opleiding Master of Science in de stedenbouw en de ruimtelijke planning, te motiveren door de student, of de universiteitsbrede keuzevakken.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Tim Devos
|
12
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Filip Boelaert
|
3
|
|
|
2
|
sem 1
|
en
|
Ben Derudder
|
3
|
|
|
2
|
jaar
|
en
|
Veerle Van Eetvelde
|
4
|
|
Verdeeld als:
- 13 studiepunten in jaar 1
- 14 studiepunten in jaar 2
Op te nemen: hoogstens 6 studiepunten te selecteren uit de opleidingsprogramma's van de Universiteit Gent. Na goedkeuring door de faculteit.
Enkel opleidingsonderdelen die inhoudelijk relevant zijn voor de opleiding Master of Science in de stedenbouw en de ruimtelijke planning, te motiveren door de student, of de universiteitsbrede keuzevakken.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
jaar
|
nl
|
|
24
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Michiel Dehaene
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Veerle Van Eetvelde
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Tom De Waele
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Tim Devos
|
3
|
|
|
1
|
sem 2
|
en
|
Anne Kockelkorn
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
|
en
|
Michiel Dehaene
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Peter Vanden Abeele
|
12
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Ann Pisman
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
en
|
Tim Devos
|
6
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Tim Devos
|
12
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Filip Boelaert
|
3
|
|
|
2
|
sem 1
|
en
|
Ben Derudder
|
3
|
|
|
2
|
jaar
|
en
|
Veerle Van Eetvelde
|
4
|
|
Verdeeld als:
- 13 studiepunten in jaar 1
- 14 studiepunten in jaar 2
Op te nemen in het eerste jaar, afhankelijk van de vooropleiding van de student: ofwel een onderzoekend technisch hulpvak (module 2.1.1) ofwel een ontwerpend technisch hulpvak (module 2.1.2).
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Nico Van de Weghe
|
3
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Nele De Belie
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Kristiaan Borret
|
3
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Ruben Verstraeten
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
sem 1
|
en
|
Joachim Declerck
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Johan Lagae
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Veerle Van Eetvelde
|
5
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Jeroen Buysse
|
5
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Erik Paredis
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
nl,en
|
Jonas Van der Slycken
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Giovanni Circella
|
5
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Anne Kockelkorn
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Renaat De Sutter
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Koos Fransen
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Hans Vandermaelen
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Lander Baeten
|
4
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Jan Mertens
|
4
|
|
|
|
|
|
Marieke Paepen
|
6
|
|
|
|
jaar
|
nl
|
Michiel Dehaene
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Dick Botteldooren
|
3
|
|
UKV
|
|
sem 1
|
en
|
Joni Dambre
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
jaar
|
en
|
Tim Devos
|
3
|
|
|
|
|
|
Tim Devos
|
3
|
|
|
|
jaar
|
en
|
Veerle Van Eetvelde
|
3
|
|
|
|
|
|
Veerle Van Eetvelde
|
3
|
|
|
|
sem 1
sem 2
|
nl,en
nl,en
|
Michiel Dehaene
|
3
|
|
|
|
|
|
Michiel Dehaene
|
3
|
|
|
|
sem 1
sem 2
|
en
en
|
Anne Kockelkorn
|
3
|
|
|
|
|
|
Anne Kockelkorn
|
3
|
|
Op te nemen: hoogstens 6 studiepunten te selecteren uit de opleidingsprogramma's van de Universiteit Gent. Na goedkeuring door de faculteit.
Enkel opleidingsonderdelen die inhoudelijk relevant zijn voor de opleiding Master of Science in de stedenbouw en de ruimtelijke planning, te motiveren door de student, of de universiteitsbrede keuzevakken.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
jaar
|
nl
|
|
24
|
|
- Geavanceerde kennis van de stedenbouw- en ruimtelijke planningsdiscipline beheersen en toepassen bij complexe ruimtelijk-maatschappelijke vraagstukken.
- Vakspecifieke methoden en technieken, inclusief communicatietechnieken, creatief en doelgericht benutten.
- Zorg voor ruimtelijke kwaliteit en duurzaamheid ontwikkelen en onderhouden.
- Kennis van project-, proces-, ontwerp- en beleidsmatige aspecten met betrekking tot de ruimtelijke dynamiek en het ruimtelijk voorkomen beheersen en toepassen.
- Kennis van vroegere en huidige maatschappelijke attitude ten aanzien van de ruimtelijke dynamiek en het ruimtelijk voorkomen beheersen en toepassen.
- De transdisciplinaire dimensie in de benadering van de ruimtelijke dynamiek en het ruimtelijk voorkomen onderkennen.
- Complexe ruimtelijk-maatschappelijke problemen analyseren en omzetten in een wetenschappelijke vraagstelling.
- Onderzoek in wetenschappelijke literatuur over stedenbouw, ruimtelijke planning en relevante, aanverwante kennisgebieden uitvoeren.
- De best passende modellen, methoden en technieken uit stedenbouw, ruimtelijke planning en relevante, aanverwante kennisgebieden evalueren, selecteren en toepassen.
- Stedenbouw- en ruimtelijke planningsmodellen en -methoden strategisch en oplossingsgericht ontwikkelen en valideren.
- Resultaten van eigen onderzoek en dat van anderen objectief en kritisch interpreteren en evalueren.
- Zelfstandig een standpunt vormen over complexe ruimtelijk-maatschappelijke situaties en dit standpunt verdedigen.
- Eigen kennis over stedenbouw, ruimtelijke planning en relevante, aanverwante kennisgebieden creatief, doelgericht en innovatief inzetten bij onderzoek, ontwerp en ontwikkeling.
- Kritisch reflecteren over eigen denken en handelen en de grenzen van de eigen competenties kennen.
- Evoluties in het domein van de stedenbouw en ruimtelijke planning op de voet volgen en de eigen competenties verder kunnen ontwikkelen tot op expertniveau.
- Zich flexibel aanpassen aan veranderende professionele omstandigheden.
- Schriftelijk en mondeling communiceren over stedenbouw en ruimtelijke planning.
- Doelstellingen formuleren, doelgericht rapporteren, einddoelen en ontwikkelingstraject in het oog houden als uitdrukking van projectmatig werken
- Functioneren als lid van een team in een multidisciplinaire omgeving en beginnend leiding geven.
- Schriftelijk, mondeling en grafisch rapporteren over een wetenschappelijk onderzoek en ontwerp met betrekking tot een ruimtelijk-maatschappelijk vraagstuk.
- Ethisch, professioneel en maatschappelijk verantwoord handelen.
- Economische, sociale, culturele en ecologische aspecten in de stedenbouw en ruimtelijke planning betrekken.
- Juridische, beleidsmatige en bestuurskundige aspecten in de stedenbouw en ruimtelijke planning betrekken.
- Historische evolutie van de stedenbouw en ruimtelijke planning en haar maatschappelijke relevantie duiden.