Master of Science in de verpleegkunde en de vroedkunde (implementatiedeskundige in zorg)
De opleiding biedt een academische bovenbouw voor professionele bachelors in de verpleegkunde en in de vroedkunde. Grensverleggend, methodisch en probleemoplossend denken staan centraal. De organisatie van de masteropleiding is gebaseerd op nauw contact met het werkveld en is afgestemd op de combinatie van werken en studeren.
Inhoud
De gezondheidszorg, patiënten, het zorgaanbod en de organisatie van de zorg wijzigen continu. Dat heeft een impact op de complexiteit en diversiteit van de verpleegkunde en de vroedkunde. De masteropleiding dompelt je onder in de fundamentele theorieën en paradigma’s die aan de basis liggen van de body of knowledge van de verplegingswetenschap en de vroedkunde. Doordrongen van de uitgangspunten en theorieën van de eigen discipline, opgeleid tot (klinisch) leiderschap en bekwaam in onderzoek kun je als master in de verpleegkunde en de vroedkunde het wetenschaps- en werkterrein van de verpleegkunde en de vroedkunde ondersteunen, uitbouwen, optimaliseren, faciliteren en innoveren in een continu en snel evoluerende gezondheidszorg en maatschappij.
Het doel van de opleiding is jou als student toekomstgericht voor te bereiden op professionele, maatschappelijke en wetenschappelijke uitdagingen; een professionele verdieping en verbreding aan te bieden; op te leiden tot professional met een duidelijke visie op de gezondheidszorg en competenties om keuzes en beslissingen te beargumenteren; te stimuleren leiderschap op te nemen in het bredere domein van de verpleegkunde en de vroedkunde; competenties aan te leren om levenslang te leren in en uit de praktijk.
De opleiding staat voor diversiteit en complementariteit aan expertise; het kijken voorbij de grenzen door samenwerking met internationale partners; coaching, kritische reflectie en eigen regie van de student; een kwaliteitsvol en divers onderwijsaanbod met academische verbreding en verdieping; samenwerking met het ruime werkveld (lokaal, nationaal en internationaal); multiperspectivisme en levenslang leren; diversiteit in onderwijs- en leermethoden, de mogelijkheid om deeltijds werken en studeren te combineren.
Voor wie
De toelatingsvoorwaarden zijn divers. Afhankelijk van je vooropleiding kun je rechtstreeks instromen of zijn er bijkomende voorwaarden.
Structuur
De opleiding bestaat uit een schakelprogramma (60 studiepunten) en een masterjaar (60 studiepunten). In het schakelprogramma word je vertrouwd gemaakt met denken op universitair niveau. In het masterjaar worden de inzichten uit het schakelprogramma toegepast om inhoudelijke competenties op masterniveau te ontwikkelen.
Naast het volgen van een reeks gemeenschappelijke vakken krijg je de mogelijkheid om te kiezen uit drie afstudeerrichtingen. Je kiest een afstudeerrichting op basis van persoonlijke interesse of toekomstperspectieven.
-
Verpleegkundig specialist
Eén van de belangrijke evoluties van de voorbije 20 jaar is de toenemende ontwikkeling van ‘Advanced Practice Nursing’ of de verpleegkundig specialist. Wetenschappelijk onderzoek en diverse beleidsrapporten tonen op overtuigende wijze de meerwaarde van verpleegkundig specialisten in de zorg aan. Een verpleegkundig specialist is een universitair opgeleide verpleegkundige met een expertfunctie in een specialisatiedomein. Deze afstudeerrichting laat studenten toe zich verder te specialiseren in klinische, diagnostische en therapeutische vaardigheden in een specialisatiedomein met interdisciplinaire praktijkvoering. Je kiest in deze afstudeerrichting om je te verdiepen in de algemene gezondheidszorg of in de geestelijke gezondheidszorg. -
Onderzoeker in zorg en gezondheid
Vanuit het eigen wetenschapsdomein vervul je als master in de verpleegkunde en de vroedkunde een actieve rol in het verzamelen, kritisch evalueren, synthetiseren, ontwikkelen en presenteren van wetenschappelijke inzichten. Met de inzichten kun je actief meewerken aan het innoveren en optimaliseren van de zorg. Deze afstudeerrichting leidt je op tot verpleegkundige of vroedkundige die competent is in het opzetten en kritisch beoordelen van wetenschappelijk onderzoek en in het vergroten van de evidence-based praktijkvoering. Het biedt je verdiepende en verbredende kennis aan van o.a. onderzoeksmethodologie, analysetechnieken, projectwerk en wetenschappelijke communicatietechnieken. -
Implementatiedeskundige in zorg
Masters in de verpleegkunde en de vroedkunde geven leiding aan professionals en vertrekken hiervoor vanuit verplegingswetenschappelijke en vroedkundige theoretische kaders en een beargumenteerde visie op zorg. Waardevolle nieuwe inzichten, technologieën, evidence based programma's of 'best practices' vinden vaak niet of erg laat hun weg naar de praktijk. Als implementatiedeskundige neem je actief de rol op van change agent. Je ontwikkelt en evalueert implementatietrajecten en implementeert innovaties die de kwaliteit van zorg verbeteren.
Het onderwijs bestaat uit een variatie van (online) hoorcolleges, interactieve discussiecolleges, werkcolleges, afstandsleren en e-learning. Tijdens een stage integreer je, onder begeleiding en op zelfstandige wijze, de competenties van de vakken in de master in de Verpleegkunde en de Vroedkunde (uit de gekozen afstudeerrichting) in een specifieke beroepscontext. De opleiding heeft samenwerkingsakkoorden met universiteiten in en buiten Europa waardoor het volgen van bepaalde vakken en het uitvoeren van onderzoek (masterproef) in het buitenland tot de mogelijkheden kan behoren.
Arbeidsmarkt
Als master in de verpleegkunde en de vroedkunde ben je universitair opgeleid en kun je verschillende beroepswegen uit.
Vanuit de afstudeerrichting Implementatiedeskundige geven we enkele voorbeelden uit de vele mogelijkheden:
- Medewerker cel kwaliteitszorg (projectbeheer, -aanvraag, -uitvoering, -evaluatie)
- Kwaliteitscoördinator, verantwoordelijke kwaliteitszorg
- Verantwoordelijke zorginnovatie
- Vorming en opleiding
Kwaliteitszorg
Mensen die durven denken over de uitdagingen van morgen, daar streven we naar. Daarom is het onderwijs aan onze universiteit stevig verankerd in zes grote onderwijsdoelstellingen: denk breed, blijf onderzoeken, steun talent, bouw mee, verleg grenzen en kies kwaliteit.
De UGent heeft continu aandacht voor kwaliteitszorg en kwaliteitscultuur. Het UGent-kwaliteitszorgsysteem geeft voor elke opleiding informatie over de troeven van de opleiding, de sterke punten én de werkpunten.
Meer info:
Troeven
- Focus op talenten. De opleiding heeft een duidelijke visie op het type alumni dat de opleiding wil afleveren. Ze leidt op tot academisch gevormde en positief kritische professionals, wetenschappers, (klinisch) leiders en implementatiedeskundigen. De opleiding stimuleert en daagt studenten uit om hun talenten te ontwikkelen door zelf weloverwogen keuzes te maken naargelang hun eigen interesses. In functie van hun carrièreplannen en – mogelijkheden bepalen studenten zelf waar ze het zwaartepunt van hun opleiding leggen.
- Kwaliteitsvol en divers onderwijsaanbod met academische verbreding en verdieping. De opleiding heeft een samenhangend programma waarin kritische reflectie, eigen regie en coaching van de studenten centraal staan.
- Sterke wetenschappelijke onderbouwing. De opleiding is ingebed in het Universitair Centrum voor Verpleegkunde en Vroedkunde, een gerenommeerd onderzoekscentrum. De lesgevers zijn nationaal en internationaal actief in hoogstaand wetenschappelijk onderzoek, beleidsvorming in de gezondheidszorg en wetenschappelijke/maatschappelijke dienstverlening. Deze inbedding en expertise resulteren in een sterke ontwikkeling van methodologische- en onderzoeksvaardigheden van studenten.
- Solide cultuur van partnerschap en gedragenheid. De opleiding heeft formele en informele structuren en kanalen om input, afstemming en gedragenheid bij o.a. het werkveld, kennisinstellingen, alumni en patiënten(organisaties) te realiseren.
- Multiperspectivisme. Nationale en internationale lesgevers vanuit verschillende disciplines dragen bij tot de diversiteit, de open en brede kijk en het grensverleggend denken in het onderwijs.
Sterke punten
- Transparante communicatie. De opleiding stelt open communicatie met en toegankelijkheid voor studenten en lesgevers centraal.
- Geëngageerd team van lesgevers. De opleiding wordt gedragen door geëngageerde lesgevers, die streven naar kwaliteitsvol onderwijs. Zij combineren hun lesgeven met het uitvoeren van wetenschappelijk onderzoek met een effectieve meerwaarde voor de verpleegkunde, de vroedkunde en de gezondheidszorg in het algemeen.
- Doorgedreven kwaliteitszorg. De opleiding kenmerkt zich door een continue aandacht voor de kwaliteit en organisatie, met snelle en efficiënte bijsturing indien nodig.
- Opleiding ook voor werkstudenten. Met een gerichte inzet op zelfgestuurd- en afstandsleren zijn het programma en de organisatie afgestemd op een flexibele combinatie van studeren en werken.
- Levenslang leren. Vanuit een coachende benadering gebruikt de opleiding activerende werk- en evaluatievormen zoals portfolio, debatten en zelfgestuurd- en afstandsleren.
Werkpunten
- Masterproefonderzoek. In het kader van het onderzoek dat studenten uitvoeren voor hun masterproef, dient er een aanvraag te worden gericht aan het ethisch comité. De procedure van uitschrijven en behandelen van deze aanvragen neemt zeer veel tijd in beslag. Dit verkort de duurtijd die studenten nog aan het effectieve onderzoek kunnen besteden. De opleiding wil in samenspraak met de faculteit en de andere opleidingen de dialoog met het ethisch comité aangaan over hoe dit proces efficiënter kan verlopen.
- Geïntegreerde evaluatie. De opleiding kan voor het toetsbeleid terugvallen op een sterke toetsvisie en een degelijk uitgewerkt toetsbeleid. De toetsvormen die momenteel gehanteerd worden zijn echter nog weinig geïntegreerd en vakoverschrijdend. De opleiding zal in de toekomst in functie van een optimalere transfer naar het werkveld meer inzetten op geïntegreerd toetsen over de diverse opleidingsonderdelen.
- Breed internationaal denken. De opleiding heeft een beperkt aantal studenten die kiezen voor uitgaande mobiliteit naar een partnerinstelling gedurende hun studietraject. De opleiding wenst in de toekomst nog meer af te stemmen met haar partnerinstellingen om uitgaande mobiliteit te verhogen en het aanbod voor inkomende studenten te versterken.
Deze opleiding is geaccrediteerd door de NVAO, de accreditatie werd verlengd onder het positief besluit instellingsreview in 2022. De kwaliteit van deze opleiding werd gevalideerd door een kwaliteitstoets in de vorm van een screening door het Onderwijskwaliteitsbureau. Het borgingsbesluit vindt u hier.
Deze informatie werd laatst bijgewerkt op 01/02/2023.
Heb je vragen of suggesties over deze publieke info, neem dan contact op met de opleiding.