Master of Science in de verpleegkunde en de vroedkunde
Deze master wordt in 2020-2021 voor het laatst aangeboden. De opleiding wordt vervangen door een nieuwe master met drie afstudeerrichtingen.
master-na-bacheloropleiding
1 jaar 60 studiepunten
Faculteit Geneeskunde en Gezondheidswetenschappen
Nederlands
Brochure
downloaden
Over de opleiding
Programma
Informeer je
Vlot van start
Na je studies
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Dimitri Beeckman
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
|
4
|
|
|
1
|
sem 1
|
en
|
Lieven Annemans
|
4
|
|
|
1
|
|
|
|
3
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Simon Malfait
|
3
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
|
3
|
|
|
1
|
jaar
|
nl
|
|
3
|
|
Op te nemen: 1 major uit de onderstaande lijst.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
|
|
|
5
|
|
Op te nemen: 1 keuzemodule uit de onderstaande lijst.
Op te nemen: minstens 9 studiepunten te selecteren uit de onderstaande lijst.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
|
3
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Hannelore Denys
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Werner De Gersem
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Herbert Roeyers
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
|
3
|
|
|
1
|
sem 2
|
en
|
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
|
5
|
|
|
1
|
|
|
|
3
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Mirko Petrovic
|
4
|
|
Op te nemen: minstens 9 studiepunten te selecteren uit de onderstaande lijst.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
|
3
|
|
|
1
|
|
|
|
4
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Kris Rutten
|
4
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
|
3
|
|
Op te nemen: minstens 9 studiepunten te selecteren uit de onderstaande lijst.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
en
|
|
3
|
|
|
1
|
|
|
Olivier Degomme
|
3
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Koenraad Bogaert
|
6
|
|
|
1
|
|
|
|
6
|
|
|
1
|
|
|
|
5
|
|
Op te nemen: minstens 9 studiepunten te selecteren uit de onderstaande lijst.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
|
3
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Hannelore Denys
|
3
|
|
|
1
|
|
|
|
5
|
|
|
1
|
|
|
|
3
|
|
Op te nemen: minstens 9 studiepunten te selecteren uit de onderstaande lijst.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
sem 2
|
nl
|
Lore Dewanckel
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Philippe Sterkens
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Alain Van Hiel
|
4
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Hannelore Denys
|
3
|
|
Op te nemen: minstens 9 studiepunten te selecteren uit de onderstaande lijst, met 5 studiepunten met referentie A.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
A
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Koenraad Stroeken
|
5
|
|
A
|
1
|
sem 1
|
en
|
Kris Rutten
|
5
|
|
B
|
1
|
sem 1
|
en
|
|
3
|
|
B
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Ilse Derluyn
|
4
|
|
B
|
1
|
sem 2
|
en
|
Johnny Fontaine
|
4
|
|
Op te nemen: minstens 9 studiepunten te selecteren uit de onderstaande lijst, met 3 studiepunten met referentie A.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
A
|
1
|
sem 2
|
nl
|
|
3
|
|
B
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Jeroen Trybou
|
4
|
|
B
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Dominique Vandijck
|
4
|
|
B
|
1
|
|
|
Mieke Audenaert
|
4
|
|
B
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Frank Staelens
|
3
|
|
B
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Maggie Geuens
|
6
|
|
B
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Stijn Baert
|
5
|
|
B / UKV
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Yannick Dillen
|
3
|
|
Op te nemen: minstens 9 studiepunten te selecteren uit de onderstaande lijst.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
|
3
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Dieter Dekeyser
|
5
|
|
UKV
|
1
|
sem 2
|
en
|
Geert Jacobs
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
|
5
|
|
Op te nemen: minstens 9 studiepunten te selecteren uit de onderstaande lijst.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
|
3
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
|
3
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
|
3
|
|
Op te nemen: 6 studiepunten te selecteren uit het studieaanbod van UGent. Na goedkeuring door de faculteit.
De student kan ook kiezen uit de lijst van universiteitsbrede keuzevakken van de Universiteit Gent.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
jaar
|
nl
|
|
15
|
|
Competentiegebied 1: Wetenschapper Master VV
- Omzetten van onderzoeksnoden in het domein van de verpleegkunde en vroedkunde in een relevante onderzoeksvraag
- Kritisch naar waarde beoordelen van geëigende (internationale) wetenschappelijke bronnen en de bruikbaarheid ervan voor de praktijk afleiden
- Voeren van onderzoek in het domein van de verpleegkunde en de vroedkunde vanuit een multiperspectivistisch maatschappelijk perspectief
- Ontwerpen, opzetten, uitvoeren en analyseren van een onderzoek in nauwe samenwerking met relevante actoren en rekening houdende met de principes van wetenschappelijke integriteit
- Schriftelijk en mondeling presenteren en rapporteren van resultaten van onderzoek in het domein van de verpleegkunde en de vroedkunde
- Klinisch redeneren over een complex zorggerelateerde situatie in een multidisciplinaire en interdisciplinaire context
- Vanuit innovatieve en multiperspectivistische inzichten een onderbouwde aanpak formuleren voor complexe problemen in de gezondheidszorg
- Kritisch in vraag stellen van het eigen leerproces en getuigen van een geëngageerde attitude om levenslang te leren
- Opvolgen en beoordelen van internationale professionele en wetenschappelijke ontwikkelingen en deze vertalen in een aanpak voor kwaliteitsvolle zorg
- Hanteren van principes van coaching en educatie met het oog op zelfmanagement en participatie van de patiënt en zijn omgeving
- Ontwikkelen en evalueren van een evidence based (interdisciplinaire) aanpak voor een specifieke patiëntengroep met aandacht voor het perspectief van patiënten en hun omgeving.
- Inzichten hebben in het leiding geven aan (een team van) actoren in zorggerelateerde contexten
- Professioneel communiceren en samenwerken met (een team van) actoren in een zorggerelateerde context
- Begeleiden van het leerproces van anderen en bijdragen aan hun deskundigheid in een professionele context vanuit een empowerende aanpak
- Formuleren en beargumenteren van een visie op zorg
- Kritisch in vraag stellen van de werking en het beleid van de gezondheidszorg
- Zich bewust zijn van de rol van Master in de Verpleegkunde en de Vroedkunde in de ontwikkeling van het beroep en de zorg en hierin engagement en ondernemerschap tonen
- Het kritisch beoordelen en toepassen van op theorie gebaseerde implementatiestrategieën en methoden voor de gezondheidszorg
- Een creatieve bijdrage leveren aan de ontwikkeling van kleinschalige implementatietrajecten in het domein van de verpleegkunde en de vroedkunde
- Toepassen van principes van veranderingsmanagement en de rol van change agent in een zorggerelateerde context
Stages en klinieken georganiseerd in het zomerreces voorafgaand aan start academiejaar
De taalvereisten voor deze opleiding vindt men op de volgende pagina: https://www.ugent.be/nl/studeren/masteropleidingen/praktisch/toelating/master/taal.htm