Master of Veterinary Medicine in de diergeneeskunde (onderzoek)
De masteropleiding in de diergeneeskunde kan je in Vlaanderen enkel volgen aan de faculteit Diergeneeskunde van de Universiteit Gent en ze is enkel toegankelijk voor wie in het bezit is van een academisch bachelordiploma in de diergeneeskunde. In het laatste jaar van de masteropleiding kies je voor één van de vijf afstudeerrichtingen: herkauwers; varken, pluimvee, konijn; paard; gezelschapsdieren; onderzoek.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Annelies Decloedt
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Frank Pasmans
|
4
|
|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Edwin Claerebout
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Mathias Devreese
|
4
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Jimmy Saunders
|
4
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Hans Nauwynck
|
4
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Bart Broeckx
|
4
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Ann Martens
|
4
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Siska Croubels
|
4
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Bart Pardon
|
4
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Koen Chiers
|
4
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Sarah Gabriël
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Ann Martens
|
4
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Luc Duchateau
|
6
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
jaar
|
nl
|
Sarah Gabriël
|
3
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Hilde De Rooster
|
4
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Sylvie Daminet
|
4
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Gunther van Loon
|
3
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Annelies Decloedt
|
3
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Geert Opsomer
|
3
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Sarne De Vliegher
|
5
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
An Garmyn
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Jimmy Saunders
|
4
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Sylvie Daminet
|
4
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Ann Van Soom
|
7
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Hilde De Rooster
|
4
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Frank Pasmans
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
sem 2
|
nl,en,fr
|
Frederik Pille
|
5
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Gunther van Loon
|
5
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl,en,fr
|
Myriam Hesta
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
sem 2
|
nl,en
|
Myriam Hesta
|
3
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Bart Pardon
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
sem 2
|
nl,en
|
Lieven Vlaminck
|
4
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl,en
|
Geert Opsomer
|
5
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl,en
|
Jeroen Dewulf
|
6
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
sem 2
|
nl,en
|
Myriam Hesta
|
3
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Gunther van Loon
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Pascale Smets
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
sem 2
|
nl,en,fr
|
Stijn Schauvliege
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
sem 2
|
nl,en
|
Bart Pardon
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
jaar
|
nl
|
Pieter Cornillie
|
8
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Peter Geldhof
|
3
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Herman Favoreel
|
5
|
|
|
3
|
jaar
|
nl
|
Filip Van Immerseel
|
3
|
|
|
3
|
sem 1
|
en
|
Katleen Hermans
|
4
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
3
|
jaar
|
nl
|
Hilde De Rooster
|
17
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
3
|
jaar
|
nl
|
Frederik Pille
|
17
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
3
|
jaar
|
nl,en
|
Geert Opsomer
|
17
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
3
|
jaar
|
nl
|
Ingeborgh Polis
|
9
|
|
|
3
|
jaar
|
nl,en
|
Peter Daels
|
9
|
|
|
3
|
jaar
|
|
Lieven Vlaminck
|
9
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
3
|
jaar
|
nl
|
Pieter Cornillie
|
16
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
UKV
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Sarne De Vliegher
|
3
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Sarne De Vliegher
|
3
|
|
|
3
|
jaar
|
nl
|
Bruno Levecke
|
4
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
3
|
jaar
|
nl
|
Dominiek Maes
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
3
|
jaar
|
nl
|
Ward De Spiegelaere
|
4
|
|
|
3
|
jaar
|
|
Peter Daels
|
4
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Annelies Decloedt
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Frank Pasmans
|
4
|
|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Edwin Claerebout
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Mathias Devreese
|
4
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Jimmy Saunders
|
4
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Hans Nauwynck
|
4
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Bart Broeckx
|
4
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Ann Martens
|
4
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Siska Croubels
|
4
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Bart Pardon
|
4
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Koen Chiers
|
4
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Sarah Gabriël
|
5
|
|
|
2
|
jaar
|
nl
|
Sarah Gabriël
|
3
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Hilde De Rooster
|
4
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Sylvie Daminet
|
4
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Gunther van Loon
|
3
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Annelies Decloedt
|
3
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Geert Opsomer
|
3
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Sarne De Vliegher
|
5
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
An Garmyn
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Ann Martens
|
4
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Jimmy Saunders
|
4
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Sylvie Daminet
|
4
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Ann Van Soom
|
7
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Hilde De Rooster
|
4
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Frank Pasmans
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
sem 2
|
nl,en,fr
|
Frederik Pille
|
5
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Gunther van Loon
|
5
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl,en,fr
|
Myriam Hesta
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
sem 2
|
nl,en
|
Myriam Hesta
|
3
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Bart Pardon
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
sem 2
|
nl,en
|
Lieven Vlaminck
|
4
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl,en
|
Geert Opsomer
|
5
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl,en
|
Jeroen Dewulf
|
6
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
sem 2
|
nl,en
|
Myriam Hesta
|
3
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Gunther van Loon
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Peter Geldhof
|
3
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Herman Favoreel
|
5
|
|
|
3
|
jaar
|
nl
|
Filip Van Immerseel
|
3
|
|
|
3
|
sem 1
|
en
|
Katleen Hermans
|
4
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Pascale Smets
|
3
|
|
|
3
|
jaar
|
nl
|
Hilde De Rooster
|
17
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
sem 2
|
nl,en,fr
|
Stijn Schauvliege
|
3
|
|
|
3
|
jaar
|
nl
|
Frederik Pille
|
17
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
sem 2
|
nl,en
|
Bart Pardon
|
3
|
|
|
3
|
jaar
|
nl,en
|
Geert Opsomer
|
17
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
3
|
jaar
|
nl
|
Ingeborgh Polis
|
9
|
|
|
3
|
jaar
|
nl,en
|
Peter Daels
|
9
|
|
|
3
|
jaar
|
|
Lieven Vlaminck
|
9
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Luc Duchateau
|
6
|
|
|
2
|
jaar
|
nl
|
Pieter Cornillie
|
8
|
|
|
3
|
jaar
|
nl
|
Pieter Cornillie
|
16
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
UKV
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Sarne De Vliegher
|
3
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Sarne De Vliegher
|
3
|
|
|
3
|
jaar
|
nl
|
Bruno Levecke
|
4
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
3
|
jaar
|
nl
|
Dominiek Maes
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
3
|
jaar
|
nl
|
Ward De Spiegelaere
|
4
|
|
|
3
|
jaar
|
|
Peter Daels
|
4
|
|
- Inzicht hebben in de oorzaken en pathogenese van infectieuze en niet infectieuze aandoeningen bij dieren, inclusief aandoeningen van internationaal belang die een risico kunnen inhouden voor de nationale en internationale bioveiligheid en handel
- Afnemen van een anamnese, uitvoeren van een klinisch onderzoek bij huisdieren en ontwikkelen van een (differentiaal) diagnose
- Kennis hebben van de etiologie, pathogenese, klinische symptomen, diagnose en behandeling van de meest voorkomende aandoeningen bij de meest courante diersoorten
- Aanvragen, uitvoeren en interpreteren van bijkomende onderzoeken (o.a. medische beeldvorming) en laboratoriumonderzoeken
- Ontwikkelen en uitvoeren van een behandelings- en preventiestrategie, gebaseerd op evidence-based diergeneeskundige literatuur
- Bijstand geven bij een noodgeval en de eerste hulp kunnen toedienen bij de meest courante diersoorten
- Uitvoeren en interpreteren van een lijkschouwing van huisdieren
- Veilig een sedatie alsook algemene en plaatselijke anesthesie kunnen uitvoeren; chemische restrictiemethoden kunnen implementeren, pijn correct kunnen inschatten en behandelen. De informatiebronnen over vergunde diergeneesmiddelen kunnen raadplegen en de kanalen voor het melden van (het vermoeden van) bijwerkingen kennen
- Herkennen wanneer euthanasie gepast is en dit op een correcte manier kunnen toedienen met respect voor het dier en voor de emoties van eigenaars en anderen, waarbij de veiligheid van de aanwezigen wordt gegarandeerd, alsook adviseren met betrekking tot het verwijderen van het kadaver
- Inzicht hebben en correct toepassen van de diergeneeskundige wetgeving, bioveiligheidsprincipes en verantwoord gebruik van antimicrobiele (antibiotica en ontworming) middelen
- Inzicht hebben in en toepassen van de diergeneeskundige en wettelijke aspecten van de voedselveiligheid in de bewaking van de voedselketen
- Kennis hebben en herkennen van nieuwe en terugkerende ziekten, grensoverschrijdende epidemische ziekten, zoönotische en voedselgerelateerde ziekten die de volksgezondheid en voedselveiligheid kunnen beïnvloeden
- Toepassen van de principes van genetica in de fokkerij en het houden van huisdieren
- Toepassen van de zoötechnische principes in de fokkerij en het houden van huisdieren
- Interpreteren van het gedrag van huisdieren
- Evalueren van welzijn van dieren in alle aspecten van de dierhouderij
- Uitwerken van maatregelen om het welzijn van dieren te verbeteren
- Kennis hebben van de diergeneeskundige wetgeving omtrent dierenzorg en dierenwelzijn
- Tekenen van misbruik herkennen en gepaste actie kunnen ondernemen, alsook het op de hoogte brengen van de relevante autoriteiten
- In staat zijn om pijn bij dieren te beoordelen en te behandelen
- Kennis van praktijkmanagement (bedrijfsstructuren, financiële management, ...) kunnen toepassen
- Kennis hebben van de principes van ziektepreventie en promotie van gezondheid en welzijn
- Adviseren over en het implementeren van de specifieke preventie- en uitroeiingsprogramma’s per diersoort, in overeenstemming met dierengezondheid en -welzijn alsook met volksgezondheid
- Vertrouwd zijn met de huidige toepassingen van artificiële intelligentie in de diergeneeskunde en diergeneeskundige bedrijfsvoering
- Kritisch verzamelen, analyseren en synthetiseren van internationale onderzoeksresultaten en deze gegevens creatief gebruiken in de eigen context
- Opstellen van een onderzoeksvraag uitgaande van literatuurgegevens en klinische gegevens
- Zelfstandig ontwerpen, uitvoeren en bijsturen van wetenschappelijk onderzoek
- Inzicht hebben in onderzoeksmethodologie en de meest geschikte technieken en methodes kunnen toepsassen in eigen onderzoek
- Kritisch analyseren van de eigen onderzoeksresultaten en deze resultaten correct weergeven in een verslag of publicatie
- Inzicht hebben in en toepassen van de regels van wetenschappelijke integriteit
- Klinische en wetenschappelijke vraagstukken kunnen analyseren en oplossen, zelfs bij onvolledige of misleidende informatie
- Kritisch omgaan met wetenschappelijke en klinische gegevens
- Blijk geven van logisch redeneervermogen zowel in de diergeneeskundige praktijk als in een bredere wetenschappelijke setting
- Overtuigd zijn van en het toepassen van levenslange bijscholing zowel in een professionele als brede intellectuele context
- Wetenschappelijke en klinische vraagstukken van meerdere invalshoeken benaderen (multiperspectivisme)
- Zich bewust zijn van de persoonlijke en professionele limieten en de weg kunnen vinden naar de juiste professionele ondersteuning
- De resultaten van (eigen) wetenschappelijk onderzoek en klinisch onderzoek vlot schriftelijk kunnen communiceren naar beroepsgenoten en andere hoger opgeleiden in het Nederlands of het Engels
- De resultaten van (eigen) wetenschappelijk onderzoek en klinisch onderzoek vlot mondeling kunnen communiceren naar beroepsgenoten en andere hoger opgeleiden in het Nederlands en het Engels
- Op een bevattelijke manier wetenschappelijke en klinische informatie communiceren aan personen zonder een uitgesproken wetenschappelijke achtergrond met inbegrip van klanten in een diergeneeskundige praktijk met respect voor confidentialiteit en privacy
- Goed functioneren in teamverband, zowel met beroepsgenoten als in een multidisciplinaire omgeving
- Basisvaardigheden bezitten om leidinggevende en managementstaken uit te voeren in een professionele context
- Overtuigd zijn van de meerwaarde van internationale contacten en uitwisselingen
- Communicatieve vaardigheden bezitten om te kunnen omgaan met moeilijke situaties (mistevreden klanten, slechtnieuws gesprek, ...) in de praktijk
- Een ethisch, professioneel en maatschappelijk verantwoord gedrag vertonen zowel binnen als buiten de diergeneeskundige omgeving
- Overtuigd zijn van en het toepassen van de maatschappelijke rol van de dierenarts in alle aspecten van de dierhouderij en de voedselproductie
- Getuigen van voldoende ondernemingszin om een professionele carrière te kunnen uitbouwen
- Bewust zijn van de problematiek van het dierenwelzijn in de maatschappij
- Implementeren van maatregelen om de duurzaamheid van de diergeneeskunde en de maatschappij in het algemeen te bevorderen
- In een multiculturele context kunnen functioneren en overtuigd zijn van de meerwaarde van diversiteit zowel in het beroep als in de maatschappij
- Bijdragen aan de vooruitgang van de diergeneeskundige kennis en het concept van One Health, met als doel de bevordering van dierengezondheid en -welzijn, de kwaliteit van de dierenzorg en de veterinaire volksgezondheid
Afwijking van de academische kalender voor deze opleiding
Flexibele invulling van de academische kalender in het 2de semester van de 2de master Diergeneeskunde.
De vakken zullen, voor elk van de diersoort-specifieke clusters (Gezelschapsdieren, Paard, Nutsdieren) gedoceerd worden in blokken verspreid over het 2de semester.
De flexibele invulling betreft:
- De invoering van een evaluatieperiode vòòr de paasvakantie
- Lessen tijdens de examenperiode met aansluitend een verkorte examenperiode eind juni
Stages en klinieken georganiseerd in het zomerreces voorafgaand aan start academiejaar
Er kunnen stages/klinieken worden georganiseerd in het zomerreces van het huidige academiejaar (op voorwaarde dat deze studenten ingeschreven zijn in het huidige academiejaar) voor studenten die deze stages/klinieken in het volgende academiejaar zullen opnemen in hun curriculum.
Wet, decreet of Europese richtlijn waaraan de opleiding voldoet
De houder van dit diploma voldoet aan de opleidingseisen voor dierenartsen met automatische erkenning van hun kwalificatie in de hele EU, zoals beschreven in de Europese Directieven over de erkenning van beroepskwalificaties, met name artikel 38 van Europese Directieve 2005/36/EG, zoals gewijzigd bij Europese directieve 2013/55/EU.
Verdere details worden verstrekt door de EU-richtlijn 2005/36 / EG, bijlage 5.4.1, die momenteel wordt gewijzigd in Directieve 2013/55 / EU door de Europese Commissie volgens de gedelegeerde-procedure
De houder van dit diploma voldoet tevens aan de wettelijke bepaling m.b.t. het gebruik van X-stralen in de diergeneeskunde (radioprotectie) zoals vermeld in de ARBIS wetgeving 2008 (art. 13, artikel 53.3.7) en 2012 (art. 14, artikel 53.3.7).
Wettelijke beroepsvereisten waaraan het diploma voldoet
De houder van dit diploma voldoet aan de opleidingseisen voor dierenartsen met automatische erkenning van hun kwalificatie in de hele EU, zoals beschreven in de Europese Directieven over de erkenning van beroepskwalificaties, met name artikel 38 van Europese Directieve 2005/36/EG, zoals gewijzigd bij Europese directieve 2013/55/EU.
Verdere details worden verstrekt door de EU-richtlijn 2005/36 / EG, bijlage 5.4.1, die momenteel wordt gewijzigd in Directieve 2013/55 / EU door de Europese Commissie volgens de gedelegeerde-procedure
De houder van dit diploma voldoet tevens aan de wettelijke bepaling m.b.t. het gebruik van X-stralen in de diergeneeskunde (radioprotectie) zoals vermeld in de ARBIS wetgeving 2008 (art. 13, artikel 53.3.7) en 2012 (art. 14, artikel 53.3.7).
Europese richtlijn beroepskwalificaties 2005/36/EG
Bij de vaststelling van het opleidingsprogramma zijn de vereisten nageleefd voor de toegang tot het gereglementeerde beroep van Dierenarts zoals bepaald in de richtlijn 2005/36/EG van het Europees Parlement en de Raad van de Europese Unie betreffende de erkenning van beroepskwalificaties.