Postgraduaatsopleiding Partnerrelatie-, gezins- en systeempsychotherapie

De opleiding Partnerrelatie-, gezins-, en systeempsychotherapie is bestemd voor hulpverleners uit de geestelijke gezondheidszorg en aanverwante disciplines om, bouwend op hun bestaande vaardigheden en kennis, de theorie en de praktijk van de partnerrelatie-, gezins- en systeempsychotherapie aan te leren en te ontwikkelen.

postgraduaatsopleiding
4 jaar 80 studiepunten
Faculteit Geneeskunde en Gezondheidswetenschappen
Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen
Nederlands
Brochure downloaden  
Over de opleiding
Programma
Informeer je
Vlot van start
Na je studies

Inhoud

De opleiding Partnerrelatie-, gezins-, en systeempsychotherapie is een 4-jarige interuniversitaire opleiding ingericht door The GHALL en Dunant Academie.

Deze opleiding is bestemd voor hulpverleners uit de geestelijke gezondheidszorg en aanverwante disciplines om, bouwend op hun bestaande vaardigheden en kennis, de theorie en de praktijk van de partnerrelatie-, gezins- en systeempsychotherapie aan te leren en te ontwikkelen.

Evidence-based werken in de klinische praktijk is dan ook een belangrijke insteek waarbij een integratie van een kritische reflectie van de onderzoeksliteratuur, de eigen klinische ervaring en de persoon als therapeut beoogd wordt.

Voor wie

De toelatingsvoorwaarden zijn divers. Afhankelijk van je vooropleiding kun je rechtstreeks instromen of zijn er bijkomende voorwaarden.

Structuur

Het programma van de opleiding bestaat uit vier verplichte en jaarlijkse opleidingsmodules.

Jaar 1: Basismodule ‘Theorie naar praktijk’

Jaar 2: Basismodule ‘Het therapeutisch proces en entiteit ouderschap’

Jaar 3: Specialisatiemodule ‘Partnerrelatie- en gezinstherapie, deel I’

Jaar 4: Specialisatiemodule ‘Partnerrelatie- en gezinstherapie, deel II’

Elke module omvat:

  • een theoretisch gedeelte met aandacht voor theoretische concepten, onderzoek, ethische problemen en therapeutische technieken;
  • een praktisch gedeelte met aanleren en oefenen van therapeutische vaardigheden, de vertaling van de theorie naar de klinische praktijk;
  • een gedeelte rond de persoonlijke ontwikkeling als therapeut met integratie van de theorie, de praktijk en de persoon als therapeut met het oog op het ontwikkelen van een eigen therapeutische stijl;
  • een gedeelte met aandacht voor evidence-based werken binnen de klinische praktijk met integratie en toepassing van kennis van onderzoek in de eigen praktijk;
  • een gedeelte rond de supervisie van de klinische praktijk aan de hand van (live) gevalssupervisie en gesuperviseerde klinische praktijk.

Elke module bestaat uit ±20 opleidingsdagen (130 contacturen) en zelfstudie. Een klinische praktijk is te allen tijde verplicht voor de deelnemers tijdens het volgen van de opleiding.