Postgraduaatsopleiding Pediatrische revalidatie bij neurologische aandoeningen

De opleiding beoogt voornamelijk een doorgedreven vorm van klinisch redeneren en het aanleren van klinische vaardigheden, gebaseerd op gefundeerde theoretische achtergronden, kennis van de pathologie en de nieuwe diagnostische, therapeutische en medische evoluties bij kinderen met CP. Hierbij wordt het belangrijk geacht om één uniforme opleiding te kunnen aanbieden in samenwerking met de verschillende academische instellingen, UGent en KU Leuven, en de ABBV–Belgische Bobath Vereniging.

De Nederlandstalige Bobath-opleiding kan enkel via dit gezamenlijk initiatief gevolgd worden

postgraduaatsopleiding
1 jaar 30 studiepunten
Faculteit Geneeskunde en Gezondheidswetenschappen
Nederlands
Brochure downloaden  
Over de opleiding
Programma
Informeer je
Vlot van start
Na je studies

Inhoud

Kinderen met neurologische aandoeningen vertonen motorische problemen vanaf de geboorte tot volwassenheid. De revalidatie van de kinderen is bijgevolg een zeer belangrijk domein binnen de pediatrische revalidatie. In dit domein zijn er in het afgelopen decennium zeer veel nieuwe evoluties in de evaluatie (klinische en objectieve meettechnieken zoals objectieve bewegingsanalyse, medische beeldvorming) en behandeling (gespecialiseerde medische en therapeutische interventies) die vandaag in de klinische praktijk worden geïmplementeerd.

Hierdoor is er een grote vraag vanuit het werkveld (vanuit gespecialiseerde centra – diagnostische centra, dienstencentra, referentiecentra, medisch team) naar gespecialiseerde therapeuten die inzicht hebben in die technieken en interventies en hun therapiebeleid hierop kunnen afstemmen.

Meer info vind je ook in de brochure van de opleiding.

Voor wie

De opleiding kan gevolgd worden na een masteropleiding in de kinesitherapie, logopedie en ergotherapie. Voor wie een bachelor heeft gevolgd, wordt een jaar ervaring gevraagd in het werkveld van kinderen met CP.

Structuur

Organisatie van de opleiding:

  • Loopt over het volledige academiejaar
  • Lessen hoofdzakelijk op donderdag, vrijdag, zaterdag (meestal twee of drie lesdagen)
  • Vijf intensieve lesweken
  • Vier weken practicals
  • Geen les tijdens de schoolvakanties (met uitzondering van de eerste zaterdag), wel les tijdens de lesvrije week
  • Locatie: UGent (Revaki) – KU Leuven (FaBeR)

Arbeidsmarkt

Er is een grote vraag vanuit het werkveld met kinderen met CP (gespecialiseerde centra, diagnostische centra, dienstencentra, referentiecentra, medisch team) naar gespecialiseerde therapeuten, die inzichten hebben in deze technieken en interventies en hun therapiebeleid hierop kunnen afstemmen.