Bachelor of Science in de chemie
Chemie is overal in ons dagdagelijks leven aanwezig. Bijna elk voorwerp uit je omgeving kun je herleiden tot chemische samenstellingen. Scheikunde is bovendien ook een van de bouwstenen van vele andere wetenschapsdomeinen.
Inhoud
Je staat er niet altijd bij stil, maar chemie is overal aanwezig. Terwijl je dit leest, zijn eiwitten, koolhydraten, vetten, hormonen aanwezig en actief in elk deel van je lichaam. Ook de wereld rond je kun je herleiden tot chemische samenstellingen: de pen waarmee je schrijft heeft een omhulsel in kunststof, de bril die je draagt bestaat vermoedelijk uit een speciale legering, je brommer rijdt op benzine … Dat alles is het werk van chemici die doordringen in de geheime wereld van moleculen.
Chemie is bovendien ook een van de bouwstenen van vele andere wetenschapsdomeinen. Geneeskunde, biologie, landbouw, materiaalwetenschappen … gebruiken de basisschema’s van de chemicus. Zelfs de archeoloog en de kunstwetenschapper doen alsmaar vaker een beroep op de fundamentele bouwstenen van de materie.
Chemie komt dan ook aan bod in veel opleidingen - zowel aan de universiteit als buiten de universiteit. De opleiding tot Master in de chemie is echter de enige opleiding die chemie als hoofddoel heeft. Na afloop van je studies heb je inzicht in de fundamentele principes en modellen van de chemie zodat je in staat bent om zelfstandig een onderzoek op te zetten.
Voor wie
De opbouw van het bachelorprogramma in de chemie zorgt ervoor dat nieuwe studenten met diverse vooropleidingen zonder intrinsieke problemen het eerste bachelorjaar kunnen doorlopen. De meeste vakken starten vanuit de basisprincipes en worden geleidelijk opgebouwd. Enkel voor wiskunde verwachten we specifieke beginkennis. Meer dan een uitgebreide voorkennis zijn vooral de interesse voor het verwerven van exact-wetenschappelijke kennis en een flinke dosis analytisch redeneervermogen nodig.
De opleiding bestaat ook voor een vrij groot deel uit praktische oefeningen: zin voor experimenteren en een goed observatievermogen zullen daar zeker van pas komen. Voor de praktische oefeningen is enige handigheid aangewezen, zowel voor het uitvoeren van labotechnieken als voor het oordeelkundig omgaan met de tijd.
Structuur
-
Bachelor
In het eerste jaar krijg je een algemene inleiding in chemie, als wetenschap maar ook als speler in onze maatschappij, samen met de basiswetenschappen wiskunde, informatica, fysica en biochemie. Dat geeft je de basis die je nodig hebt om in het tweede en derde bachelorjaar dieper in te gaan op de verschillende deelgebieden van de chemie. Naast een grondig overzicht van de theoretische, anorganische, fysische, organische en analytische chemie krijg je een opleiding in experimentele chemie en proef je van ondernemen met chemie.
In het tweede deel van het derde bachelorjaar is het aan jou om je programma vorm te geven. In de eerste plaats moet je een bachelorproject afwerken waarbij je kiest uit een divers aanbod van korte onderzoeksstages. Daarnaast kies je een van de vier minors waarbij je je verdiept in een bepaald interessegebied: onderzoek en ontwikkeling, multidisciplinaire verbreding, onderwijs of een internationale uitwisseling. Na de minor onderwijs kan je rechtstreeks instromen in de aansluitende educatieve masteropleiding.
-
Master
De Engelstalige masteropleiding Chemistry biedt drie afstudeerrichtingen waarmee je je wetenschappelijk en beroepsmatig kan profileren. De afstudeerrichtingen hebben dezelfde structuur, maar richten zich inhoudelijk op de nieuwste evoluties in chemie op het vlak van moleculen, materialen of chemische analyse. Je wordt voorbereid op het internationale aspect van het werkveld en je leert het Engelstalig jargon kennen. Daarnaast kom je ook in contact met internationale studenten die de opleiding volgen, en met actieve onderzoekers die samenwerken met wereldspelers uit de academische en industriële wereld.
Naast de hier beschreven (domein)master kun je ook kiezen voor de educatieve master (120 sp).
Arbeidsmarkt
Het stereotype beeld van de chemicus in de witte jas die in een lab met proefbuisjes goochelt, is in vele gevallen achterhaald. Zeker de grote bedrijven gaan zo ver in hun specialisatie en verscheidenheid dat je nog nauwelijks kunt zeggen waar de job van een chemicus begint en waar die ophoudt. Afhankelijk van het soort bedrijf kun je terechtkomen in een onderzoeksafdeling, maar ook in het marktonderzoek, waar je dan bijvoorbeeld werkt aan de vormgeving van een product. Als chemicus kan je betrokken zijn bij de productie maar in bepaalde gevallen ook bij de verkoop en de klantenservice, terwijl analyse en controle al evengoed binnen je werkterrein kunnen vallen. Ook buiten de industrie zijn de functies heel uiteenlopend: van leraar chemie tot stadsecoloog.
Een doctoraat is een bijkomende troef. Sommige functies blijven voorbehouden voor doctors in de chemie. In elk geval is het zo dat er een tekort is aan chemici, en alle cijfers wijzen uit dat het in de nabije toekomst nog zo zal blijven.
Kwaliteitszorg
Mensen die durven denken over de uitdagingen van morgen, daar streven we naar. Daarom is het onderwijs aan onze universiteit stevig verankerd in zes grote onderwijsdoelstellingen: denk breed, blijf onderzoeken, steun talent, bouw mee, verleg grenzen en kies kwaliteit.
De UGent heeft continu aandacht voor kwaliteitszorg en kwaliteitscultuur. Het UGent-kwaliteitszorgsysteem geeft voor elke opleiding informatie over de troeven van de opleiding, de sterke punten én de werkpunten.
Meer info:
Troeven
- Brede talentontwikkeling. Studenten worden gevormd met een stevige wetenschappelijke basis en een breed pallet aan kennis, vaardigheden en attitudes, met inbegrip van experimenteren, modelleren en simuleren, ondernemerschap, duurzaamheid, kritisch en creatief denken en samenwerken.
- Excellent onderzoek. De opleiding kent een hoogstaande internationale onderzoekstraditie waar ze studenten van bij het begin in betrekt. De sterke verwevenheid tussen onderzoek en onderwijs toont zich bijvoorbeeld in stagemogelijkheden en de bachelor- en masterproef.
- Actief samen werken. Studenten appreciëren de innovatieve en projectmatige aanpak van gepassioneerde lesgevers met internationale onderzoeksexpertise en waarderen in het bijzonder het laagdrempelig en open contact tussen studenten, professoren en doctorandi.
- Studenteigen invulling. De studenten zijn lovend over de veelzijdigheid van het sterk vernieuwde en toekomstgerichte bachelor- en Engelstalig masterprogramma en over de ruime keuzevrijheid die ze hebben op basis van persoonlijke interesses, talenten en ambities. Studenten worden zowel beroepsgericht als verdiepend gevormd in de bachelor en in de master (met drie afstudeerrichtingen).
- Toekomstgericht. Studenten zien in de Engelstalige master een belangrijke meerwaarde in functie van tewerkstelling. Afgestudeerden vinden snel werk in uiteenlopende (internationale) sectoren en -profielen in onderzoek (doctoraat), industrie of onderwijs.
Sterke punten
- Visie en programma.De opleiding heeft een sterke toekomstgerichte visie op chemie die rekening houdt met de brede waaier aan beroepsmogelijkheden die het vakgebied biedt. Ze zet haar visie om in een programma waarin chemie in al haar aspecten aan bod komt, zowel op het vlak van brede en grondige kennis als van wetenschappelijke vaardigheden en attitudes.
- Participatie. De systematische aandacht voor het remediëren van feedback zit vervat in het DNA van de opleiding. Studenten nemen actief deel aan het beleid van de opleiding en ook externe stakeholders en het werkveld werden nauw betrokken bij de programmahervormingen.
- Toetsen.De opleiding voorziet in diverse en activerende evaluatievormen die evolueren naargelang de groeiende zelfstandigheid van de student. Het bachelorproject en de masterproef zijn sterk geprofileerde eindpunten.
- Openheid. De opleiding hecht groot belang aan de open en dynamische cultuur die bestaat tussen lesgevers, studenten en het werkveld en hun betrokkenheid bij het onderwijsbeleid van de opleiding. De lesgevers zijn gemotiveerde liefhebbers van het vak.
- Chemie uitdragen. De opleiding reikt actief de hand naar het secundair onderwijs en brengt via verschillende initiatieven leerlingen in contact met de schoonheid van chemie. Daarnaast draagt de opleiding actief chemie uit in de ruimere maatschappij en internationaal.
Werkpunten
- De opleiding wil de eigenheid van de opleiding naar (internationale) studenten, afgestudeerden en werkveld toe verder versterken via de adviesgroep, staff mobility en netwerkevents.
- De opleiding wil actief bijdragen aan de herorganisatie en vernieuwing van een state-of-the-art practicuminfrastructuur.
- De opleiding evalueert op permanente basis de wisselwerking tussen de bacheloropleiding en de vernieuwde masteropleiding, met aandacht voor het gebruik van digitale lesvormen.
Deze opleiding is geaccrediteerd door de NVAO, de accreditatie werd verlengd onder het positief besluit instellingsreview in 2022. De kwaliteit van deze opleiding werd gevalideerd door een kwaliteitstoets in de vorm van een screening door het Onderwijskwaliteitsbureau. Het borgingsbesluit vindt u hier.
Deze informatie werd laatst bijgewerkt op 01/02/2023.
Heb je vragen of suggesties over deze publieke info, neem dan contact op met de opleiding.