Bachelor of Science in de chemie
Chemie is overal in ons dagdagelijks leven aanwezig. Bijna elk voorwerp uit je omgeving kun je herleiden tot chemische samenstellingen. Scheikunde is bovendien ook een van de bouwstenen van vele andere wetenschapsdomeinen.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Isabel Van Driessche
|
9
|
|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Zeger Hens
|
9
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Carol Zamfirescu
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Carol Zamfirescu
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Matthieu Boone
|
4
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Pieter Geiregat
|
5
|
|
UKV
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Peter Dawyndt
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Bart Devreese
|
5
|
|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Frederic Lynen
|
6
|
|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Klaartje De Buysser
|
5
|
|
Studenten die de minor onderwijs gevolgd hebben, kunnen rechtstreeks instromen in de educatieve masteropleiding.
Op te nemen: hoogstens 15 studiepunten te selecteren uit de programma's van andere opleidingen in de studiegebieden Wetenschappen, Farmaceutische wetenschappen of (Bio)-ingenieurswetenschappen van de UGent die profilering in een ander vakgebied mogelijk maken, in het eerste modeltraject verdeeld als: hoogstens 15 studiepunten in jaar 3.
Op te nemen: hoogstens 15 studiepunten te selecteren uit het studieaanbod van een andere universiteit van de Vlaamse Gemeenschap of uit het opleidingsaanbod van de hogescholen van de Associatie Universiteit Gent die profilering in een ander vakgebied mogelijk maken, in het eerste modeltraject verdeeld als: hoogstens 15 studiepunten in jaar 3.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Zeger Hens
|
5
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Patrick Bultinck
|
5
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Patrick Bultinck
|
5
|
|
|
2
|
sem 2
|
en
|
Steven Nolan
|
3
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
José Martins
|
5
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Peter Vandenabeele
|
4
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Laszlo Vincze
|
4
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Johan Winne
|
4
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Johan Winne
|
6
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Lieven Clement
|
4
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Pieter Geiregat
|
5
|
|
|
2
|
jaar
|
nl
|
Bart Clarysse
|
3
|
|
|
2
|
jaar
|
nl
|
Johan Winne
|
7
|
|
Studenten die de minor onderwijs gevolgd hebben, kunnen rechtstreeks instromen in de educatieve masteropleiding.
Op te nemen: hoogstens 15 studiepunten te selecteren uit de programma's van andere opleidingen in de studiegebieden Wetenschappen, Farmaceutische wetenschappen of (Bio)-ingenieurswetenschappen van de UGent die profilering in een ander vakgebied mogelijk maken, in het eerste modeltraject verdeeld als: hoogstens 15 studiepunten in jaar 3.
Op te nemen: hoogstens 15 studiepunten te selecteren uit het studieaanbod van een andere universiteit van de Vlaamse Gemeenschap of uit het opleidingsaanbod van de hogescholen van de Associatie Universiteit Gent die profilering in een ander vakgebied mogelijk maken, in het eerste modeltraject verdeeld als: hoogstens 15 studiepunten in jaar 3.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Katrien Strubbe
|
4
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Pascal Van Der Voort
|
3
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Mieke Adriaens
|
4
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Frederic Lynen
|
3
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Bruno Linclau
|
4
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Filip Du Prez
|
4
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Francis Impens
|
3
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Johan Winne
|
5
|
|
Studenten die de minor onderwijs gevolgd hebben, kunnen rechtstreeks instromen in de educatieve masteropleiding.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
a
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Kristof Van Hecke
|
5
|
|
|
3
|
sem 2
|
en
|
Sandra Van Vlierberghe
|
15
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl,en
|
Richard Hoogenboom
|
21
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Mario Vanhoucke
|
4
|
|
|
3
|
sem 2
|
en
|
Mieke Audenaert
|
4
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
3
|
sem 2
|
en
|
Annemieke Madder
|
15
|
|
Op te nemen: hoogstens 15 studiepunten te selecteren uit de programma's van andere opleidingen in de studiegebieden Wetenschappen, Farmaceutische wetenschappen of (Bio)-ingenieurswetenschappen van de UGent die profilering in een ander vakgebied mogelijk maken, in het eerste modeltraject verdeeld als: hoogstens 15 studiepunten in jaar 3.
Op te nemen: hoogstens 15 studiepunten te selecteren uit het studieaanbod van een andere universiteit van de Vlaamse Gemeenschap of uit het opleidingsaanbod van de hogescholen van de Associatie Universiteit Gent die profilering in een ander vakgebied mogelijk maken, in het eerste modeltraject verdeeld als: hoogstens 15 studiepunten in jaar 3.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Bram De Wever
|
6
|
|
|
3
|
jaar
|
nl
|
Katrien Strubbe
|
6
|
|
|
3
|
jaar
|
nl
|
Katrien Strubbe
|
3
|
|
|
3
|
sem 2
|
en
|
Sandra Van Vlierberghe
|
15
|
|
Op te nemen: 30 studiepunten te selecteren uit opleidingsprogramma's van een andere Europese instelling voor hogeronderwijs, inclusief een bachelorproject dat in het buitenland wordt uitgevoerd, in het eerste modeltraject verdeeld als: 30 studiepunten in jaar 3, en in het tweede modeltraject als: 30 studiepunten in jaar 6. Na goedkeuring door de faculteit.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
3
|
sem 2
|
nl,en
|
Anna Kaczmarek
|
30
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Isabel Van Driessche
|
9
|
|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Zeger Hens
|
9
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Carol Zamfirescu
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Carol Zamfirescu
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Matthieu Boone
|
4
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Pieter Geiregat
|
5
|
|
UKV
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Peter Dawyndt
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Bart Devreese
|
5
|
|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Frederic Lynen
|
6
|
|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Klaartje De Buysser
|
5
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Zeger Hens
|
5
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Patrick Bultinck
|
5
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Patrick Bultinck
|
5
|
|
|
2
|
sem 2
|
en
|
Steven Nolan
|
3
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
José Martins
|
5
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Peter Vandenabeele
|
4
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Laszlo Vincze
|
4
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Johan Winne
|
4
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Johan Winne
|
6
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Lieven Clement
|
4
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Pieter Geiregat
|
5
|
|
|
2
|
jaar
|
nl
|
Bart Clarysse
|
3
|
|
|
2
|
jaar
|
nl
|
Johan Winne
|
7
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Katrien Strubbe
|
4
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Pascal Van Der Voort
|
3
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Mieke Adriaens
|
4
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Frederic Lynen
|
3
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Bruno Linclau
|
4
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Filip Du Prez
|
4
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Francis Impens
|
3
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Johan Winne
|
5
|
|
Studenten die de minor onderwijs gevolgd hebben, kunnen rechtstreeks instromen in de educatieve masteropleiding.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
a
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Kristof Van Hecke
|
5
|
|
|
3
|
sem 2
|
en
|
Sandra Van Vlierberghe
|
15
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl,en
|
Richard Hoogenboom
|
21
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Mario Vanhoucke
|
4
|
|
|
3
|
sem 2
|
en
|
Mieke Audenaert
|
4
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
3
|
sem 2
|
en
|
Annemieke Madder
|
15
|
|
Op te nemen: hoogstens 15 studiepunten te selecteren uit de programma's van andere opleidingen in de studiegebieden Wetenschappen, Farmaceutische wetenschappen of (Bio)-ingenieurswetenschappen van de UGent die profilering in een ander vakgebied mogelijk maken, in het eerste modeltraject verdeeld als: hoogstens 15 studiepunten in jaar 3.
Op te nemen: hoogstens 15 studiepunten te selecteren uit het studieaanbod van een andere universiteit van de Vlaamse Gemeenschap of uit het opleidingsaanbod van de hogescholen van de Associatie Universiteit Gent die profilering in een ander vakgebied mogelijk maken, in het eerste modeltraject verdeeld als: hoogstens 15 studiepunten in jaar 3.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Bram De Wever
|
6
|
|
|
3
|
jaar
|
nl
|
Katrien Strubbe
|
6
|
|
|
3
|
jaar
|
nl
|
Katrien Strubbe
|
3
|
|
|
3
|
sem 2
|
en
|
Sandra Van Vlierberghe
|
15
|
|
Op te nemen: 30 studiepunten te selecteren uit opleidingsprogramma's van een andere Europese instelling voor hogeronderwijs, inclusief een bachelorproject dat in het buitenland wordt uitgevoerd, in het eerste modeltraject verdeeld als: 30 studiepunten in jaar 3, en in het tweede modeltraject als: 30 studiepunten in jaar 6. Na goedkeuring door de faculteit.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
3
|
sem 2
|
nl,en
|
Anna Kaczmarek
|
30
|
|
- Kennis hebben van algemene begrippen, concepten, theorieën en principes van de anorganische, fysische, organische, macromoleculaire en analytische chemie en deze toepassen op eenvoudige problemen.
- Basiskennis en inzicht hebben in andere wetenschappelijke disciplines en ze toepassen in de chemie
- Kennis hebben van methodes en technieken voor chemische analyse en voor studie van chemische processen en ze toepassen.
- Evoluties in de chemie kennen.
- Bewust zijn van belang, beeld en impact van de chemie.
- Basiskennis en inzicht hebben in chemisch-technologische processen ze toepassen.
- Kennis en vaardigheden onder begeleiding toepassen in een onderzoekscontext
- Kennis hebben van algemene begrippen en theorieën in een andere vakgebied en deze toepassen op eenvoudige problemen.
- Onder begeleiding een chemische proefopzet opstellen en uitvoeren.
- Experimentele resultaten in de natuurwetenschappen en in de chemie in het bijzonder kritisch evalueren in een nauw afgebakende proefopzet.
- Wetenschappelijke literatuur evalueren, raadplegen en benutten.
- Eenvoudige wetenschappelijke problemen analyseren (methode ontwerpen, uitvoeren en evalueren).
- Verantwoord omgaan met chemische stoffen en met apparatuur.
- Internationale literatuur betrekken bij begeleid wetenschappelijk onderzoek in de chemie.
- Internationale literatuur betrekken bij begeleid wetenschappelijk onderzoek bij interdisciplinair onderzoek tussen chemie en een ander vakgebied.
- Eenvoudige chemische problemen analyseren en ontleden, beoordelen en in functie hiervan naar oplossingen zoeken.
- Autonoom oordelen en handelen.
- Getuigen van wetenschappelijke nieuwsgierigheid, van een ingesteldheid tot levenslang leren, een onderzoekende houding aannemen.
- Een standpunt innemen over een concreet of abstract probleem.
- Eigen handelingen bijsturen op basis van kritische reflectie.
- Schriftelijk en mondeling rapporteren over een wetenschappelijk onderwerp aan vakgenoten en aan niet-vakgenoten.
- Communiceren in de eigen taal en in het Engels.
- Zowel individueel als in groepsverband kunnen werken.
- Schriftelijk en mondeling rapporteren over een chemisch-technologisch onderwerp.
- Discussiëren over uitgevoerd wetenschappelijk onderzoek in de chemie.
- Discussiëren over wetenschappelijk onderzoek, uitgevoerd interdisciplinair tussen chemie en een ander vakgebied.
- Samenwerken en communiceren in een niet-vertrouwde wetenschappelijke omgeving.
- Inzicht hebben in de plaats van chemie in maatschappij (sociaal, economisch, cultureel).
- Oog hebben voor de maatschappelijke gevolgen van ontwikkelingen in de chemie (ethisch, cultureel, sociaal).
- Functioneren in een professionele chemische omgeving.