Bachelor of Science in de economische wetenschappen
Dit is een brede opleiding die de werking van de globale economie bestudeert. Waar de toegepaste economische wetenschappen eerder de 'binnenkant' van het bedrijf bestudeert, gaat de aandacht hier naar de 'buitenkant': de sociaaleconomische of maatschappelijke omgeving waarin de bedrijven opereren.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Koen Schoors
|
4
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Koen Schoors
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Patricia Everaert
|
4
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Patricia Everaert
|
4
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Mirjam Knockaert
|
4
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Chris Cornelis
|
4
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Chris Cornelis
|
4
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
David Vyncke
|
4
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
David Vyncke
|
3
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Seppe vanden Broucke
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Kristof Demeestere
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Diederik Bruloot
|
4
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Katrijn Delaruelle
|
4
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
jaar
|
fr
|
Ludivine Crible
|
3
|
|
|
1
|
jaar
|
en
|
Geert Jacobs
|
3
|
|
Deze module is enkel bestemd voor anderstalige studenten. Zij nemen Economisch Nederlands voor anderstaligen I en II op ter vervanging van Economisch Frans I en II of Economisch Engels I en II (zie module 1.1) mits goedkeuring door de curriculumcommissie.
Deze studenten moeten hiervoor een aanvraag indienen bij de facultaire studentenadministratie.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Geert Jacobs
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Dirk Van de gaer
|
6
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Freddy Heylen
|
6
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Heidi Vander Bauwhede
|
5
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
David Vyncke
|
4
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Michèle Vanmaele
|
3
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl,en
|
Frederik Gailly
|
5
|
|
|
2
|
sem 2
|
en
|
Gerdie Everaert
|
5
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Freddy Heylen
|
3
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Marten Ovaere
|
3
|
|
|
2
|
sem 2
|
en
|
Frank Caestecker
|
5
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Rudi Vander Vennet
|
5
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Johan Albrecht
|
4
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
jaar
|
fr
|
Ludivine Crible
|
3
|
|
|
2
|
jaar
|
en
|
Geert Jacobs
|
3
|
|
Deze module is enkel bestemd voor anderstalige studenten. Zij nemen Economisch Nederlands voor anderstaligen I en II op ter vervanging van Economisch Frans I en II of Economisch Engels I en II (zie module 1.1) mits goedkeuring door de curriculumcommissie.
Deze studenten moeten hiervoor een aanvraag indienen bij de facultaire studentenadministratie.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
jaar
|
nl
|
Geert Jacobs
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Carine Smolders
|
5
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Stijn Baert
|
4
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Glenn Rayp
|
5
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Glenn Rayp
|
5
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Gert Peersman
|
5
|
|
|
3
|
sem 2
|
en
|
Bruno Merlevede
|
5
|
|
|
3
|
sem 2
|
en
|
Tim Buyse
|
5
|
|
|
3
|
sem 2
|
en
|
Sam Desiere
|
3
|
|
|
3
|
sem 1
|
en
|
|
4
|
|
|
3
|
jaar
|
nl
|
Selien De Schryder
|
6
|
|
Studenten die het traject onderwijs gevolgd hebben, kunnen rechtstreeks instromen in de educatieve masteropleiding.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
3
|
jaar
|
nl,fr
|
Frederik Gailly
|
3
|
|
|
3
|
sem 2
|
en
|
Geert Jacobs
|
3
|
|
|
3
|
jaar
|
de,nl
|
Frederik Gailly
|
3
|
|
|
3
|
jaar
|
nl,es
|
Nadja De Craene
|
3
|
|
|
3
|
sem 2
|
en
|
Ilse Ruyssen
|
6
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Jochen Maes
|
6
|
|
|
3
|
sem 1
|
en
|
Marijke D'Haese
|
5
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Ben Depoorter
|
3
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Michèle Vanmaele
|
6
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl,en
|
Johan Albrecht
|
6
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Sophie Hoozée
|
5
|
|
|
3
|
sem 2
|
en
|
Virginie Mataigne
|
6
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Saskia Crucke
|
3
|
|
|
3
|
sem 1
sem 2
|
nl,en
nl,en
|
Elsy Verhofstadt
|
3
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Bram De Wever
|
6
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Petra Andries
|
3
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Hendrik Vos
|
6
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Hendrik Vos
|
6
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Bram Verschuere
|
6
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Michèle Vanmaele
|
3
|
|
UKV
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Veerle Segers
|
3
|
|
UKV
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Yannick Dillen
|
3
|
|
UKV
|
3
|
jaar
|
nl
|
Elisabeth De Schauwer
|
3
|
|
UKV
|
3
|
sem 1
|
en
|
Ann-Sophie De Pauw
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Bram De Wever
|
6
|
|
|
3
|
jaar
|
nl
|
Evelien Opdecam
|
9
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Koen Schoors
|
4
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Koen Schoors
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Patricia Everaert
|
4
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Patricia Everaert
|
4
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Mirjam Knockaert
|
4
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Chris Cornelis
|
4
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Chris Cornelis
|
4
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
David Vyncke
|
4
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
David Vyncke
|
3
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Seppe vanden Broucke
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Kristof Demeestere
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Diederik Bruloot
|
4
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Katrijn Delaruelle
|
4
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Dirk Van de gaer
|
6
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Freddy Heylen
|
6
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Heidi Vander Bauwhede
|
5
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
David Vyncke
|
4
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Michèle Vanmaele
|
3
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl,en
|
Frederik Gailly
|
5
|
|
|
2
|
sem 2
|
en
|
Gerdie Everaert
|
5
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Freddy Heylen
|
3
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Marten Ovaere
|
3
|
|
|
2
|
sem 2
|
en
|
Frank Caestecker
|
5
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Rudi Vander Vennet
|
5
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Johan Albrecht
|
4
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Carine Smolders
|
5
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Stijn Baert
|
4
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Glenn Rayp
|
5
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Glenn Rayp
|
5
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Gert Peersman
|
5
|
|
|
3
|
sem 2
|
en
|
Bruno Merlevede
|
5
|
|
|
3
|
sem 2
|
en
|
Tim Buyse
|
5
|
|
|
3
|
sem 2
|
en
|
Sam Desiere
|
3
|
|
|
3
|
sem 1
|
en
|
|
4
|
|
|
3
|
jaar
|
nl
|
Selien De Schryder
|
6
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
jaar
|
fr
|
Ludivine Crible
|
3
|
|
|
1
|
jaar
|
en
|
Geert Jacobs
|
3
|
|
|
2
|
jaar
|
fr
|
Ludivine Crible
|
3
|
|
|
2
|
jaar
|
en
|
Geert Jacobs
|
3
|
|
Deze module is enkel bestemd voor anderstalige studenten. Zij nemen Economisch Nederlands voor anderstaligen I en II op ter vervanging van Economisch Frans I en II of Economisch Engels I en II (zie module 1.1) mits goedkeuring door de curriculumcommissie.
Deze studenten moeten hiervoor een aanvraag indienen bij de facultaire studentenadministratie.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Geert Jacobs
|
3
|
|
|
2
|
jaar
|
nl
|
Geert Jacobs
|
3
|
|
Studenten die het traject onderwijs gevolgd hebben, kunnen rechtstreeks instromen in de educatieve masteropleiding.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
3
|
jaar
|
nl,fr
|
Frederik Gailly
|
3
|
|
|
3
|
sem 2
|
en
|
Geert Jacobs
|
3
|
|
|
3
|
jaar
|
de,nl
|
Frederik Gailly
|
3
|
|
|
3
|
jaar
|
nl,es
|
Nadja De Craene
|
3
|
|
|
3
|
sem 2
|
en
|
Ilse Ruyssen
|
6
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Jochen Maes
|
6
|
|
|
3
|
sem 1
|
en
|
Marijke D'Haese
|
5
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Ben Depoorter
|
3
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Michèle Vanmaele
|
6
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl,en
|
Johan Albrecht
|
6
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Sophie Hoozée
|
5
|
|
|
3
|
sem 2
|
en
|
Virginie Mataigne
|
6
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Saskia Crucke
|
3
|
|
|
3
|
sem 1
sem 2
|
nl,en
nl,en
|
Elsy Verhofstadt
|
3
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Bram De Wever
|
6
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Petra Andries
|
3
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Hendrik Vos
|
6
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Hendrik Vos
|
6
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Bram Verschuere
|
6
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Michèle Vanmaele
|
3
|
|
UKV
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Veerle Segers
|
3
|
|
UKV
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Yannick Dillen
|
3
|
|
UKV
|
3
|
jaar
|
nl
|
Elisabeth De Schauwer
|
3
|
|
UKV
|
3
|
sem 1
|
en
|
Ann-Sophie De Pauw
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Bram De Wever
|
6
|
|
|
3
|
jaar
|
nl
|
Evelien Opdecam
|
9
|
|
- De kernbegrippen en theorieën binnen de economische analyse kennen en adequaat gebruiken.
- Relevante sociale wetenschappen en technologische evoluties verkennen om nieuwe inzichten te integreren in economische analyses.
- Statistiek, wiskunde, econometrie en onderzoeksmethodologie kunnen gebruiken in de analyse van economische vraagstukken.
- Micro- en macro economische analyses onder begeleiding opbouwen vanuit een wetenschappelijk gefundeerde kritische houding.
- Wetenschappelijke bronnen identificeren, verwerken en er correct aan refereren.
- Economische onderzoeksmethoden en -technieken kiezen en correct toepassen.
- De resultaten van bestaand en eigen verkennend onderzoek kritisch verwerken met respect voor deontologische eisen.
- Een kritisch oordeel vormen over de economische actualiteit op basis van een wetenschappelijk gefundeerde analyse en logische redenering.
- Een actueel micro- of macro-economisch vraagstuk benaderen vanuit meerdere invalshoeken en modellen.
- Vaardigheden bezitten om mogelijke beleidsopties ten aanzien van economische uitdagingen te evalueren.
- Rapporteren (schriftelijk of mondeling) van eigen verkennend onderzoek en redeneringen over (beleids-)economische onderwerpen.
- Communiceren in een andere taal dan het Nederlands (schriftelijk of mondeling) over (beleids-)economische onderwerpen.
- In (een divers) team werken aan de analyse van een (beleids-)economisch vraagstuk.
- Bewust zijn van de belangrijkste economische, culturele en sociale ontwikkelingen in de ruime economische omgeving en van hun impact op de economische beleidsvoering.