Bachelor of Science in de geografie en de geomatica
In geografie en geomatica bestudeer je de ruimtelijke samenhang van de verschijnselen aan het aardoppervlak. Het is de studie van het fysisch gegeven van het aardoppervlak maar ook de interactie tussen de natuurlijke omgeving en de menselijke activiteit in die omgeving.
Inhoud
Geografie en geomatica gaat veel verder dan het schoolvak aardrijkskunde. Ze diept de interactie tussen fysische systemen en menselijke factoren grondiger uit en doorgrondt de onderliinge ruimtelijke verbanden.
Geografie is de wetenschap die zich bezighoudt met de studie van de diverse verschijnselen op het aardoppervlak en hun onderlinge ruimtelijke samenhang, en die probeert de ruimtelijke variatie van onze leefwereld te begrijpen. Het aardoppervlak wordt beschouwd als een fysisch gegeven, maar ook als de woonplaats, levenswijze en -ruimte van de mens. De relatie tussen de natuurlijke omgeving en de invloed van de mens op die omgeving uit zich op verschillende manieren, zoals historische ontginningen van landbouw, industrialisatie, verstedelijking, verkeer en infrastructuur, intensieve landbouw, ontbossingen, erosie … Geografie is bijgevolg een discipline waar de natuurwetenschappen in dialoog gaan met de menswetenschappen.
Geomatica omvat de wetenschap en technieken om geografisch gelokaliseerde gegevens te verzamelen, te beheren, te analyseren en te visualiseren. Geomatici gaan om met ruimtelijke informatie en stellen zich de vraag hoe je het terrein kunt opmeten, welke datamodellen je gebruikt om de informatie te beheren, hoe je informatie analyseert en hoe je die nadien op een duidelijke manier communiceert en visualiseert.
Voor wie
Wil je Geografie en geomatica studeren dan ben je sterk geïnteresseerd in de wereld rondom je, de omgeving waarin we leven en werken.
Je beschikt idealiter over een degelijke wiskundige en exact-wetenschappelijke basis. Bij wiskunde sluit de inhoud aan bij het programma van de studierichtingen die in de derde graad wekelijks minimaal vier uur wiskunde bevatten. Het speelt in jouw voordeel als je uit een richting komt met zes uur wiskunde. Het vak chemie start met een beknopte herhaling van de chemische basiskennis. Daarna volgt de uitbreiding en vooral uitdieping van het inzicht in de basisconcepten. De leerstof van het vak fysica wordt vanaf nul opgebouwd, maar er wordt wel een parate basiskennis wiskunde (vectoren, differentialen, integralen en goniometrie) verondersteld.
Een zekere technische vaardigheid en interesse is aangewezen, aangezien je veel gebruik maakt van pc en optische en mechanische instrumenten. Ten slotte zijn een scherp waarnemingsvermogen, dieptezicht en twee- en driedimensionaal voorstellingsvermogen nuttige vaardigheden (kaarten, grafieken, diagrammen, luchtfoto’s, infraroodfoto’s, satellietbeelden enz. interpreteren) maar die worden sowieso nog verder aangescherpt tijdens de opleiding.
Structuur
-
Bachelor
De bacheloropleiding start in het eerste jaar met een combinatie van algemene wetenschapsvakken en een aantal inleidende geografische en geomaticavakken. Je maakt kennis met zowel fysische als menselijke en economische geografie en wordt begeleid in de intrigerende wereld van geografische informatiesystemen (GIS), raakt gefascineerd door de topografie en je krijgt de knepen van de cartografische voorstelling onder de knie.
In het tweede en derde jaar verschuift de klemtoon naar opleidingsspecifieke vakken van zowel geografie als geomatica. In het derde jaar krijg je een verdere verdieping in geografische aspecten van landschapskunde, geomorfologie, bevolkings- en stadsgeografie, ecologie alsook geoprogrammeren en cartografie die aansluiten bij het pakket geomatica. Via actuele thema’s krijg je een beter inzicht in de toepassingsmogelijkheden en werkgelegenheid van de geograaf en geomaticus.
Op basis van je interesses kies je een discipline binnen geografie en geomatica waarover je een bachelorproef uitwerkt. Bovendien kies je voor 15 studiepunten of je het traject geografie en geomatica zal volgen of het traject onderwijs waarna je in de aansluitende educatieve masteropleiding kan instromen.
Je bestudeert de verschillende aspecten van de opleiding op een geïntegreerde manier en je bouwt door veldwaarneming, laboratoriumwerk en via oefeningen en projecten een grondige ervaring op in de methodologie van het verzamelen, analyseren, interpreteren en voorstellen van gegevens over de omgevingsruimte. Bijzondere aandacht gaat daarbij uit naar de geomatica (topografie, cartografie, GIS, GI-wetenschap, teledetectie, fotogrammetrie en geodesie). Tijdens de bacheloropleiding staan ook excursies en veldwerk op het programma.
- Master
In de masteropleiding kies je een major (specialisatie) uit deze vijf die aansluiten bij de vijf onderzoeksdomeinen van de vakgroep Geografie: fysische geografie, landschapskunde, stadsgeografie, cartografie en GIS, topografie en hydrografie. Daarnaast kies je ook een verbredend traject (= minor met aansluitende stage): een ideale voorbereiding op een loopbaan in het onderzoek, het bedrijfsleven of bij de overheid.
Naast de hier beschreven (domein)master kun je ook kiezen voor de educatieve master (120 sp).
Arbeidsmarkt
Geografen en geomatici zijn per definitie breed georiënteerd en zijn actief in een ruime waaier van economische en maatschappelijke sectoren, zoals ruimtelijke ordening en beleid, planologische diensten, milieuzorg, bodemsanering, ontwikkelingssamenwerking, erfgoedbeheer en landschapszorg, stadsvernieuwing, mobiliteit, cartografie, geo-ICT, baggerbedrijven, onderwijs …
Afhankelijk van de gekozen specialisaties kunnen jobs een meer geografische of een meer technische geo-IT-component bevatten. Afgestudeerde geografen en geomatici zijn door hun sterke kennis van de technologische aspecten van geografie en geomatica veelgevraagd op de arbeidsmarkt.
Kwaliteitszorg
Mensen die durven denken over de uitdagingen van morgen, daar streven we naar. Daarom is het onderwijs aan onze universiteit stevig verankerd in zes grote onderwijsdoelstellingen: denk breed, blijf onderzoeken, steun talent, bouw mee, verleg grenzen en kies kwaliteit.
De UGent heeft continu aandacht voor kwaliteitszorg en kwaliteitscultuur. Het UGent-kwaliteitszorgsysteem geeft voor elke opleiding informatie over de troeven van de opleiding, de sterke punten én de werkpunten.
Meer info:
Troeven
- Unieke opleiding. De integratie van geografie en geomatica in de opleiding biedt een unieke combinatie in het Vlaamse academische opleidingsaanbod en is toonaangevend op internationaal vlak. In de opleiding wordt de wisselwerking tussen mens en natuur uitgediept in een ruimtelijke context. We doen dit met specifieke aandacht voor de meest recente technologische ontwikkelingen.
- Interdisciplinariteit en internationaal. Een brede wetenschappelijke vorming met inbreng vanuit verschillende disciplines uit natuur- en sociale wetenschappen vormt de basis van de opleiding. Met deze brede basis brengen we zowel theoretische concepten als praktijkvoorbeelden uit geografie en geomatica aan en passen we professionele en technische kennis en vaardigheden concreet toe. We moedigen je aan de omgeving vanuit meerdere perspectieven te onderzoeken, om internationale ervaringen op te doen en om maatschappelijke engagementen op te nemen.
- Excellent onderzoek. De opleiding kent een hoogstaande internationale onderzoekstraditie waarmee we je laten kennis maken. Je wordt doorheen je studietraject ook mee betrokken bij dit onderzoek. De sterke verwevenheid tussen onderzoek en onderwijs is duidelijk aanwezig in diverse projectwerken, buitenlandse excursies en de bachelor- en masterproef. Op die manier leer je stapsgewijs onderzoeksvaardigheden aan, en leer je ze ook zelfstandig toepassen.
- Terrein en werkveld. Het terrein en de maatschappij nemen een centrale plaats in voor de geograaf en geomaticus. Als student kom je op verschillende manieren in aanraking met het werkterrein van de geograaf en geomaticus en met de rol van de geograaf en geomaticus in de maatschappij. Tijdens gastcolleges, stages, veldwerk, (buitenlandse) excursies, meetkampen en masterproeven brengen we je in contact met het werkveld en verschillende beroepssectoren.
- Brede tewerkstelling. Afgestudeerde geografen en geomatici zijn zeer gegeerd op de arbeidsmarkt. Je komt vlot terecht in uiteenlopende sectoren zoals ruimtelijke ordening, milieu, erfgoed, mobiliteit, ontwikkelingssamenwerking, landmeetkunde, geo-ICT, de baggerwereld, en het onderwijs en dit zowel bij overheids- als bij privébedrijven. Veel van die jobs hebben een internationale dimensie.
Sterke punten
- Visie en programma. Het programma is recent aangepast en geïntegreerd opgebouwd vanuit de twee duidelijke zwaartepunten geografie en geomatica. De opleiding kon daarbij rekenen op een geëngageerd opleidingsteam dat vanuit een doordachte visie en feedback verbeteringen structureel doorvoerde. Het programma is opgebouwd zodat je naargelang je interesse kan kiezen uit tal van verdiepende en verbredende keuzevakken en beroepsgerichte focussen (bv. de educatieve master).
- Brede opleiding. Onze opleiding is breder en meer verscheiden dan het schoolvak aardrijkskunde. Gezien de nadruk op onderzoeksgerichte, wetenschappelijke, maatschappelijke en technologische aspecten van geografie en geomatica, verwachten we van studenten een breed interesseveld en voldoende voorkennis van wiskunde en wetenschappen. Als opleiding houden we een vinger aan de pols in het secundair onderwijs door samenwerking met leraren aardrijkskunde.
- Actief leren.Onze kleine studentengroepen geven de lesgevers de mogelijkheid om veel activerende werkvormen te gebruiken, zowel on campus als online. We begeleiden onze studenten op een laagdrempelige en stapsgewijze manier in het zelfstandig, kritisch en creatief (durven) denken en (samen) handelen.
- Toetsen. We voorzien gevarieerde evaluatievormen die evolueren naargelang de groeiende zelfstandigheid van onze studenten.
- Na de studies. Onze opleiding beschikt over een actieve alumniwerking, waardoor je ook na je studies in contact kan blijven met andere alumni tijdens zeer uiteenlopende activiteiten.
Werkpunten
- Studierendement. Op basis van feedback van studenten blijven we, samen met onze studenten, de werklast monitoren en blijven we extra inzetten op een duidelijke communicatie over wederzijdse verwachtingen. Via o.a. tussentijdse feedbackmomenten en begeleiding, de afstemming van deadlines en organisatorische verbeteringen, monitoraat en studiebegeleiding; blijven we werken aan optimale randvoorwaarden zodat studenten alle kansen krijgen om in de voorziene 5 studiejaren af te studeren.
- Talentontwikkeling en internationalisering. De opleiding maakt reeds gebruik van de sterke banden met het werkveld via een verplichte (internationale) stage en de masterproef. Via een aanbod van kwaliteitsvolle partnerschappen met buitenlandse universiteiten zullen we ook de uitgaande mobiliteit van studenten verder blijven stimuleren.
- Duurzaam ondernemen. Studenten stimuleren tot duurzaam ondernemerschap gebeurt momenteel minder expliciet en systematisch. Via een stevige nadruk op de stage en sterke(re) banden met het werkveld willen we de ondernemerszin van onze studenten verder aanwakkeren.
Deze opleiding is geaccrediteerd door de NVAO, de accreditatie werd verlengd onder het positief besluit instellingsreview in 2022. De kwaliteit van deze opleiding werd gevalideerd door een kwaliteitstoets in de vorm van een screening door het Onderwijskwaliteitsbureau. Het borgingsbesluit vindt u hier.
Deze informatie werd laatst bijgewerkt op 01/02/2023.
Heb je vragen of suggesties over deze publieke info, neem dan contact op met de opleiding.