Bachelor of Science in de industriële wetenschappen (chemie)
De opleiding industriële wetenschappen: chemie legt de klemtoon op de ontwikkeling en productie van nieuwe materialen, de synthese van nieuwe geneesmiddelen, het opvolgen en verbeteren van ons milieu ...
Het eerste jaar is volledig gemeenschappelijk voor alle bachelors in de industriële wetenschappen (in Gent en Kortrijk), met uitzondering van de opleiding industrieel ontwerpen.
Inhoud
De impact van wetenschap en technologie op onze maatschappij is vandaag groter dan ooit. Gesofisticeerde machines nemen moeilijke of gevaarlijke taken over, de geneeskunde evolueert zeer snel, nieuwe technieken zorgen voor een vermindering van onze afvalberg … Ingenieurs spelen hierbij een cruciale rol. Ze bedenken oplossingen voor bestaande problemen en ontwikkelen nieuwe producten en technologieën. Kortom, ze bouwen aan een betere en duurzame toekomst voor iedereen.
In de opleidingen bachelor en master of science in de industriële wetenschappen (industrieel ingenieur) verwerf je via basisvakken veeleer toepassingsgerichte kennis. Je gebruikt die kennis vervolgens om bestaande ontwerpen en systemen te verbeteren en nieuwe concepten in het werkveld toe te passen.
Typerend voor de opleiding zijn dan ook de talrijke oefeningen en practica in de laboratoria en de veelvuldige contacten met het werkveld, via projecten en stages. Chemie is als wetenschap en technologie het meest betrokken bij ons dagelijks leven. Het omvat de studie , ontwikkeling , productie en synthese van (nieuwe) materialen en producten, gebruikmakend van conventionele en alternatieve grondstoffen. Bovendien staat het garant voor opvolging en verbetering van het milieu door het zoeken naar oplossingen om verontreinigingen te reduceren.
Als industrieel ingenieur chemie verbeter je chemische processen, ontwikkel je nieuwe producten en volg je industriële processen op. Tijdens de opleiding ligt de klemtoon op procesvoering en technologie in de brede zin van het woord. De opleiding bestaat derhalve uit een analytisch-instrumenteel luik, een gedeelte materiaalkunde (metaalkunde, kunststoffen,….) en een technisch - en chemisch ingenieursgerichte lijn (chemische ingenieurstechnieken, industriële chemie,…). Na het behalen van je bachelor diploma stroom je door naar de master of science in de industriële wetenschappen: chemie. In het masterjaar kan je kiezen voor verdere specialisatie in de industriële chemie of in de kunststoffen.
Aandachtspunten
Om te kunnen starten met de opleiding moet je hebben deelgenomen aan een starttoets (verplichte ijkingstoets).
Voor wie
Het spreekt voor zich dat een uitgesproken interesse voor wiskunde, wetenschappen en techniek onontbeerlijk is voor al wie een ingenieursstudie wil aanvatten. Daarnaast zijn motivatie, doorzettingsvermogen en creativiteit belangrijke troeven.Wie in het secundair onderwijs een sterk wiskundige of wetenschappelijke richting volgde, heeft een goede vooropleiding. Elke toekomstige student kan zijn/haar voorkennis meten met de zelftest en de starttoets. Tijdens de eerste 3 semesters van je opleiding diepen we de wiskunde-onderwerpen uit het secundair onderwijs verder uit en brengen nieuwe onderwerpen aan. Maar ook voor de meeste andere opleidingsonderdelen heb je een degelijke basiskennis wiskunde nodig. Een voorkennis van opleidingsonderdelen zoals mechanica, elektriciteit en chemie is mooi meegenomen, maar niet strikt noodzakelijk.
Structuur
De opleiding tot industrieel ingenieur duurt vier jaar: drie bachelor jaren en één master jaar. De inhoud van de bachelor- (en master)opleiding is opgebouwd rond vijf leerlijnen: wiskunde en wetenschappen, technologie, engineering, project en onderzoek, communicatie en bedrijfsmanagement. Wiskunde en wetenschappen komen in de eerste twee jaren aan bod en vormen de basis van de opleiding. De andere leerlijnen lopen door alle opleidingsjaren en nemen jaar na jaar toe in diepgang en complexiteit. Via keuzevakken kan je bovendien persoonlijke accenten leggen in je opleiding.
Het eerste jaar is volledig gemeenschappelijk voor alle opleidingen (bachelor of science in de industriële wetenschappen). Je maakt hierin kennis met alle ingenieursdomeinen, wat je in staat stelt om met collega’s uit andere disciplines te communiceren. Dat onderscheidt een ingenieur van een professionele bachelor of een zuivere wetenschapper. In het tweede jaar maak je een keuze: bouwkunde, chemie, elektromechanica, elektronica-ICT of informatica. Je specialiseert je dan verder in het door jouw gekozen domein. De theorie wordt aanschouwelijk gemaakt via oefeningen en in laboratoria, waar je de opgedane kennis aan de praktijk kunt toetsen. Een industrieel ingenieur stopt immers niet bij de theorie en de concepten; hij is pas tevreden als zijn toepassing echt werkt. Daarnaast staan ook projecten en/of stages (al dan niet in het buitenland) op het programma. Zo maak je al tijdens je studies kennis met het ingenieursberoep.
Arbeidsmarkt
Industriële chemie
Het pakket industriële chemie leidt naar creatieve jobs in de zware chemische industrie (o.a. petrochemie, industriële gassen, metaalsector, basischemicaliën, meststoffen), maar ook in de ruime waaier van de fijne chemische industrieën en parachemie, zoals (fyto)farmaceutica, cosmetica, detergenten, coatings en verven, milieu en recycling, kleurstoffen en pigmenten. Een greep uit het ruime gamma aan jobs : projectingenieur, procesingenieur, productie-ingenieur, chemisch analist, R&D-ingenieur, verantwoordelijke processturing/-controle, verantwoordelijke kwaliteitszorg, technisch/ commercieel medewerker, veiligheids-ingenieur, milieu-ingenieur.
Kunststoffen
De opleiding beoogt een ruime theoretische maar vooral praktische vorming tot polymeer en kunststof- ingenieur die oog heeft voor milieu en kwaliteit. Hij fungeert bij de producent als constructeur en ontwerper, als kunststof- of composietverwerker, in de kwaliteitscontrole of in een technisch- commerciële functie.
Op ikbenindustrieelingenieur.be vind je interessante getuigenissen.
Kwaliteitszorg
Mensen die durven denken over de uitdagingen van morgen, daar streven we naar. Daarom is het onderwijs aan onze universiteit stevig verankerd in zes grote onderwijsdoelstellingen: denk breed, blijf onderzoeken, steun talent, bouw mee, verleg grenzen en kies kwaliteit.
De UGent heeft continu aandacht voor kwaliteitszorg en kwaliteitscultuur. Het UGent-kwaliteitszorgsysteem geeft voor elke opleiding informatie over de troeven van de opleiding, de sterke punten én de werkpunten.
Meer info:
Troeven
- Multiperspectivisme: onze studenten worden voortdurend aangezet tot kritische zelfreflectie en probleemoplossend denken, ze zijn teamgericht en polyvalent inzetbaar in het brede werkveld. De chemische ingenieursopleiding heeft intrinsiek een uitgesproken multidisciplinair karakter.
- Talentontwikkeling: een afgestudeerde van onze opleiding is een flexibel inzetbare master die zich toch voldoende heeft kunnen specialiseren in één van de twee sterke polen: industriële chemie of kunststoffen. Duurzaamheid, veiligheid, management en communicatie zijn aanwezig in de opleiding en sluiten aan bij de evoluerende maatschappij.
- Kenniscreatie: technische aspecten en vaardigheden hebben de overhand in de opleiding. Er is een sterke link met het werkveld (bedrijfsbezoeken, gastcolleges, gastprofessoren, masterproeven).
- Programma: in het vernieuwde programma is er nog een verhoogde aandacht voor de typische ingenieursvakken met extra focus op perifere disciplines (die het chemische proces ondersteunen), wat de opleiding nog verder versterkt/verbreedt.
- Integratie theorie, praktijk en projectwerking: er is doorheen het ganse opleidingstraject een goed evenwicht tussen de theoretische onderbouw en de verankering van theoretische kennis aan de hand van werkcolleges, practica en projectwerking.
Sterke punten
- Gemotiveerd lesgeversteam: de opleiding wordt gedragen door geëngageerde lesgevers die hun onderzoekexpertise of (werk)ervaring combineren met een passie en gedrevenheid voor kwaliteitsvol onderwijs.
- Begeleiding en talentontwikkeling van studenten: elke student wordt intensief begeleid. Per student zijn er vele uren werkcolleges en practica, waarin de theoretische kennis wordt ingeoefend via hoogstaand ‘praktisch’ ingenieur-georiënteerd onderwijs.
- Activerend leren krijgt speciale aandacht binnen de opleiding: studenten participeren actief tijdens de diverse werkvormen en gaan in interactie met de aangeboden leerinhouden, studiematerialen, medestudenten en lesgevers.
- Aanspreekbaarheid: wij zetten in op intensief persoonlijk contact tussen onze lesgevers en onze studenten. In het eerste jaar is er een persoonlijk georganiseerd monitoraat.
- Onderzoek: de opleiding zorgt er voor dat studenten optimaal onderzoekcompetenties ontwikkelen.
Werkpunten
- Bewaken van de eigenheid van de opleiding. De technisch-toegepaste opleidingscomponent en de instrumenteel-analytische leerlijn dient blijvend ondersteund te worden.
- Een goede balans tussen het geven van tussentijdse evaluaties en de werklast bij activerende werkvormen.
- Masterproeven in de industrie. Er moet voor gezorgd worden dat een voldoende aantal masterproeven in directe samenwerking met de industrie of het werkveld wordt aangeboden. Deze zijn en blijven uitermate waardevol, omdat deze eerder probleemoplossende en hands-on georiënteerde thesissen de polsslag van de chemische bedrijven volgen.
- Internationalisering: dit is een aandachtspunt. Internationale mobiliteit in een éénjarige masteropleiding is en blijft niet evident, maar de mogelijkheid van bijkomende BILAK-Erasmusovereenkomsten wordt onderzocht. Buitenlandse stages en masterproeven kunnen hiertoe ook nog meer gepromoot worden.
Deze opleiding is geaccrediteerd door de NVAO, de accreditatie werd verlengd onder het positief besluit instellingsreview in 2022. De kwaliteit van deze opleiding werd gevalideerd door een kwaliteitstoets in de vorm van een screening door het Onderwijskwaliteitsbureau. Het borgingsbesluit vindt u hier en hier.
Deze informatie werd het laatst bijgewerkt op 14/02/2023.
Heb je vragen of suggesties over deze publieke info, neem dan contact op met de opleiding.