Bachelor of Science in de industriële wetenschappen (chemie)
De opleiding industriële wetenschappen: chemie legt de klemtoon op de ontwikkeling en productie van nieuwe materialen, de synthese van nieuwe geneesmiddelen, het opvolgen en verbeteren van ons milieu ...
Het eerste jaar is volledig gemeenschappelijk voor alle bachelors in de industriële wetenschappen (in Gent en Kortrijk), met uitzondering van de opleiding industrieel ontwerpen.
bacheloropleiding
3 jaar 180 studiepunten
Faculteit Ingenieurswetenschappen en Architectuur
Nederlands
Brochure
downloaden
Over de opleiding
Programma
Informeer je
Vlot van start
Verder studeren
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Tanja Van Hecke
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Maarten Sabbe
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Luc Dupré
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Kathleen Gekiere
|
4
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Geert De Clercq
|
3
|
|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Tom Claessens
|
6
|
|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Kathleen Gekiere
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Tanja Van Hecke
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Sven Van Loo
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Helga Naessens
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Johan Lauwaert
|
3
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Jo Verhaevert
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Jan Beyens
|
6
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Tanja Van Hecke
|
6
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Birger Raa
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Tom Claessens
|
6
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Sven Van Loo
|
3
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Diederik Rousseau
|
3
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Greta Diricks
|
3
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Jeriffa De Clercq
|
3
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
An Verberckmoes
|
6
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Jeroen Lauwaert
|
3
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
An Verberckmoes
|
9
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Jeroen Lauwaert
|
6
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Jeriffa De Clercq
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Stefan Voorspoels
|
6
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Maarten Sabbe
|
5
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
An Verberckmoes
|
6
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Filip Du Prez
|
4
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Joris Thybaut
|
3
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Jeriffa De Clercq
|
3
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Jan Beyens
|
6
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Jeriffa De Clercq
|
9
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Joeri Vercammen
|
6
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Maarten Sabbe
|
3
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
An Verberckmoes
|
6
|
|
Op te nemen: 3 studiepunten te selecteren uit de onderstaande lijst, op te nemen in het derde bachelorjaar. Na goedkeuring door de faculteit.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
UKV
|
3
|
sem 1
|
nl
|
|
3
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Maarten Van Dyck
|
3
|
|
UKV
|
3
|
sem 2
sem 1
|
en
en
|
Geert Jacobs
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Tanja Van Hecke
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Maarten Sabbe
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Luc Dupré
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Kathleen Gekiere
|
4
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Geert De Clercq
|
3
|
|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Tom Claessens
|
6
|
|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Kathleen Gekiere
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Tanja Van Hecke
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Sven Van Loo
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Helga Naessens
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Johan Lauwaert
|
3
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Jo Verhaevert
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Jan Beyens
|
6
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Tanja Van Hecke
|
6
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Birger Raa
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Tom Claessens
|
6
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Sven Van Loo
|
3
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Diederik Rousseau
|
3
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Greta Diricks
|
3
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Jeriffa De Clercq
|
3
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
An Verberckmoes
|
6
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Jeroen Lauwaert
|
3
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
An Verberckmoes
|
9
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Jeroen Lauwaert
|
6
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Jeriffa De Clercq
|
3
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Stefan Voorspoels
|
6
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Maarten Sabbe
|
5
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
An Verberckmoes
|
6
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Filip Du Prez
|
4
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Joris Thybaut
|
3
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Jeriffa De Clercq
|
3
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Jan Beyens
|
6
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Jeriffa De Clercq
|
9
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Joeri Vercammen
|
6
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Maarten Sabbe
|
3
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
An Verberckmoes
|
6
|
|
Op te nemen: 3 studiepunten te selecteren uit de onderstaande lijst, op te nemen in het derde bachelorjaar. Na goedkeuring door de faculteit.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
UKV
|
3
|
sem 1
|
nl
|
|
3
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Maarten Van Dyck
|
3
|
|
UKV
|
3
|
sem 2
sem 1
|
en
en
|
Geert Jacobs
|
3
|
|
Competentiegebied 1: Competentiemodel FEA
- Brede kennis hebben van wiskunde, basiswetenschappen en basisingenieurswetenschappen en deze creatief, kritisch en doelgericht toepassen, ook bij concrete probleemstellingen.
- Processen en systemen kunnen bestuderen en schematiseren aan de hand van courante modellen, in het bijzonder in een reële context, en hierbij passende experimenten uitvoeren.
- Blijk geven van technische nieuwsgierigheid, nauwkeurigheid, zelfstandigheid en toepassingsgericht probleemoplossend denken.
- Efficiënt en kritisch digitale technologieën kunnen hanteren voor het opzoeken, verwerken en visualiseren van informatie en het oplossen van problemen.
- Correct mondeling, schriftelijk en grafisch communiceren met gebruik van de juiste discipline-eigen, Nederlandstalige en Engelstalige, terminologie.
- Vlot kunnen samenwerken in een team om projecten planmatig uit te werken, met aandacht voor technische realisatie en multiperspectivisme.
- Inzicht hebben in lokale en globale actuele maatschappelijke vraagstukken vanuit diverse invalshoeken, in het bijzonder duurzaamheidstransities, en kunnen reflecteren over de rol van technologie, industrie en ingenieurs daarin.
- Inzicht hebben in het belang van wetenschappelijke integriteit en dit vertalen naar het eigen handelen.
- Kennis hebben van bedrijfsvoering en economie, ook in een internationale context, met inbegrip van aspecten van kwaliteit, veiligheid, duurzaamheid en ethiek.
- Kunnen omgaan met én reflecteren over feedback en deze vertalen in een bijsturing van het eigen leerproces en handelen.
- Chemische basiskennis en aanverwante praktische vaardigheden beheersen en toepassen.
- Inzicht hebben in chemische procestechnologie en kunnen beschrijven, simuleren, optimaliseren en regelen van chemische (deel)processen.
- Inzicht hebben in chemische analyses en instrumentele analysetechnieken en deze kunnen toepassen in een reële context.
- Kennis hebben van polymeerchemie en materiaaleigenschappen.
- Verantwoord en veilig omgaan met chemische stoffen, afvalstromen en apparatuur in een chemische labo-omgeving.