Bachelor of Science in de industriële wetenschappen (informatica)
De opleiding industriële wetenschappen: informatica is uniek in Vlaanderen en legt de klemtoon op netwerken, softwareontwerp en beheer van informaticasystemen.
Het eerste jaar is volledig gemeenschappelijk voor alle bachelors in de industriële wetenschappen (in Gent en Kortrijk), met uitzondering van de opleiding industrieel ontwerpen.
bacheloropleiding
3 jaar 180 studiepunten
Faculteit Ingenieurswetenschappen en Architectuur
Nederlands
Brochure
downloaden
Over de opleiding
Programma
Informeer je
Vlot van start
Verder studeren
Programma onder voorbehoud
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Tanja Van Hecke
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Maarten Sabbe
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Luc Dupré
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Kathleen Gekiere
|
4
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Geert De Clercq
|
3
|
|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Tom Claessens
|
6
|
|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Kathleen Gekiere
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Tanja Van Hecke
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Sven Van Loo
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Helga Naessens
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Johan Lauwaert
|
3
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Jo Verhaevert
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Jan Beyens
|
6
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Tanja Van Hecke
|
6
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Stefaan Lambrecht
|
3
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
|
6
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Guy De Tré
|
6
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Jeroen van der Hooft
|
3
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Sam Leroux
|
3
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Helga Naessens
|
6
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Jan Beyens
|
3
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
|
3
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Veerle Ongenae
|
6
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Veerle Ongenae
|
3
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Wim Van Den Breen
|
6
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Birger Raa
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
3
|
|
|
|
6
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Pieter Simoens
|
6
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Wim Van Den Breen
|
6
|
|
|
3
|
|
|
Pieter Simoens
|
6
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Wouter Tavernier
|
6
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Peter Lambert
|
6
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Wouter Tavernier
|
3
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Bruno Volckaert
|
3
|
|
|
3
|
|
|
Eli De Poorter
|
6
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Jo Verhaevert
|
3
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Helga Naessens
|
6
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Tanja Van Hecke
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Maarten Sabbe
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Luc Dupré
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Kathleen Gekiere
|
4
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Geert De Clercq
|
3
|
|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Tom Claessens
|
6
|
|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Kathleen Gekiere
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Tanja Van Hecke
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Sven Van Loo
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Helga Naessens
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Johan Lauwaert
|
3
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Jo Verhaevert
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Jan Beyens
|
6
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Tanja Van Hecke
|
6
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Birger Raa
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Stefaan Lambrecht
|
3
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
|
6
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Guy De Tré
|
6
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Jeroen van der Hooft
|
3
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Sam Leroux
|
3
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Helga Naessens
|
6
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Jan Beyens
|
3
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
|
3
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Veerle Ongenae
|
6
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Veerle Ongenae
|
3
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Wim Van Den Breen
|
6
|
|
|
3
|
|
|
|
6
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Pieter Simoens
|
6
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Wim Van Den Breen
|
6
|
|
|
3
|
|
|
Pieter Simoens
|
6
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Wouter Tavernier
|
6
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Peter Lambert
|
6
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Wouter Tavernier
|
3
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Bruno Volckaert
|
3
|
|
|
3
|
|
|
Eli De Poorter
|
6
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Jo Verhaevert
|
3
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Helga Naessens
|
6
|
|
Competentiegebied 1: Competentiemodel FEA
- Brede kennis hebben van wiskunde, basiswetenschappen en basisingenieurswetenschappen en deze creatief, kritisch en doelgericht toepassen, ook bij concrete probleemstellingen.
- Processen en systemen kunnen bestuderen en schematiseren aan de hand van courante modellen, in het bijzonder in een reële context, en hierbij passende experimenten uitvoeren.
- Blijk geven van technische nieuwsgierigheid, nauwkeurigheid, zelfstandigheid en toepassingsgericht probleemoplossend denken.
- Efficiënt en kritisch digitale technologieën kunnen hanteren voor het opzoeken, verwerken en visualiseren van informatie en het oplossen van problemen.
- Correct mondeling, schriftelijk en grafisch communiceren met gebruik van de juiste discipline-eigen, Nederlandstalige en Engelstalige, terminologie.
- Vlot kunnen samenwerken in een team om projecten planmatig uit te werken, met aandacht voor technische realisatie en multiperspectivisme.
- Inzicht hebben in lokale en globale actuele maatschappelijke vraagstukken vanuit diverse invalshoeken, in het bijzonder duurzaamheidstransities, en kunnen reflecteren over de rol van technologie, industrie en ingenieurs daarin.
- Inzicht hebben in het belang van wetenschappelijke integriteit en dit vertalen naar het eigen handelen.
- Kennis hebben van bedrijfsvoering en economie, ook in een internationale context, met inbegrip van aspecten van kwaliteit, veiligheid, duurzaamheid en ethiek.
- Kunnen omgaan met én reflecteren over feedback en deze vertalen in een bijsturing van het eigen leerproces en handelen.
- Toepassingsgerichte kennis, inzicht en vaardigheden hebben in softwareontwerp en softwareontwikkeling.
- Toepassingsgerichte kennis, inzicht en vaardigheden hebben in ontwerp, implementatie en gebruik van gegevenstechnologieën.
- Inzicht hebben in de werking van netwerken en deze gebruiken en beheren.
- Inzicht hebben in de werking van moderne besturingssystemen en deze gebruiken en beheren.
- Hardware programmeren met kennis en inzicht van de architectuur en de componenten van moderne computersystemen.