Bachelor of Science in de ingenieurswetenschappen (bouwkunde)
Een burgerlijk ingenieur is de persoon bij uitstek die wetenschappelijke kennis vertaalt naar concreet technische toepassingen. De opleiding bereidt mensen voor op vernieuwend, probleemvoorkomend en probleemoplossend denken.
Het eerste jaar is volledig gemeenschappelijk voor alle bachelors in de ingenieurswetenschappen van de faculteit Ingenieurswetenschappen en Architectuur (behalve de opleiding burgelijk ingenieur-architect).
bacheloropleiding
3 jaar 180 studiepunten
Faculteit Ingenieurswetenschappen en Architectuur
Nederlands
Brochure
downloaden
Over de opleiding
Programma
Informeer je
Vlot van start
Verder studeren
Programma onder voorbehoud
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Hennie De Schepper
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Christophe Leys
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Hennie De Schepper
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Mario Pickavet
|
4
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Joris Thybaut
|
4
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Filip Beunis
|
4
|
|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Bart Dhoedt
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Hendrik De Bie
|
4
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Hennie De Schepper
|
7
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Maarten Sabbe
|
3
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Jasper De Bock
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Kim Verbeken
|
4
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Filip Beunis
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Wim Van Paepegem
|
6
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Christophe Leys
|
6
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Tom De Mulder
|
6
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Hendrik De Bie
|
6
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Gert De Cooman
|
3
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Birger Raa
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Jelle Laverge
|
3
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Alain De Wulf
|
3
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Jan Belis
|
6
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Robby Caspeele
|
6
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Nele De Belie
|
3
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Nico Van de Weghe
|
3
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Geert De Schutter
|
3
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Karel Lesage
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Arnold Janssens
|
6
|
|
|
3
|
sem 1
|
en
|
Roman Wan-Wendner
|
6
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Robby Caspeele
|
6
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Wim Haegeman
|
6
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Tom De Mulder
|
6
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Hans De Backer
|
3
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Patrick De Baets
|
3
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Raphaël Steenbergen
|
3
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl,en
|
Kim Van Tittelboom
|
6
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Hans De Backer
|
3
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl,en
|
Robby Caspeele
|
3
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Stijn Matthys
|
6
|
|
Op te nemen: 3 studiepunten te selecteren uit de onderstaande lijst, in het eerste modeltraject verdeeld als: 3 studiepunten in jaar 3. Na goedkeuring door de faculteit.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
3
|
sem 2
|
en
|
Mario Vanhoucke
|
3
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Jelle Laverge
|
3
|
|
|
3
|
sem 2
|
en
|
Aleksandra Pizurica
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Hennie De Schepper
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Christophe Leys
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Hennie De Schepper
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Mario Pickavet
|
4
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Joris Thybaut
|
4
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Filip Beunis
|
4
|
|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Bart Dhoedt
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Hendrik De Bie
|
4
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Hennie De Schepper
|
7
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Maarten Sabbe
|
3
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Jasper De Bock
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Kim Verbeken
|
4
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Filip Beunis
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Wim Van Paepegem
|
6
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Christophe Leys
|
6
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Tom De Mulder
|
6
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Hendrik De Bie
|
6
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Gert De Cooman
|
3
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Birger Raa
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Jelle Laverge
|
3
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Alain De Wulf
|
3
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Jan Belis
|
6
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Robby Caspeele
|
6
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Nele De Belie
|
3
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Nico Van de Weghe
|
3
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Geert De Schutter
|
3
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Karel Lesage
|
3
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Arnold Janssens
|
6
|
|
|
3
|
sem 1
|
en
|
Roman Wan-Wendner
|
6
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Robby Caspeele
|
6
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Wim Haegeman
|
6
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Tom De Mulder
|
6
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Hans De Backer
|
3
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Patrick De Baets
|
3
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Raphaël Steenbergen
|
3
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl,en
|
Kim Van Tittelboom
|
6
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Hans De Backer
|
3
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl,en
|
Robby Caspeele
|
3
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Stijn Matthys
|
6
|
|
Op te nemen: 3 studiepunten te selecteren uit de onderstaande lijst, in het eerste modeltraject verdeeld als: 3 studiepunten in jaar 3. Na goedkeuring door de faculteit.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
3
|
sem 2
|
en
|
Mario Vanhoucke
|
3
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Jelle Laverge
|
3
|
|
|
3
|
sem 2
|
en
|
Aleksandra Pizurica
|
3
|
|
Competentiegebied 1: Kenniscompetenties
- Inzicht hebben in de basiswetenschappen en de basisingenieurswetenschappen en deze creatief en doelgericht toepassen binnen de eigen ingenieursdiscipline.
- Creatief en doelgericht benutten van ondersteunende wetenschappen en technieken (statistiek, ICT, CAD).
- Inzicht hebben in de kernbegrippen, basisbeginselen, theorieën, modellen, grenzen, methodes, modellen, processen en toepassingen van bouwkunde en met deze kennis creatief kunnen omgaan.
- Kritisch inzicht hebben in standaard berekeningsmethoden voor klassieke bouwkundige problemen.
- Basiseigenschappen en basisgedrag van (bouw)materialen en de toepassing van deze materialen in eenvoudige bouwkundige constructies kunnen duiden.
- Transportverschijnselen en in het bijzonder de stroming van water onderkennen, beredeneren, en toepassen op klassieke ontwerpproblemen.
- Basiskennis over het gedrag van grond kunnen toepassen op eenvoudige funderingsproblemen.
- Inzicht hebben in constructieve en bouwfysische aspecten van gebouwen en in de basisprincipes van wegen- en bruggenbouw.
- Doelgericht technische en wetenschappelijke informatie opzoeken en verwerken.
- Courante modellen, methoden en technieken gebruiken bij opdrachten.
- Verschijnselen, processen en systemen schematiseren en modelleren.
- Gemaakte beslissingen verantwoorden.
- Basiskennis bouwkunde geïntegreerd kunnen toepassen bij gevalstudies van gebouwenconstructie.
- Ontwerp en onderzoek van het bouwgebeuren door anderen integraal benaderen en hierbij constructief omgaan met de grenzen van kennis en methoden.
- De eigen leerervaringen ordenen.
- Conceptueel, analytisch, systeemgericht en probleemoplossend denken op verschillende abstractieniveaus.
- Blijk geven van nauwkeurigheid, doorzettingsvermogen en kritische reflectie.
- Blijk geven van wetenschappelijke nieuwsgierigheid.
- Verdere studie- of beroepsmogelijkheden weloverwogen kiezen.
- Wetenschappelijke en discipline-eigen technische terminologie (ook in het Engels) correct hanteren.
- Concrete opdrachten planmatig uitwerken.
- Functioneren als lid van een team.
- Schriftelijk, mondeling en grafisch rapporteren over de resultaten van eigen werk.
- Ethisch en maatschappelijk verantwoord handelen.
- Aandacht hebben voor bedrijfskundige aspecten van de ingenieursdiscipline.
- Inzicht hebben in milieu- en mobiliteitsaspecten van de bouwkunde.
- Diverse beroepssituaties en werkterreinen van bouwkundig ingenieurs onderkennen.