Bachelor of Science in de ingenieurswetenschappen (elektrotechniek)
Een burgerlijk ingenieur is de persoon bij uitstek die wetenschappelijke kennis vertaalt naar concreet technische toepassingen. De opleiding bereidt mensen voor op vernieuwend, probleemvoorkomend en probleemoplossend denken.
Het eerste jaar is volledig gemeenschappelijk voor alle bachelors in de ingenieurswetenschappen van de faculteit Ingenieurswetenschappen en Architectuur (behalve de opleiding burgerlijk ingenieur-architect).
bacheloropleiding
3 jaar 180 studiepunten
Faculteit Ingenieurswetenschappen en Architectuur
Nederlands
Brochure
downloaden
Over de opleiding
Programma
Informeer je
Vlot van start
Verder studeren
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Hennie De Schepper
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Christophe Leys
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Hennie De Schepper
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Mario Pickavet
|
4
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Joris Thybaut
|
4
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Filip Beunis
|
4
|
|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Bart Dhoedt
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Hendrik De Bie
|
4
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Hennie De Schepper
|
7
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Maarten Sabbe
|
3
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Jasper De Bock
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Kim Verbeken
|
4
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Filip Beunis
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Kristiaan Neyts
|
6
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Wim Van Paepegem
|
3
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Christophe Leys
|
6
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Gert De Cooman
|
6
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Hendrik De Bie
|
6
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Mia Loccufier
|
6
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Birger Raa
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Sabine Wittevrongel
|
3
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Filip De Turck
|
6
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Herbert De Smet
|
3
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Jeroen Beeckman
|
6
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Koen De Bosschere
|
6
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
3
|
sem 2
|
en
|
Aleksandra Pizurica
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Nele Noels
|
6
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Dries Vande Ginste
|
6
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Dirk Stroobandt
|
6
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Wouter Tavernier
|
6
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Jeroen De Maeyer
|
6
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Günther Roelkens
|
6
|
|
|
3
|
sem 2
|
en
|
Nilesh Madhu
|
6
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Filip Beunis
|
3
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Johan Bauwelinck
|
6
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Guy Torfs
|
6
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Hennie De Schepper
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Christophe Leys
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Hennie De Schepper
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Mario Pickavet
|
4
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Joris Thybaut
|
4
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Filip Beunis
|
4
|
|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Bart Dhoedt
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Hendrik De Bie
|
4
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Hennie De Schepper
|
7
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Maarten Sabbe
|
3
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Jasper De Bock
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Kim Verbeken
|
4
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Filip Beunis
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Kristiaan Neyts
|
6
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Wim Van Paepegem
|
3
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Christophe Leys
|
6
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Gert De Cooman
|
6
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Hendrik De Bie
|
6
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Mia Loccufier
|
6
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Birger Raa
|
3
|
|
|
3
|
sem 2
|
en
|
Aleksandra Pizurica
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Sabine Wittevrongel
|
3
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Filip De Turck
|
6
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Herbert De Smet
|
3
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Jeroen Beeckman
|
6
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Koen De Bosschere
|
6
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Nele Noels
|
6
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Dries Vande Ginste
|
6
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Dirk Stroobandt
|
6
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Wouter Tavernier
|
6
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Jeroen De Maeyer
|
6
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Günther Roelkens
|
6
|
|
|
3
|
sem 2
|
en
|
Nilesh Madhu
|
6
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Filip Beunis
|
3
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Johan Bauwelinck
|
6
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Guy Torfs
|
6
|
|
Competentiegebied 1: Competentiemodel FEA
- Diepgaande kennis hebben van wiskunde, basiswetenschappen en basisingenieurswetenschappen en deze creatief, kritisch en doelgericht toepassen, ook in een abstracte context.
- Processen en systemen kunnen modelleren, schematiseren en abstraheren.
- Blijk geven van wetenschappelijke nieuwsgierigheid, nauwkeurigheid, zelfstandigheid en conceptueel en analytisch probleemoplossend denken.
- Efficiënt en kritisch digitale technologieën kunnen kiezen en hanteren voor het opzoeken, verwerken en visualiseren van informatie en het modelleren en oplossen van problemen.
- Correct mondeling, schriftelijk en grafisch communiceren met gebruik van de juiste wetenschappelijke, Nederlandstalige en Engelstalige, terminologie.
- Vlot kunnen samenwerken in een team om projecten planmatig uit te werken, met aandacht voor wetenschappelijke onderbouwdheid en multiperspectivisme.
- Inzicht hebben in lokale en globale actuele maatschappelijke vraagstukken vanuit diverse invalshoeken, in het bijzonder duurzaamheidstransities, en kunnen reflecteren over de rol van wetenschap, technologie en ingenieurs daarin.
- Inzicht hebben in het belang van wetenschappelijke integriteit en dit vertalen naar het eigen handelen.
- Kennis hebben van bedrijfsvoering en economie, ook in een internationale context, met inbegrip van aspecten van kwaliteit, veiligheid, duurzaamheid en ethiek.
- Kunnen omgaan met én reflecteren over feedback en deze vertalen in een bijsturing van het eigen leerproces en handelen.
- Analyseren, ontwerpen (op basis van welomlijnde technische specificaties) en realiseren van eenvoudige schakelingen met de voornaamste analoge en digitale (opto-) elektronische componenten.
- Kennen en creatief aanwenden van fysische modellen voor het beschrijven van elektrische en thermische eigenschappen van materialen en (opto-) elektronische componenten voor het ontwerp van eenvoudige systemen op basis van welomlijnde technische specificaties.
- Analyseren, ontwerpen (op basis van welomlijnde technische specificaties) en realiseren van eenvoudige algoritmes voor signaal- en dataverwerking in informatie- en communicatiesystemen.
- De rol van golfverschijnselen in (opto-) elektronische systemen kennen en in rekening brengen bij het ontwerp van eenvoudige systemen.
- Uitvoeren van metingen op eenvoudige systemen met een hardware en/of softwarecomponent, en op basis daarvan conclusies trekken omtrent de werking van die systemen.