Educatieve Master of Science in de cultuurwetenschappen (verkort traject) (archeologie)
Een educatieve master bereidt je voor op een job als leraar in het onderwijs met focus op het secundair onderwijs (2de en 3de graad), het hoger onderwijs en het volwassenenonderwijs. Ook buiten het onderwijs is een diploma van de educatieve masteropleiding relevant. Wie al een masterdiploma op zak heeft, kan een verkort traject van de educatieve master (60 studiepunten) volgen.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Bram De Wever
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Melissa Tuytens
|
4
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Wim Beyers
|
4
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Tijs Rotsaert
|
4
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Koen Aerts
|
6
|
|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Sarah Késenne
|
6
|
|
Op te nemen: 15 studiepunten te selecteren uit de onderstaande lijst, waaronder
4 studiepunten uit de opleidingsonderdelen met referentie a, indien geen bijkomende vakdidactiek opgenomen wordt in module 2 van de keuzeruimte
4 studiepunten uit de opleidingsonderdelen met referentie b, indien een bijkomende vakdidactiek opgenomen wordt in module 2 van de keuzeruimte
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Koen Aerts
|
3
|
|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Koen Aerts
|
4
|
|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Sarah Késenne
|
4
|
|
a
|
1
|
jaar
|
nl
|
Sarah Késenne
|
4
|
|
b
|
1
|
jaar
|
nl
|
Koen Aerts
|
4
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
jaar
|
nl
|
|
9
|
|
Op te nemen: 6 studiepunten vrij te kiezen uit één of meerdere modules uit de onderstaande lijst. Na goedkeuring door de faculteit.
De opleidingsonderdelen met referentie b kunnen maar gevolgd worden nadat het opleidingsonderdeel met referentie a gevolgd is.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Veerle Segers
|
4
|
|
UKV
|
1
|
|
|
Elisabeth De Schauwer
|
3
|
|
UKV
|
1
|
|
|
Stef Craps
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Kris Rutten
|
4
|
|
|
1
|
|
|
Tammy Schellens
|
3
|
|
UKV
|
1
|
|
|
Steven Caluwaerts
|
4
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Beatrijs Wille
|
4
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Yannick Boddez
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Petra Warreyn
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Veerle Provoost
|
4
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Joachim Waterschoot
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Mieke Van Houtte
|
5
|
|
UKV
|
1
|
|
|
Joni Dambre
|
3
|
|
a
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Ulrike Vogl
|
3
|
|
b
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Bart Deygers
|
3
|
|
b
|
1
|
sem 2
|
en
|
June Eyckmans
|
3
|
|
b
|
1
|
sem 2
|
fr
|
Pascale Hadermann
|
3
|
|
b
|
1
|
sem 2
|
de
|
Gunther Martens
|
3
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
|
6
|
|
Wie een bijkomende vakdidactiek opneemt, is verplicht eveneens de bijhorende stage uit de Programmalijn stage op te nemen.
Elke student die kan aantonen voldoende academische voorkennis te hebben verworven in een ander specifiek domein (minstens 30 studiepunten, 60 studiepunten voor talen), kan bij de curriculummanager Eduma een aanvraag indienen om de corresponderende vakdidactiek als bijkomende didactiek te mogen volgen. Indien dat toegestaan wordt, moet ook de Programmalijn stage aangepast worden om een stage C in deze bijkomende didactiek te kunnen volgen.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Koen Aerts
|
6
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Koen Aerts
|
3
|
|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Koen Aerts
|
6
|
|
Op te nemen: een aan het onderwijs gerelateerd opleidingsonderdeel van minstens 6 studiepunten uit een opleiding van de universiteiten van de Vlaamse gemeenschap en/of de lijst Enlight keuzevakken. Na goedkeuring door de faculteit.
- Gespecialiseerde theoretische en praktische domeinspecifieke kennis beheersen,uitbreiden, actualiseren, verbreden, verdiepen.
- Gespecialiseerde theoretische en praktische (vak)didactische kennis beheersen,uitbreiden, actualiseren, verbreden, verdiepen.
- Zelfstandig (inter)nationaal wetenschappelijk onderzoek omtrent het leraarschap in het algemeen en de discipline in het bijzonder ontsluiten en de inzichten toepassen in de eigen klas- en schoolcontext.
- De mogelijkheden en grenzen van verschillende theoretische paradigma’s in onderwijskundig en (vak)didactisch onderzoek kennen, kritisch bevragen en vanuit een veelheid aan perspectieven benaderen.
- Een volledige onderzoekscyclus over een onderwijsrelevant onderwerp doorlopen en hierover rapporteren conform wetenschappelijke criteria.
- Kritisch-reflectief omgaan met (dissonante) informatie, onderwijspraktijken, methodieken en leermiddelen op basis van wetenschappelijke evidentie.
- Op basis van een actieve en onderzoekende houding t.o.v. de onderwijsrealiteit bijdragen aan beroepsvernieuwing, schoolbeleid en schoolontwikkeling.
- Door onderzoekend leren en kritische zelfevaluatie het eigen functioneren als leraar bijsturen en zodoende richting en innovatie geven aan zijn professionele praktijk en ontwikkeling.
- Vanuit een pluralistische basishouding communiceren met ouders of verzorgers met diverse taalachtergronden in diverse talige situaties met het oog op informatieuitwisseling, het stimuleren van betrokkenheid en participatie en het samen ontwikkelen van constructieve oplossingen om het leren te ondersteunen en te stimuleren.
- Constructief samenwerken met externe partners met het oog op de verrijking van het onderwijs- en vormingsaanbod en de facilitering van de doorstroming tussen onderwijsniveaus en naar de arbeidsmarkt.
- In een schoolteam constructief samenwerken en initiatief nemen voor, deelnemen aan en leidinggeven aan (inter)disciplinair teamoverleg tussen leraren.
- Communiceren over onderwijskundige thema’s, het lerarenberoep en zelfontwikkelde oplossingen voor de onderwijspraktijk met collega’s en andere stakeholders in het onderwijsveld.
- Kennis verbinden met actuele maatschappelijke thema’s en ontwikkelingen waarbij de confrontatie met andere perspectieven de eigen onderwijspraktijk verrijkt.
- Deelnemen aan het maatschappelijke debat vanuit een persoonlijk maatschappelijk engagement en met het oog op perspectiefverbreding.
- Creëren van een positieve, veilige en krachtige evidence informed leeromgeving die aansluit bij de beginsituatie van de lerenden en responsief is ten aanzien van de diversiteit in de leergroep.
- Kennis, vaardigheden en attitudes inzetten om voor lerenden uitdagende leeromgevingen te creëren en nieuwe ideeën voor de onderwijspraktijk ontwikkelen en aan de realiteit toetsen.
- Een positief leefklimaat creëren en door doelgerichte activiteiten en formele en informele interacties de brede persoonlijke, intellectuele en maatschappelijke ontplooiing van leerlingen ondersteunen, met respect voor hun sociale, culturele en levensbeschouwelijke achtergrond.
Stages en klinieken georganiseerd in het zomerreces voorafgaand aan start academiejaar
Er kunnen stages worden georganiseerd tijdens het zomerreces, de tweedekansexamenperiode en de feedbackweek voor studenten die deze stages in het daaropvolgend academiejaar zullen opnemen in hun curriculum, op voorwaarde dat deze studenten geldig zijn ingeschreven in de opleiding.