Educatieve Master of Science in de gedragswetenschappen (pedagogische wetenschappen)
Een educatieve master bereidt je voor op een job als leraar in het onderwijs met focus op het secundair onderwijs (2de en 3de graad), het hoger onderwijs en het volwassenenonderwijs. Ook buiten het onderwijs is een diploma van de educatieve masteropleiding relevant. Na elke bacheloropleiding van de UGent kun je starten met een educatieve master.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Bram De Wever
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Tammy Schellens
|
7
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Tom Loeys
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Ruben Vanderlinde
|
7
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Hilde Van Keer
|
7
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Jochen Devlieghere
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Elisabeth De Schauwer
|
5
|
|
Op te nemen: 2 opleidingsonderdelen uit onderstaande lijst, met een verschillende referentie
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
a
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Joris De Corte
|
6
|
|
a
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Sara Rowaert
|
5
|
|
a
|
1
|
sem 1
|
en
|
Kris Rutten
|
5
|
|
b
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Bram De Wever
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Tammy Schellens
|
6
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Tammy Schellens
|
4
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
jaar
|
nl
|
|
4
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Kris Rutten
|
4
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Frank D'oosterlinck
|
5
|
|
Op te nemen: 2 opleidingsonderdelen uit onderstaande lijst, met een verschillende referentie
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
b
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Griet Roets
|
5
|
|
b
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Joachim Waterschoot
|
5
|
|
b
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Wouter Vanderplasschen
|
5
|
|
c
|
2
|
sem 2
|
nl
|
|
6
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Melissa Tuytens
|
4
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Tijs Rotsaert
|
4
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Wim Beyers
|
4
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
sem 1
sem 2
|
nl
nl
|
Esther Gheyssens
|
6
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
jaar
|
nl
|
Ruben Vanderlinde
|
4
|
|
|
2
|
jaar
|
nl
|
Ruben Vanderlinde
|
4
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
jaar
|
nl
|
|
20
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Kris Rutten
|
4
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Bram De Wever
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Tammy Schellens
|
7
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Tom Loeys
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Ruben Vanderlinde
|
7
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Hilde Van Keer
|
7
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Jochen Devlieghere
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Elisabeth De Schauwer
|
5
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Frank D'oosterlinck
|
5
|
|
Op te nemen: 2 opleidingsonderdelen uit onderstaande lijst, met een verschillende referentie
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
a
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Joris De Corte
|
6
|
|
a
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Sara Rowaert
|
5
|
|
a
|
1
|
sem 1
|
en
|
Kris Rutten
|
5
|
|
b
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Griet Roets
|
5
|
|
b
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Bram De Wever
|
5
|
|
b
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Joachim Waterschoot
|
5
|
|
b
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Wouter Vanderplasschen
|
5
|
|
c
|
2
|
sem 2
|
nl
|
|
6
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Melissa Tuytens
|
4
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Tijs Rotsaert
|
4
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Wim Beyers
|
4
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Tammy Schellens
|
6
|
|
|
2
|
sem 1
sem 2
|
nl
nl
|
Esther Gheyssens
|
6
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Tammy Schellens
|
4
|
|
|
2
|
jaar
|
nl
|
Ruben Vanderlinde
|
4
|
|
|
2
|
jaar
|
nl
|
Ruben Vanderlinde
|
4
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
jaar
|
nl
|
|
4
|
|
|
2
|
jaar
|
nl
|
|
20
|
|
Opleidingscompetenties
Competentiegebied 1: competentie in één of meerdere wetenschappen
1. Gespecialiseerde theoretische en praktische domeinspecifieke kennis beheersen, uitbreiden, actualiseren, verbreden, verdiepen.
2. Gespecialiseerde theoretische en praktische (vak)didactische kennis beheersen, uitbreiden, actualiseren, verbreden, verdiepen.
3. Zelfstandig (inter)nationaal wetenschappelijk onderzoek omtrent het leraarschap in het algemeen en de discipline in het bijzonder ontsluiten en de inzichten toepassen in de eigen klas- en schoolcontext.
Competentiegebied 2: wetenschappelijke competentie
4. De mogelijkheden en grenzen van verschillende theoretische paradigma’s in onderwijskundig en (vak)didactisch onderzoek kennen, kritisch bevragen en vanuit een veelheid aan perspectieven benaderen.
5. Een volledige onderzoekscyclus over een onderwijsrelevant onderwerp doorlopen en hierover rapporteren conform wetenschappelijke criteria.
Competentiegebied 3: intellectuele competentie
6. Kritisch-reflectief omgaan met (dissonante) informatie, onderwijspraktijken, methodieken en leermiddelen op basis van wetenschappelijke evidentie.
7. Op basis van een actieve en onderzoekende houding t.o.v. de onderwijsrealiteit bijdragen aan beroepsvernieuwing, schoolbeleid en schoolontwikkeling.
8. Door onderzoekend leren en kritische zelfevaluatie het eigen functioneren als leraar bijsturen en zodoende richting en innovatie geven aan zijn of haar professionele praktijk en ontwikkeling.
Competentiegebied 4: competentie in samenwerken en communiceren
9. Vanuit een pluralistische basishouding communiceren met leerlingen, ouders of verzorgers met diverse taalachtergronden in diverse talige situaties met het oog op informatie-uitwisseling, het stimuleren van betrokkenheid en participatie en het samen ontwikkelen van constructieve oplossingen om het leren te ondersteunen en te stimuleren.
10. Constructief samenwerken met externe partners met het oog op de verrijking van het onderwijs- en vormingsaanbod en de facilitering van de doorstroming tussen onderwijsniveaus en naar de arbeidsmarkt.
11. In een schoolteam constructief samenwerken en initiatief nemen voor, deelnemen aan en leidinggeven aan (inter)disciplinair teamoverleg tussen leraren.
12. Communiceren over onderwijskundige thema’s, het lerarenberoep en zelfontwikkelde oplossingen voor de onderwijspraktijk met collega’s en andere stakeholders in het onderwijsveld.
Competentiegebied 5: maatschappelijke competentie
13. Kennis verbinden met actuele maatschappelijke thema’s en ontwikkelingen waarbij de confrontatie met andere perspectieven de eigen onderwijspraktijk verrijkt.
14. Deelnemen aan het maatschappelijke debat vanuit een persoonlijk maatschappelijk engagement en met het oog op perspectiefverbreding.
Competentiegebied 6: specifieke aanvullende competenties voor het lerarenberoep
15. Creëren van een positieve, veilige en krachtige evidence-informed leeromgeving die aansluit bij de beginsituatie van de lerenden en responsief is ten aanzien van de diversiteit in de leergroep.
16. Kennis, vaardigheden en attitudes inzetten om voor lerenden uitdagende leeromgevingen te creëren en nieuwe ideeën voor de onderwijspraktijk ontwikkelen en aan de realiteit toetsen.
17. Een positief leefklimaat creëren en door doelgerichte activiteiten en formele en informele interacties de brede persoonlijke, intellectuele en maatschappelijke ontplooiing van leerlingen ondersteunen, met respect voor hun sociale, culturele en levensbeschouwelijke achtergrond.
Stages en klinieken georganiseerd in het zomerreces voorafgaand aan start academiejaar
Er kunnen stages worden georganiseerd tijdens het zomerreces, de tweedekansexamenperiode en de feedbackweek voor studenten die deze stages in het daaropvolgend academiejaar zullen opnemen in hun curriculum, op voorwaarde dat deze studenten geldig zijn ingeschreven in de opleiding.