Educatieve Master of Science in de maatschappijwetenschappen (sociologie)
Een educatieve master bereidt je voor op een job als leraar in het onderwijs met focus op het secundair onderwijs (2de en 3de graad), het hoger onderwijs en het volwassenenonderwijs. Ook buiten het onderwijs is een diploma van de educatieve masteropleiding relevant. Na elke bacheloropleiding van de UGent kun je starten met een educatieve master.
Als er geen aanduiding van modeltrajectjaar naast een opleidingsonderdeel staat, beslist de student in functie van het curriculum/het programma welke gekozen opleidingsonderdelen in het eerste of tweede modeltrajectjaar worden opgenomen.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Lesley Hustinx
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
en
|
Jeroen Huisman
|
6
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
en
|
Piet Bracke
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
en
|
Bart Van de Putte
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Melissa Ceuterick
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Mieke Van Houtte
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Henk Roose
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Mieke Van Houtte
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Lesley Hustinx
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Ronan Van Rossem
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Lesley Hustinx
|
5
|
|
Waarbij minstens 5 studiepunten uit de module 'Sociologie' of minstens 5 studiepunten uit de module 'Beleid en organisatie'
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
John Lievens
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Henk Roose
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Mieke Van Houtte
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
en
|
Bart Van de Putte
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
en
|
Piet Bracke
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Lesley Hustinx
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Ronan Van Rossem
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 2
|
en
|
Hans Waege
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Jeltsen Peeters
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
|
Hayley Pearce
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Melissa Tuytens
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Anna Kern
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Inger De Wilde
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Ben Suykens
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
en
|
Eveline Schollaert
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Sara Willems
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
en
|
Brecht Devleesschauwer
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
en
|
Ben Derudder
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
en
|
Kris Rutten
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Alexander Roose
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Bart Keunen
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Christophe Verbruggen
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
en
|
Dries Lesage
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Patrick Loobuyck
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
en
|
Bernard Mazijn
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
en
|
Sami Zemni
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
en
|
Jeroen Adam
|
5
|
|
UKV
|
1
|
sem 2
|
en
|
Ines Keygnaert
|
5
|
|
UKV
|
1
|
sem 1
|
en
|
Joni Dambre
|
3
|
|
|
1
|
|
|
Jochen Devlieghere
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Dominique Vandijck
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Joris De Corte
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Stijn Baert
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Erik Paredis
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Melissa Tuytens
|
4
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Griet Roets
|
5
|
|
Als er geen aanduiding van modeltrajectjaar naast een opleidingsonderdeel staat, beslist de student in functie van het curriculum/het programma welke gekozen opleidingsonderdelen in het eerste of tweede modeltrajectjaar worden opgenomen. Een stagevak kan enkel opgenomen worden als de corresponderende vakdidactiek al gevolgd is, of gelijktijdig gevolgd wordt.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
sem 1
|
nl
|
Melissa Tuytens
|
4
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Melissa Tuytens
|
4
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Wim Beyers
|
4
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
jaar
|
nl
|
Tony Valcke
|
6
|
|
Op te nemen: 12 studiepunten te selecteren uit de onderstaande lijst, waaronder
- 4 studiepunten uit de opleidingsonderdelen met referentie a, indien geen bijkomende vakdidactiek opgenomen wordt in module 2 van de keuzeruimte
- 4 studiepunten uit de opleidingsonderdelen met referentie b, indien een bijkomende vakdidactiek opgenomen wordt in module 2 van de keuzeruimte
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
jaar
|
nl
|
Tony Valcke
|
4
|
|
|
|
jaar
|
nl
|
Tony Valcke
|
4
|
|
a
|
|
jaar
|
nl
|
Tony Valcke
|
4
|
|
b
|
|
jaar
|
nl
|
Tammy Schellens
|
4
|
|
Op te nemen: 6 studiepunten vrij te kiezen uit één of meerdere modules uit de onderstaande lijst. Na goedkeuring door de faculteit.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
UKV
|
|
sem 2
|
nl
|
Veerle Segers
|
4
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Kris Rutten
|
4
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Veerle Provoost
|
4
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Sofie Morbée
|
5
|
|
b
|
|
sem 2
|
nl
|
Bart Deygers
|
3
|
|
b
|
|
sem 2
|
en
|
June Eyckmans
|
3
|
|
b
|
|
sem 2
|
fr
|
Pascale Hadermann
|
3
|
|
b
|
|
sem 2
|
de
|
Gunther Martens
|
3
|
|
a
|
|
sem 1
|
nl
|
Ulrike Vogl
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
|
6
|
|
Wie een bijkomende vakdidactiek opneemt, is verplicht eveneens de bijhorende stage uit de Programmalijn stage op te nemen.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
sem 1
|
nl
|
Tammy Schellens
|
6
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
jaar
|
nl
|
Tony Valcke
|
3
|
|
|
|
jaar
|
nl
|
Tony Valcke
|
6
|
|
Op te nemen: een aan het onderwijs gerelateerd opleidingsonderdeel van minstens 6 studiepunten uit een opleiding van de universiteiten van de Vlaamse gemeenschap en/of de lijst Enlight keuzevakken. Na goedkeuring door de faculteit.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
jaar
|
nl
|
Henk Roose
|
20
|
|
Opleidingscompetenties
Competentiegebied 1: competentie in één of meerdere wetenschappen
1. Gespecialiseerde theoretische en praktische domeinspecifieke kennis beheersen, uitbreiden, actualiseren, verbreden, verdiepen.
2. Gespecialiseerde theoretische en praktische (vak)didactische kennis beheersen, uitbreiden, actualiseren, verbreden, verdiepen.
3. Zelfstandig (inter)nationaal wetenschappelijk onderzoek omtrent het leraarschap in het algemeen en de discipline in het bijzonder ontsluiten en de inzichten toepassen in de eigen klas- en schoolcontext.
Competentiegebied 2: wetenschappelijke competentie
4. De mogelijkheden en grenzen van verschillende theoretische paradigma’s in onderwijskundig en (vak)didactisch onderzoek kennen, kritisch bevragen en vanuit een veelheid aan perspectieven benaderen.
5. Een volledige onderzoekscyclus over een onderwijsrelevant onderwerp doorlopen en hierover rapporteren conform wetenschappelijke criteria.
Competentiegebied 3: intellectuele competentie
6. Kritisch-reflectief omgaan met (dissonante) informatie, onderwijspraktijken, methodieken en leermiddelen op basis van wetenschappelijke evidentie.
7. Op basis van een actieve en onderzoekende houding t.o.v. de onderwijsrealiteit bijdragen aan beroepsvernieuwing, schoolbeleid en schoolontwikkeling.
8. Door onderzoekend leren en kritische zelfevaluatie het eigen functioneren als leraar bijsturen en zodoende richting en innovatie geven aan zijn of haar professionele praktijk en ontwikkeling.
Competentiegebied 4: competentie in samenwerken en communiceren
9. Vanuit een pluralistische basishouding communiceren met leerlingen, ouders of verzorgers met diverse taalachtergronden in diverse talige situaties met het oog op informatie-uitwisseling, het stimuleren van betrokkenheid en participatie en het samen ontwikkelen van constructieve oplossingen om het leren te ondersteunen en te stimuleren.
10. Constructief samenwerken met externe partners met het oog op de verrijking van het onderwijs- en vormingsaanbod en de facilitering van de doorstroming tussen onderwijsniveaus en naar de arbeidsmarkt.
11. In een schoolteam constructief samenwerken en initiatief nemen voor, deelnemen aan en leidinggeven aan (inter)disciplinair teamoverleg tussen leraren.
12. Communiceren over onderwijskundige thema’s, het lerarenberoep en zelfontwikkelde oplossingen voor de onderwijspraktijk met collega’s en andere stakeholders in het onderwijsveld.
Competentiegebied 5: maatschappelijke competentie
13. Kennis verbinden met actuele maatschappelijke thema’s en ontwikkelingen waarbij de confrontatie met andere perspectieven de eigen onderwijspraktijk verrijkt.
14. Deelnemen aan het maatschappelijke debat vanuit een persoonlijk maatschappelijk engagement en met het oog op perspectiefverbreding.
Competentiegebied 6: specifieke aanvullende competenties voor het lerarenberoep
15. Creëren van een positieve, veilige en krachtige evidence-informed leeromgeving die aansluit bij de beginsituatie van de lerenden en responsief is ten aanzien van de diversiteit in de leergroep.
16. Kennis, vaardigheden en attitudes inzetten om voor lerenden uitdagende leeromgevingen te creëren en nieuwe ideeën voor de onderwijspraktijk ontwikkelen en aan de realiteit toetsen.
17. Een positief leefklimaat creëren en door doelgerichte activiteiten en formele en informele interacties de brede persoonlijke, intellectuele en maatschappelijke ontplooiing van leerlingen ondersteunen, met respect voor hun sociale, culturele en levensbeschouwelijke achtergrond.