Educatieve Master of Science in de talen (verkort traject) (taal- en letterkunde)
Een educatieve master bereidt je voor op een job als leraar in het onderwijs met focus op het secundair onderwijs (2de en 3de graad), het hoger onderwijs en het volwassenenonderwijs. Ook buiten het onderwijs is een diploma van de educatieve masteropleiding relevant. Wie al een masterdiploma op zak heeft, kan een verkort traject van de educatieve master (60 studiepunten) volgen.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Bram De Wever
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Melissa Tuytens
|
4
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Wim Beyers
|
4
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Tijs Rotsaert
|
4
|
|
Op te nemen: 18 studiepunten uit de onderstaande lijst, afhankelijk van de gekozen talen in de bachelor- en masteropleiding, na goedkeuring door de faculteit:
- Indien 2 talen: per gekozen taal 9 studiepunten met dezelfde referentie.
-
Indien 1 taal + Nederlands - niet thuistaal: 9 studiepunten met dezelfde referentie voor taal 1 van het bachelorprogramma, 3 studiepunten initiatie vakdidactiek van taal 2 van het bachelorprogramma en 6 studiepunten met referentie i.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
a
|
1
|
sem 1
sem 2
|
de,nl
de,nl
|
Benjamin Biebuyck
|
3
|
|
a
|
1
|
jaar
|
de,nl
|
Benjamin Biebuyck
|
3
|
|
a
|
1
|
sem 2
|
de,nl
|
Benjamin Biebuyck
|
3
|
|
b
|
1
|
sem 2
sem 1
|
nl,en
nl,en
|
June Eyckmans
|
3
|
|
b
|
1
|
sem 1
|
en
|
Vanessa De Wilde
|
3
|
|
b
|
1
|
sem 2
|
en
|
June Eyckmans
|
3
|
|
c
|
1
|
jaar
|
nl,fr
|
Pascale Hadermann
|
3
|
|
c
|
1
|
sem 1
|
nl,fr
|
Pascale Hadermann
|
3
|
|
c
|
1
|
sem 2
|
nl,fr
|
Pascale Hadermann
|
3
|
|
d
|
1
|
jaar
sem 1
|
nl
nl
|
Katja De Herdt
|
3
|
|
d
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Katja De Herdt
|
3
|
|
d
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Katja De Herdt
|
3
|
|
e
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Katja De Herdt
|
3
|
|
e
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Katja De Herdt
|
3
|
|
e
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Katja De Herdt
|
3
|
|
f
|
1
|
sem 2
sem 1
|
nl
nl
|
Youri Desplenter
|
3
|
|
f
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Youri Desplenter
|
3
|
|
f
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Youri Desplenter
|
3
|
|
g
|
1
|
jaar
|
nl,es
|
Maribel Montero Perez
|
3
|
|
g
|
1
|
sem 1
|
es
|
Maribel Montero Perez
|
3
|
|
g
|
1
|
sem 2
|
es
|
Patrick Goethals
|
3
|
|
h
|
1
|
jaar
sem 1
|
nl
nl
|
Maribel Montero Perez
|
3
|
|
h
|
1
|
jaar
|
nl
|
Maribel Montero Perez
|
3
|
|
h
|
1
|
jaar
|
nl
|
Maribel Montero Perez
|
3
|
|
i
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Chloé Lybaert
|
3
|
|
i
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Bart Deygers
|
3
|
|
Op te nemen: 15 studiepunten uit de onderstaande lijst, na goedkeuring door de faculteit, met
- 3 studiepunten met refentie z
- tweemaal 6 studiepunten met dezelfde referenties als in de "Programmalijn vakdidactiek".
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
z
|
1
|
jaar
|
nl
|
Maribel Montero Perez
|
3
|
|
a
|
1
|
jaar
|
de
|
Benjamin Biebuyck
|
3
|
|
a
|
1
|
jaar
|
de
|
Benjamin Biebuyck
|
3
|
|
b
|
1
|
jaar
|
en
|
Vanessa De Wilde
|
3
|
|
b
|
1
|
jaar
|
en
|
June Eyckmans
|
3
|
|
c
|
1
|
jaar
|
fr
|
Pascale Hadermann
|
3
|
|
c
|
1
|
jaar
|
fr
|
Pascale Hadermann
|
3
|
|
d
|
1
|
jaar
|
nl
|
Katja De Herdt
|
3
|
|
d
|
1
|
jaar
|
nl
|
Katja De Herdt
|
3
|
|
e
|
1
|
jaar
|
nl
|
Katja De Herdt
|
3
|
|
e
|
1
|
jaar
|
nl
|
Katja De Herdt
|
3
|
|
f
|
1
|
jaar
|
nl
|
Youri Desplenter
|
3
|
|
f
|
1
|
jaar
|
nl
|
Youri Desplenter
|
3
|
|
g
|
1
|
jaar
|
es
|
Maribel Montero Perez
|
3
|
|
g
|
1
|
jaar
|
es
|
Patrick Goethals
|
3
|
|
h
|
1
|
jaar
|
nl
|
Maribel Montero Perez
|
3
|
|
h
|
1
|
jaar
|
nl
|
Maribel Montero Perez
|
3
|
|
i
|
1
|
jaar
|
nl
|
Chloé Lybaert
|
3
|
|
i
|
1
|
jaar
|
nl
|
Chloé Lybaert
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
jaar
|
nl
|
|
9
|
|
- Gespecialiseerde theoretische en praktische domeinspecifieke kennis beheersen,uitbreiden, actualiseren, verbreden, verdiepen.
- Gespecialiseerde theoretische en praktische (vak)didactische kennis beheersen,uitbreiden, actualiseren, verbreden, verdiepen.
- Zelfstandig (inter)nationaal wetenschappelijk onderzoek omtrent het leraarschap in het algemeen en de discipline in het bijzonder ontsluiten en de inzichten toepassen in de eigen klas- en schoolcontext.
- De mogelijkheden en grenzen van verschillende theoretische paradigma’s in onderwijskundig en (vak)didactisch onderzoek kennen, kritisch bevragen en vanuit een veelheid aan perspectieven benaderen.
- Een volledige onderzoekscyclus over een onderwijsrelevant onderwerp doorlopen en hierover rapporteren conform wetenschappelijke criteria.
- Kritisch-reflectief omgaan met (dissonante) informatie, onderwijspraktijken, methodieken en leermiddelen op basis van wetenschappelijke evidentie.
- Op basis van een actieve en onderzoekende houding t.o.v. de onderwijsrealiteit bijdragen aan beroepsvernieuwing, schoolbeleid en schoolontwikkeling.
- Door onderzoekend leren en kritische zelfevaluatie het eigen functioneren als leraar bijsturen en zodoende richting en innovatie geven aan zijn professionele praktijk en ontwikkeling.
- Vanuit een pluralistische basishouding communiceren met ouders of verzorgers met diverse taalachtergronden in diverse talige situaties met het oog op informatieuitwisseling, het stimuleren van betrokkenheid en participatie en het samen ontwikkelen van constructieve oplossingen om het leren te ondersteunen en te stimuleren.
- Constructief samenwerken met externe partners met het oog op de verrijking van het onderwijs- en vormingsaanbod en de facilitering van de doorstroming tussen onderwijsniveaus en naar de arbeidsmarkt.
- In een schoolteam constructief samenwerken en initiatief nemen voor, deelnemen aan en leidinggeven aan (inter)disciplinair teamoverleg tussen leraren.
- Communiceren over onderwijskundige thema’s, het lerarenberoep en zelfontwikkelde oplossingen voor de onderwijspraktijk met collega’s en andere stakeholders in het onderwijsveld.
- Kennis verbinden met actuele maatschappelijke thema’s en ontwikkelingen waarbij de confrontatie met andere perspectieven de eigen onderwijspraktijk verrijkt.
- Deelnemen aan het maatschappelijke debat vanuit een persoonlijk maatschappelijk engagement en met het oog op perspectiefverbreding.
- Creëren van een positieve, veilige en krachtige evidence informed leeromgeving die aansluit bij de beginsituatie van de lerenden en responsief is ten aanzien van de diversiteit in de leergroep.
- Kennis, vaardigheden en attitudes inzetten om voor lerenden uitdagende leeromgevingen te creëren en nieuwe ideeën voor de onderwijspraktijk ontwikkelen en aan de realiteit toetsen.
- Een positief leefklimaat creëren en door doelgerichte activiteiten en formele en informele interacties de brede persoonlijke, intellectuele en maatschappelijke ontplooiing van leerlingen ondersteunen, met respect voor hun sociale, culturele en levensbeschouwelijke achtergrond.
Stages en klinieken georganiseerd in het zomerreces voorafgaand aan start academiejaar
Er kunnen stages worden georganiseerd tijdens het zomerreces, de tweedekansexamenperiode en de feedbackweek voor studenten die deze stages in het daaropvolgend academiejaar zullen opnemen in hun curriculum, op voorwaarde dat deze studenten geldig zijn ingeschreven in de opleiding.