Master of Arts in de archeologie
Archeologie wil het verleden van de mens in al zijn verschillende aspecten reconstrueren en belichten. In de masteropleiding ligt de nadruk op het ontwikkelen van de onderzoeksattitude nodig voor leidinggevende functies in gespecialiseerd onderzoek.
Inhoud
De opleiding in de archeologie heeft niet alleen tot doel vondsten te bestuderen, maar wil vooral het verleden van de mens in al zijn verschillende aspecten reconstrueren en belichten. De opleiding geeft je een goede methodologische onderbouw en een goede praktische vaardigheid. Daarenboven hebben de vakken als bedoeling kritisch en zelfstandig te leren omgaan met de archeologische wetenschap en de archeologische bronnen en de resultaten daarvan te communiceren naar een breed publiek. De eenjarige Master in de archeologie volgt op de driejarige bachelor en is erop gericht archeologen te vormen die in staat zijn zelfstandig en gespecialiseerd wetenschappelijk onderzoek te verrichten en om leidinggevende functies (leiden van opgravingen, leiden van projecten enz.) met succes te vervullen. De kritische zin van academisch gevormde archeologen met een zelfstandige onderzoeksattitude zal in onze snel ontwikkelende samenleving broodnodig zijn om gelijke tred te houden met allerlei maatschappelijke processen die een steeds grotere rol toekennen aan de archeologie.
Voor wie
De toelatingsvoorwaarden zijn divers. Afhankelijk van je vooropleiding kun je rechtstreeks instromen of zijn er bijkomende voorwaarden.
Structuur
Als masterstudent dien je jezelf de archeologische technieken en methodes voldoende eigen te maken. Je wordt verwacht de relevantie van het vak en de relatie met de maatschappij voldoende te kunnen inschatten en valoriseren. Belangrijk is dat je tijdens je opleiding de kans krijgt eigen wetenschappelijk onderzoek te verrichten, resulterend in een geschreven masterproef.
Een ander aspect dat doorweegt is het veldwerk. Veldwerk is onmisbaar in de opleiding van archeologen, zeker nu in Europa het preventief en noodonderzoek in het kader van het Verdrag van Malta steeds belangrijker wordt. Door verder doorgedreven deelname aan opgravingen en aanverwante activiteiten (museumbeheer, management enz.) willen we de studenten nog meer klaarstomen voor de praktische kant van de veldarcheologie en het archeologisch onderzoek. Dat kan eventueel onder de vorm van een buitenlandse stage.
Daarnaast zal de opleiding Master in de archeologie ook de nadruk leggen op mondelinge vaardigheden, door middel van discussie- en werkgroepen waar recent wetenschappelijk onderzoek (van de vakgroep zelf of van anderen) aan bod komt.
Naast de hier beschreven (domein)master, kun je ook kiezen voor de educatieve master. Meer uitleg hierover vind je op www.ugent.be/educatievemaster.
Arbeidsmarkt
De studenten worden in de eerste plaats gevormd tot volwaardige archeologen. Ze zijn werkzaam in het wetenschappelijk onderzoek, aan de universiteiten, archeologische bedrijven (privé), in musea en andere wetenschappelijke instellingen. Met de toepassing van het Verdrag van Malta – dat het principe van de betalende vernieler inhoudt – is in Europa voor velen een belangrijke rol weggelegd. Dat heeft niet enkel een forse stijging in het aantal veldarcheologen veroorzaakt, maar tevens een grotere rol voor archeologen in het beheer en het wetenschappelijk onderzoek van het archeologisch erfgoed en in de ruimtelijke ordening. Ook in het buitenland zijn de in Vlaanderen opgeleide archeologen zeer gegeerd (bijvoorbeeld in Nederland en Frankrijk).
Hiernaast zoekt een aantal afgestudeerden in de archeologie een job buiten het archeologisch terreinwerk, het beheer en het wetenschappelijk onderzoek en dat blijkt behoorlijk mee te vallen. Beroepen die in aanmerking komen, zijn onder meer administratieve functies in de openbare en private sector, commerciële functies, een job in de publicrelationssector, de culturele sector, het bibliotheekwezen en de journalistiek. Naast een beroepsspecifieke is de opleiding dus ook een allround masteropleiding die toegang biedt tot tal van beroepen.
Kwaliteitszorg
Mensen die durven denken over de uitdagingen van morgen, daar streven we naar. Daarom is het onderwijs aan onze universiteit stevig verankerd in zes grote onderwijsdoelstellingen: denk breed, blijf onderzoeken, steun talent, bouw mee, verleg grenzen en kies kwaliteit.
De UGent heeft continu aandacht voor kwaliteitszorg en kwaliteitscultuur. Het UGent-kwaliteitszorgsysteem geeft voor elke opleiding informatie over de troeven van de opleiding, de sterke punten én de werkpunten.
Meer info:
Troeven
- Motivatie: met onze vierjarige opleiding mikken we op studenten met een kritische en wetenschappelijke attitude. Een sterke interesse in materiële cultuur en in de interactie tussen mens en landschap doorheen de geschiedenis is aangewezen.
- Multidisciplinariteit en multiperspectivisme: we leiden onze studenten op tot kritische en professionele archeologen die kunnen werken in teamverband. We brengen onze studenten de nodige vaardigheden bij om creatief en probleemoplossend te werk te gaan.
- Bruggen slaan: de studie van de archeologie bevindt zich op het kruispunt van materiële cultuurstudies, landschapsstudies en de studie van de geschiedenis van de mensheid. Deze fascinerende interactie is de focus van ons programma. Daarnaast leren we onze studenten analytische methodes en theoretische concepten toepassen. Op die manier slaat onze opleiding een brug tussen menswetenschappen en exacte wetenschappen.
- Talentontwikkeling: als student krijg je een zekere keuzevrijheid in het samenstellen van je studieprogramma naargelang van je eigen interesses.
- Brede inzetbaarheid: onze afgestudeerden beschikken niet alleen over geavanceerde archeologische kennis maar zijn door hun stevige methodologische basis ook inzetbaar in andere domeinen.
Sterke punten
- Gemotiveerd lesgeversteam: al onze docenten zijn gemotiveerde lesgevers die onderwijs combineren met internationaal toonaangevend onderzoek.
- Internationalisering: als opleiding stimuleren we onze studenten en docenten om internationale ervaringen op te doen. We nemen deel aan internationale veldwerkprojecten en bouwen korte buitenlandse studieverblijven structureel in ons programma in.
- Multidisciplinariteit: de combinatie van archeologische en basiswetenschappelijke vakken maakt onze opleiding aantrekkelijk voor kandidaat-studenten uit verschillende vooropleidingen.
- Integratie met het werkveld: als opleiding houden we de vinger aan de pols dankzij onze nauwe banden met het lokale en internationale werkveld.
- Na de studies: ons studieprogramma focust op het begrijpen en kunnen toepassen van de principes van de landschapsarcheologie en materiële cultuurstudies. Daardoor ben je na afstuderen goed voorbereid op nationale en internationale jobs in de publieke en in de private sector.
Werkpunten
-
Aandacht voor kwaliteit: we streven naar kwaliteitsvol onderwijs en willen onze studenten en alumni daarbij nauwer betrekken. We willen dit doen aan de hand van volgende actiepunten:
- (toekomstige) studenten op een structurele manier in contact brengen met onze alumni;
- onze studenten blijven aanmoedigen om in te gaan op de verschillende feedbackmogelijkheden en deel te nemen aan de bevragingen bij studenten over de kwaliteit van het onderwijs;
- het specifieke profiel van onze opleiding beter in de verf zetten met aandacht voor de gewenste voorkennis
-
Studielast: we willen verder inzetten op een duidelijke communicatie: wat verwachten wij van onze studenten en wat mogen onze studenten van ons verwachten? We willen onze (kandidaat-)studenten:
- wijzen op de gewenste basisvoorkennis op vlak van wetenschappen en vreemde talen;
-
informeren over en ondersteunen in het ontwikkelen van goede studiemethodes (het leren spreiden van de werklast)
Als opleiding plaatsen wij daartegenover: -
het inlassen van vaste feedbackmomenten tijdens het schrijven van eindwerken;
- een voortdurend engagement om het programma continue te evalueren en bij te sturen waar nodig, bijvoorbeeld door het omzetten van semestervakken naar jaarvakken.
-
Studie-efficiëntie: we stellen vast dat studenten vaak hun masterproef uitstellen naar de tweede zittijd of zelfs later. Dit is een werkpunt waarmee we samen met de studenten aan de slag willen gaan door:
- onze masterstudenten op gezette tijdstippen samen te brengen in integratieseminaries zodat ze van elkaar kunnen leren;
- het belang van de masterproef blijvend in de verf te zetten;
- onze masterstudenten aan te moedigen om tijdig aan de masterproef te beginnen.
Gericht coaching traject: De opleiding gaat samen met de faculteit en de Directie Onderwijsaangelegenheden aan de slag om de werkpunten binnen een redelijke termijn zoals bepaald in het kwaliteitsverbeterplan weg te werken. De opleiding rapporteert tussentijds aan het Onderwijskwaliteitsbureau van de Universiteit Gent over de voortgang van de werkzaamheden.
Deze opleiding is geaccrediteerd door de NVAO, de accreditatie werd verlengd onder het positief besluit instellingsreview in 2022. De kwaliteit van deze opleiding werd gevalideerd door een kwaliteitstoets in de vorm van een screening door het Onderwijskwaliteitsbureau. Het borgingsbesluit vindt u hier.
Deze informatie werd laatst bijgewerkt op 01/02/2023.
Heb je vragen of suggesties over deze publieke info, neem dan contact op met de opleiding.