Master of Arts in de archeologie
Archeologie wil het verleden van de mens in al zijn verschillende aspecten reconstrueren en belichten. In de masteropleiding ligt de nadruk op het ontwikkelen van de onderzoeksattitude nodig voor leidinggevende functies in gespecialiseerd onderzoek.
master-na-bacheloropleiding
1 jaar 60 studiepunten
Faculteit Letteren en Wijsbegeerte
Nederlands
Brochure
downloaden
Over de opleiding
Programma
Informeer je
Vlot van start
Na je studies
Programma onder voorbehoud
Op te nemen: 13 studiepunten te selecteren uit de onderstaande lijst, met hoogstens 5 studiepunten met referentie k.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Guy De Mulder
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Guy De Mulder
|
3
|
|
k
|
1
|
sem 1
|
en
|
Peter Vandenabeele
|
5
|
|
k
|
1
|
sem 1
|
en
|
Jessica Palmer
|
5
|
|
Op te nemen: 10 studiepunten uit 1 cluster uit de onderstaande lijst.
Sluit aan bij het onderzoeksthema, de onderzoeksregio of de onderzoeksperiode van de masterproef.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Guy De Mulder
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Michiel Dekoninck
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Roald Docter
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Joachim Bretschneider
|
5
|
|
Op te nemen: 5 studiepunten uit 1 tot 2 modules uit de onderstaande lijst.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
|
|
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Alain De Wulf
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Veerle Van Eetvelde
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
en
|
Koenraad Verboven
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
en
|
Maude Bass-Krueger
|
5
|
|
|
1
|
|
|
|
5
|
|
|
1
|
|
|
|
5
|
|
|
1
|
|
|
|
5
|
|
UKV
|
1
|
sem 1
|
nl
|
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
|
en
|
Peter Coutros
|
5
|
|
Te selecteren uit het aanbod van UGent (waaronder de universiteitsbrede keuzevakken) of van een andere universiteit van de Vlaamse Gemeenschap
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Guy De Mulder
|
6
|
|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Wim De Clercq
|
6
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Joachim Bretschneider
|
20
|
|
Competentiegebied 1: Competentie in één of meerdere wetenschappen
- De complexiteit van een specifiek gebied in eigen archeologisch onderzoek en praktijk uitdiepen.
- Gevorderd inzicht in het archeologische begrippenkader aanwenden om nieuwe en complexe ideeën te analyseren en evalueren.
- Nieuwe en complexe archeologische ideeën kritisch analyseren vanuit historische kaders, maatschappelijke visies en geografische realiteiten.
- Interpretatieve inzichten hanteren bij de analyse van complexe problemen (bv. stratigrafische vraagstukken, ruimtelijke analyses, ...) en op het vlak van archeologisch management.
- Inspelen op de veranderende verhoudingen tussen de praktijk van het onderzoek en de institutionele en legale context van de archeologiebeoefening en in staat zijn beleidssuggesties te leveren.
- Mens- en natuurwetenschappen origineel hanteren bij onderzoek of professionele activiteiten (multidisciplinariteit).
- Zelfstandig methodes en technieken toepassen en wetenschappelijk archeologische resten verzamelen, documenteren, analyseren en bewerken.
- Internationale archeologische wetenschappelijke literatuur origineel en gefundeerd kritisch hanteren.
- Een samenhangende en relevante strategie voor archeologisch onderzoek uitschrijven en zelfstandig implementeren.
- Zelfstandig passende analysetechnieken selecteren, uitvoeren en de resultaten hiervan kritisch interpreteren in het archeologisch onderzoek.
- De houding hebben om de beste onderzoeksmethoden bij professionele archeologische activiteiten of studie te hanteren.
- Zelfstandig digitale methodes, hulpmiddelen en strategieën vergelijken, selecteren, verantwoord gebruiken en kritisch evalueren.
- Zelfstandig dynamieken, processen of recurrenties achterhalen in complexe historische en archeologische situaties.
- Waardebewust en genuanceerd oordelen over historische kwesties en theorieën.
- Een integere houding hebben die getuigt van wetenschappelijke (archeologische) nieuwsgierigheid, kritische reflectie en een ingesteldheid tot levenslang leren.
- Eigen archeologisch onderzoek neerschrijven in een kwaliteitsvol rapport.
- Eigen archeologisch onderzoek presenteren en verantwoorden aan experts, vakgenoten en niet-deskundigen.
- Gepast vragend, inspirerend, adviserend of gezaghebbend communiceren, samenwerken en handelen.
- Deontologisch verantwoord durven bijdragen aan archeologisch patrimoniumbeheer, collectiebeleid en veldonderzoek in de breedste zin.
- Kritisch deelnemen aan de beleidsvorming en planologie bij archeologisch onderzoek en erfgoedmanagement.
- Functioneren in het veranderend professioneel bestel van de archeologie en deontologisch correct inspelen hierop.
- Leiden van archeologisch veldwerk (propsectie, opgravingen) en/of van materiaalstudie.
Stages en klinieken georganiseerd in het zomerreces voorafgaand aan start academiejaar
Stages kunnen georganiseerd worden in het zomerreces