Master of Arts in de kunstwetenschappen
De masteropleiding bouwt voort op de majorkeuze die je tijdens de bachelor maakte. Specialisatie en onderzoeksfinaliteit staan centraal: origineel onderzoekswerk, creativiteit, samenwerking, zelfredzaamheid en een kritische ingesteldheid worden aangescherpt.
master-na-bacheloropleiding
1 jaar 60 studiepunten
Faculteit Letteren en Wijsbegeerte
Nederlands
Brochure
downloaden
Over de opleiding
Programma
Informeer je
Vlot van start
Na je studies
Programma onder voorbehoud
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl,en
|
Koenraad Jonckheere
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Jeroen Coppens
|
5
|
|
Op te nemen: 5 studiepunten uit 1 tot 2 modules uit de onderstaande lijst.
Na goedkeuring door de faculteit.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Bart Vandenabeele
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
en
|
Marianne Van Remoortel
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Bart Keunen
|
5
|
|
|
1
|
|
|
Johan Verrue
|
4
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Jurgen Pieters
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Alexander Roose
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Jeroen Deploige
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Andries Johan Zuiderhoek
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
en
|
Anne Kockelkorn
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Maarten Van Den Driessche
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Ann Pisman
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
sem 2
|
nl,en
nl,en
|
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Abe Geldhof
|
5
|
|
UKV
|
1
|
jaar
|
nl
|
Elisabeth De Schauwer
|
3
|
|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Elisabeth De Schauwer
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Sarah Van Hoof
|
3
|
|
UKV
|
1
|
sem 1
|
nl
|
July De Wilde
|
6
|
|
UKV
|
1
|
sem 2
|
en
|
Eva Brems
|
5
|
|
UKV
|
1
|
jaar
|
nl,en
|
Jan Detand
|
6
|
|
|
1
|
jaar
|
nl,en
|
Marjan Sterckx
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
en
|
Akshara Ravishankar
|
3
|
|
|
1
|
sem 2
|
en
|
Muhamed Riyaz Chenganakkattil
|
3
|
|
Vakken te kiezen uit:
- het studieaanbod van de UGent (waaronder de universiteitsbrede keuzevakken);
- het academische studieaanbod van een andere instelling van hoger onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap
Na goedkeuring van de faculteit.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
jaar
|
nl,en
|
Pieter-Jan Maes
|
10
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl,en
|
Marjan Sterckx
|
10
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Marjan Sterckx
|
20
|
|
|
1
|
sem 2
|
|
Bram Van Oostveldt
|
5
|
|
Competentiegebied 1: Competentie in één of meerdere wetenschappen
- Gevorderde academische kennis van, en inzicht hebben in artistieke creativiteit in het algemeen alsook omtrent verschillende kunstvormen (beeldende kunst, muziek, podiumkunsten (theater, dans, performance), mediakunst, mode en design).
- Zelfstandig kennis, inzichten, modellen en theorieën uit de Kunstwetenschappen kunnen toepassen en kunnen integreren met inzichten uit verwante wetenschappen bij het oplossen van complexe vraagstukken.
- Zelfstandig relevante onderzoeksvragen kunnen formuleren en op wetenschappelijk gefundeerde wijze kunnen beantwoorden om een originele bijdrage te leveren aan de discipline.
- Zelfstandig modellen, methoden en (digitale) hulpmiddelen voor onderzoek kritisch kunnen selecteren en beoordelen, en voor eigen onderzoek kunnen hanteren en aanpassen.
- Vanuit een mondiale blik op kunstvormen internationaal kunstwetenschappelijk onderzoek opvolgen en kritisch kunnen interpreteren, analyseren en beoordelen.
- Een attitude van kritische reflectie (en perspectiefwissel) hebben m.b.t. de kunsten en de kunstwetenschappen en ten aanzien van zichzelf en de eigen ontwikkeling.
- Getuigen van voortdurend engagement om te leren en om nieuwe ideeën creatief te ontwikkelen als basis voor toekomstig levenslang leren.
- Schriftelijk en mondeling op heldere en wetenschappelijk correcte wijze communiceren over (eigen) onderzoek zowel met academici als met een breed publiek.
- In verschillende sectoren en settings constructief, integer, en resultaatsgericht kunnen samenwerken in een divers en/of multidisciplinair team en daarbinnen verantwoordelijkheid kunnen opnemen.
- Het (inter)nationale cultuurbeleid opvolgen en dit kunnen verbinden met wetenschappelijke kennis en inzichten m.b.t. kunst en creativiteit.
- Via diverse formats de vertaalslag kunnen maken van kunstwetenschappelijk onderzoek naar uiteenlopende sectoren van de samenleving.