Master of Arts in de taal- en letterkunde (Engels)
Talenkennis is de basisvoorwaarde voor doeltreffende communicatie. In de opleiding taal -en letterkunde wordt dit gecombineerd met een brede kijk op de maatschappelijke context, een goede kennis van het culturele en literaire erfgoed en een grondig inzicht in de taalkundige structuren. Je kunt je specialiseren in één westerse taal of twee westerse talen met elkaar combineren (aansluitend op de gekozen talen in de voorafgaande opleiding). Het programma laat veel ruimte voor je eigen profilering.
master-na-bacheloropleiding
1 jaar 60 studiepunten
Faculteit Letteren en Wijsbegeerte
Nederlands
Brochure
downloaden
Over de opleiding
Programma
Informeer je
Vlot van start
Na je studies
Programma onder voorbehoud
Op te nemen: 30 studiepunten te selecteren uit de onderstaande lijst, met
- minstens 10 studiepunten uit de opleidingsonderdelen met referentie k,
- minstens 10 studiepunten uit de opleidingsonderdelen met referentie k+.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
k
|
1
|
sem 2
|
en
|
Ellen Simon
|
5
|
|
k
|
1
|
sem 1
|
en
|
Miriam Taverniers
|
5
|
|
k
|
1
|
sem 1
|
en
|
Alexandra Simonenko
|
5
|
|
k
|
1
|
sem 1
|
en
|
Stef Slembrouck
|
5
|
|
k
|
1
|
sem 2
|
en
|
Stef Slembrouck
|
5
|
|
k+
|
1
|
sem 1
|
en
|
Gert Buelens
|
5
|
|
k+
|
1
|
sem 2
|
en
|
Marianne Van Remoortel
|
5
|
|
k+
|
1
|
sem 1
|
en
|
Stef Craps
|
5
|
|
k+
|
1
|
sem 2
|
en
|
|
5
|
|
k+
|
1
|
sem 2
|
en
|
Stef Craps
|
5
|
|
k+
|
1
|
sem 1
|
en
|
Wibke Schniedermann
|
5
|
|
k+
|
1
|
sem 1
|
en
|
Elly McCausland
|
5
|
|
Op te nemen: 15 studiepunten uit 1 traject uit de onderstaande lijst.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Marlies Jansegers
|
10
|
|
Op te nemen: 5 studiepunten te selecteren uit het aanbod van UGent (waaronder de universiteitsbrede keuzevakken).
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
k
|
1
|
jaar
|
nl,en
|
Klaas Willems
|
5
|
|
Op te nemen: 2 modules uit de onderstaande lijst.
- Vak met referentie k is verplicht op te nemen
- 1 vak te kiezen uit de module 'Algemene taalwetenschap' of 'Algemene literatuurwetenschap', aansluitend bij de discipline van de masterproef en het onderzoeksproject
- 5 studiepunten te kiezen uit de module 'Vrije keuze', aansluitend bij de discipline van de masterproef en het onderzoeksproject
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Klaas Willems
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Klaas Willems
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl,fr
|
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Jurgen Pieters
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Bart Keunen
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Marco Caracciolo
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
en
|
Arvi Sepp
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Youri Desplenter
|
5
|
|
Op te nemen: 5 studiepunten te selecteren uit het aanbod van de UGent (waaronder de universiteitsbrede keuzevakken).
Op te nemen: 15 studiepunten te selecteren uit het aanbod van UGent.
Mogelijkheden:
- Vakken uit de modules Algemene taalwetenschap en Algemene literatuurwetenschap
- Bijkomende vakken van de talen uit het masterprogramma, nl. de optietalen in de opleiding, en de verwante talen: IJslands, Nieuwgrieks: Taalvaardigheid I, Nieuwgrieks: Taalvaardigheid II, Portugees I
- Verderzetten van het gekozen traject uit de bachelor
- Nieuw traject uit de bachelor
-
Vakken die een maatschappelijk engagement vertolken:
- Coaching en diversiteit
- Context en nuance. Kritisch reflecteren over actuele thema’s
- Leren door engagement
- Het aanbod van UGent, waaronder de universiteitsbrede keuzevakken
Studenten mogen geen vakken opnemen uit de 'component leraar' van de educatieve master.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Torsten Leuschner
|
15
|
|
Competentiegebied 1: Competentie in één of meerdere wetenschappen
- Een uitstekende kennis bezitten van (verschillende varianten van) de bestudeerde talen en deze, in het geval van de moderne talen, in diverse gebruikscontexten vlot toepassen: - Voor het Nederlands op het niveau van de professionele moedertaalgebruiker; - Voor de vreemde talen op het niveau C2 of minstens C1 van het ERK voor begrijpen (luisteren en lezen), spreken (productie en interactie) en schrijven. - Voor Latijn en Oudgrieks: deze talen beheersen op een niveau vergelijkbaar met het niveau C1/B2 van het ERK voor de relevante dimensies lezen en begrijpen, en op het niveau A2 wat schrijven aangaat.
- Gevorderde wetenschappelijke inzichten toepassen in de studie van het taalsysteem en de verschijningsvormen van taal.
- Gevorderde wetenschappelijke inzichten toepassen in de specifieke eigenschappen van literaire teksten en in het historisch functioneren van literatuur.
- Actief en kritisch literatuurwetenschappelijke en taaltheoretische analysemethodes evalueren en inzetten bij het benaderen van nieuwe problemen.
- [Specifiek voor de Twee talen masters:] De twee gekozen talen en literaturen vergelijken en hun wederzijdse beïnvloeding en dialoog analyseren.
- [Specifiek voor de Monomasters:] Fenomenen en processen van historische, culturele en socio-politieke aard in het bestudeerde taalgebied kritisch evalueren.
- Verwante en ondersteunende wetenschappen kritisch betrekken bij het taalkundig of letterkundig onderzoek.
- Zelfstandig een originele onderzoeksvraag formuleren, situeren in het vakgebied en beantwoorden ; in overleg met een promotor een onderzoeksplan uittekenen, de voortgang van het onderzoeksproces opvolgen en in goede banen leiden.
- Kritisch inzicht hebben in de internationale vakliteratuur en de nieuwste evoluties in het vakgebied en binnen verschillende onderzoeksmethodologieën.
- Theoretische modellen en analysemethodes kritisch toepassen op complexe problemen; uit individuele casussen zelf algemene of theoretische conclusies afleiden.
- De historische en ideologische bepaaldheid van onderzoeksvragen interpreteren en het onderzoeksproces bevragen.
- Over een uitstekend taalbewustzijn beschikken: de cruciale rol van taal in de menselijke interactie en cultuurproductie kritisch inschatten en taal in overeenstemming hiermee creatief hanteren.
- Uiteenlopende oordelen over bronnen, analyses en theorieën integreren in het eigen onderzoek.
- Kritisch reflecteren op het onderzoek van anderen en van zichzelf.
- Getuigen van een ingesteldheid van wetenschappelijke nieuwsgierigheid en levenslang leren.
- Mondeling en schriftelijk rapporteren in één of twee gekozen talen en in het Nederlands, over het vakgebied en het eigen onderzoek, zowel aan vakgenoten als niet-vakgenoten.
- Onderzoeksresultaten mondeling en schriftelijk presenteren in een academisch verantwoorde vorm.
- In coördinatie met anderen taken van academisch niveau verrichten.
- Ethische en normatieve aspecten integreren in het wetenschappelijk werk.
- De overdraagbaarheid van het eigen onderzoekswerk naar andere maatschappelijke domeinen inschatten en kritisch evalueren.
- Maatschappelijke verantwoordelijkheid en engagement, cultuurgevoeligheid en respect voor diversiteit integreren in het wetenschappelijk werk.