Master of Arts in de taal- en letterkunde (Nederlands - Spaans)
Talenkennis is de basisvoorwaarde voor doeltreffende communicatie. In de opleiding taal -en letterkunde wordt dit gecombineerd met een brede kijk op de maatschappelijke context, een goede kennis van het culturele en literaire erfgoed en een grondig inzicht in de taalkundige structuren. Je kunt je specialiseren in één westerse taal of twee westerse talen met elkaar combineren (aansluitend op de gekozen talen in de voorafgaande opleiding). Het programma laat veel ruimte voor je eigen profilering.
Inhoud
De opleiding taal- en letterkunde is aangepast aan de eisen en maatschappelijke noden van onze tijd. Talenkennis vormt één van de hoekstenen van onze informatiemaatschappij. Door de toename van de mobiliteit en de schaalvergroting van de internationale contacten wordt het steeds belangrijker om te beschikken over een hoog ontwikkelde taalvaardigheid, bij voorkeur in meer dan één taal. Doeltreffende communicatie is echter niet louter een kwestie van taalbeheersing. Ze berust evenzeer op een brede, onbevangen kijk op de maatschappelijke context waarbinnen het taalgebruik en de communicatie plaatsvindt, op een goede kennis van het culturele en meer bepaald het literaire erfgoed, en op een grondig inzicht in taalkundige structuren.
De Master in de taal- en letterkunde is één van de drie masters die volgen op de Bachelor in de taal- en letterkunde: twee talen. De masteropleiding telt 37 talencombinaties: Nederlands-Frans, Nederlands-Engels, Nederlands-Duits, Nederlands-Latijn, Nederlands-Grieks, Nederlands-Italiaans, Nederlands-Spaans, Frans-Engels, Frans-Duits, Frans-Latijn, Frans-Grieks, Frans-Italiaans, Frans-Spaans, Engels-Duits, Engels-Latijn, Engels-Grieks, Engels-Italiaans, Engels-Spaans, Duits-Grieks, Duits-Italiaans, Duits-Spaans, Latijn-Grieks, Latijn-Italiaans, Latijn-Spaans, Nederlands-Scandinavistiek, Frans-Scandinavistiek, Engels-Scandinavistiek, Duits-Scandinavistiek, Latijn-Scandinavistiek, Iberoromaanse talen, Nederlands, Frans, Engels, Duits, Latijn, Scandinavistiek, Grieks.
In de masteropleiding krijg je gespecialiseerde vakken in de taal- of letterkunde. Daarin worden onderwerpen behandeld vanuit een bepaald theoretisch of maatschappelijk vraagstuk. Het onderwijs neemt de vorm aan van werkcolleges, met veel inbreng van de studenten via discussies, presentaties en papers. Op die manier willen we je eigen wetenschappelijke creativiteit stimuleren en uitdagen.Voor wie
De toelatingsvoorwaarden zijn divers. Afhankelijk van je vooropleiding kun je rechtstreeks instromen of zijn er bijkomende voorwaarden.
Structuur
De Master in de taal- en letterkunde bouwt voort op de basisvaardigheden van de bachelor. Na afloop moet je in staat zijn om zelfstandig complexe wetenschappelijke problemen op te lossen. De studie van de talen zelf omvat 30 studiepunten, minstens 15 studiepunten per taal. Een belangrijk onderdeel van de masteropleiding is de masterproef die een vierde van de studiepunten omvat (15 studiepunten). De opleiding stimuleert de studenten om een eigen onderwerp voor het masterproefonderzoek te kiezen. Voor maximaal 15 studiepunten kun je keuzevakken vrij kiezen. Je kan hier kiezen voor een academisch profiel (onderzoeksproject in de taal- en letterkunde), meer taalvakken, het voortzetten van het traject uit het derde bachelorjaar, een stagetraject, of een vrij keuzetraject.
Naast de hier beschreven (domein)master, kun je ook kiezen voor de educatieve master. Meer uitleg hierover vind je op www.ugent.be/educatievemaster.
Arbeidsmarkt
Je diepgaande academische vorming met een goede talenkennis, een verfijnd taalgevoel, en een goed inzicht in zowel literaire als niet-literaire teksten, samen met algemene competenties als een creatief, probleemoplossend vermogen en een attitude van levenslang leren, zullen ervoor zorgen dat je in verschillende sectoren terechtkunt.
(1) Een bekende afzetmarkt is het talenonderwijs. In het secundair onderwijs is er een groeiende nood aan jonge taalleerkrachten. Leerkracht Nederlands of Frans zijn jobs die door de VDAB op de lijst met knelpuntberoepen zijn gezet. Ook het hoger onderwijs, het onderwijs voor volwassenen en taaltrainingen binnen grote bedrijven bieden veel mogelijkheden.
(2) Een tweede, grote sector betreft die van de professionele communicatie waarbij je je talen inzet voor de interne en externe communicatie van privébedrijven of overheidsinstanties. Het gaat hier bijvoorbeeld om banen als redacteur (van rapporten, brochures, persteksten etc.), taalcorrector, woordvoerder, taalcoördinator of vertaler.
(3) Een derde sector betreft de brede sector van cultuur, gaande van musea, bibliotheken, over culturele centra of evenementen tot uitgeverijen en literaire centra. Aansluitend hierbij is de sector van de media, en dat zijn zowel de bekende geschreven pers of audiovisuele media als de media gericht op professionele sectoren of vrijetijdsbesteding.
(4) Veel alumni taal- en letterkunde komen terecht in coördinerende functies binnen overheidsdiensten. Voor dat soort jobs zijn hun communicatieve vaardigheden, zin voor nuance en probleemoplossend vermogen van grote waarde.
(5) Voor afgestudeerden met een bijzondere belangstelling voor de theoretische studie van de taal- of letterkunde biedt het wetenschappelijk onderzoek aantrekkelijke perspectieven.
Een lijst met concrete beroepen van alumni van de opleiding vind je terug op www.taalenletterkunde.ugent.be/beroepen. Een uitgebreid overzicht van mogelijke beroepen in de taalsector vind je in dit rapport: https://taalunie.org/publicaties/37/over-de-economische-betekenis-van-taal.
Kwaliteitszorg
Mensen die durven denken over de uitdagingen van morgen, daar streven we naar. Daarom is het onderwijs aan onze universiteit stevig verankerd in zes grote onderwijsdoelstellingen: denk breed, blijf onderzoeken, steun talent, bouw mee, verleg grenzen en kies kwaliteit.
De UGent heeft continu aandacht voor kwaliteitszorg en kwaliteitscultuur. Het UGent-kwaliteitszorgsysteem geeft voor elke opleiding informatie over de troeven van de opleiding, de sterke punten én de werkpunten.
Meer info:
Troeven
- Brede opleiding, waarin verschillende perspectieven uitgewerkt worden (multiperspectivisme): Het grondig aanleren van twee talen wordt gefundeerd op zowel een brede inleiding tot de humane wetenschappen als een diepgaande analyse vanuit twee complementaire wetenschappelijke disciplines, taalkunde en letterkunde.
- Taalvaardigheid: De opleiding zet sterk in op het aanleren van mondelinge en schriftelijke taalvaardigheden.
- Onderzoeksgericht: Het einddoel van de opleiding ligt in het ontwikkelen van een zelfstandige, kritische en onderzoeksgedreven ingesteldheid. Samen met de taalvaardigheid zorgt deze ingesteldheid voor een brede inzetbaarheid in de arbeidsmarkt en voor een attitude van levenslang leren.
- Keuzemogelijkheden en talentontwikkeling: Studenten hebben ruime mogelijkheden om hun eigen interesses en talenten te ontwikkelen: (1) ze kiezen twee talen uit een aanbod van negen talen, (2) studenten kunnen opteren voor een meer taal- of letterkundig profiel in de latere jaren van hun studie, (3) in het derde jaar en het masterjaar kunnen studenten inzetten op een eigen professioneel profiel (met bv. een stage of een onderzoeksproject als keuzemogelijkheid), (4) er is een mogelijkheid om zich meer te concentreren op de studie van oudere of recentere stadia van taal en literatuur, en (5) studenten worden aangemoedigd vrij hun onderwerp van de bachelor- en masterproef te kiezen.
- Internationalisering: De opleiding is sterk gericht op internationalisering omwille van (1) het studie-onderwerp (vreemde talen), (2) een internationaal samengesteld docentenkorps, aangevuld met gastlezingen van buitenlandse lesgevers, en (3) goed georganiseerde internationale uitwisselingen in de bachelor en de master. De opleiding verzekert dat alle studenten die dat wensen, een buitenlandervaring kunnen opdoen.
Sterke punten
- Er is in de opleiding een grote variatie aan les-, werk- en evaluatievormen in functie van het aanleren van (academische) taalvaardigheden, wetenschappelijke kennis en theorie, onderzoekscompetenties en kritische zin.
- De studenten waarderen de goede band met gemotiveerde lesgevers, zowel wat de hoorcolleges in grote groep als de werkcolleges in kleinere groepen betreft.
- De opleiding werkt goed samen met een grote en gemotiveerde groep studentenvertegenwoordigers.
- In de opleidingsfeedback geven studenten hoge scores aan de algemene kwaliteit van onze opleiding, het leereffect van de vakken, het aanscherpen van de kritische zin en de onderzoeksgerichtheid, zelfstandigheid en internationalisering. Onze ervaringen met (inkomende en uitgaande) uitwisselingsstudenten bevestigen dit. De meest recente opleidingsfeedback en masterproefbevragingen bevestigen deze hoge waardering door de studenten.
- De opleiding houdt rekening met de vraag van studenten naar een gedegen voorbereiding op hun professionele toekomst. Sinds 2018-19 maakt de opleiding hiervoor keuzeruimte vrij in haar programma. Sinds 2022-23 kunnen alle studenten een stage opnemen. De opleiding organiseert daarnaast initiatieven rond loopbaancoaching, sollicteren en oriëntering op de arbeidsmarkt.
Werkpunten
- De opleiding wil de coherentie van de aanpak en de communicatie over de talen en disciplines heen versterken. Er zijn intrinsieke verschillen tussen de aangeboden talen en disciplines, maar de opleiding moet erover waken dat de leerinhouden, studiebelasting en werkdruk goed op elkaar afgestemd blijven doorheen alle onderdelen van het programma.
- De opleiding wil in de komende jaren nog sterker inzetten op diversiteit en inclusie, het overwogen gebruik van blended leervormen en generatieve AI, en een grondige monitoring van het studierendement in het kader van de harde knip.
- In het algemeen moet de opleiding de studenten beter inlichten over haar visie, eindcompetenties, belang voor de samenleving en aansluiting op de arbeidsmarkt. Hoewel de opleiding ervan overtuigd is dat haar onderwijs gericht is op maatschappelijk relevante thema’s en problemen, blijft het een uitdaging om dat voor de studenten voldoende tastbaar te maken.
Deze opleiding is geaccrediteerd door de NVAO, de accreditatie werd verlengd onder het positief besluit instellingsreview in 2022. De kwaliteit van deze opleiding werd gevalideerd door een kwaliteitstoets in de vorm van een screening door het Onderwijskwaliteitsbureau. Het borgingsbesluit vindt u hier.
Deze informatie werd laatst bijgewerkt op 29/02/2024.
Heb je vragen of suggesties over deze publieke info, neem dan contact op met de opleiding.