Master of Arts in de taal- en letterkunde (taalwetenschap)
Talenkennis is de basisvoorwaarde voor doeltreffende communicatie. In de opleiding taal- en letterkunde kan je kiezen voor verschillende specialisaties: één westerse taal, twee westerse talen met elkaar combineren of taalwetenschap (aansluitend op de gekozen talen in de voorafgaande opleiding). Het programma laat veel ruimte voor je eigen profilering.
master-na-bacheloropleiding
1 jaar 60 studiepunten
Faculteit Letteren en Wijsbegeerte
Nederlands
Brochure
downloaden
Over de opleiding
Programma
Informeer je
Vlot van start
Na je studies
Op te nemen: 10 studiepunten uit de opleidingsonderdelen 'taalkunde' van de gekozen taal uit het masterprogramma.
De student kiest één van de hoofdtalen gevolgd in de bachelor.
De student kiest één van de hoofdtalen gevolgd in de bachelor.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 2
|
en
|
Anne Breitbarth
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
en
|
Miriam Taverniers
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
en
|
Claudia Crocco
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
en
|
Bernat Bardagil Mas
|
5
|
|
Op te nemen: 15 studiepunten uit 1 tot 2 modules uit de onderstaande lijst.
Na goedkeuring door de faculteit.
Op te nemen: minstens 5 studiepunten te selecteren uit de onderstaande lijst, met minstens 5 studiepunten met referentie a.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
a
|
1
|
sem 1
|
en
|
Gilles-Maurice de Schryver
|
5
|
|
a
|
1
|
jaar
|
en
|
Klaas Willems
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
en
|
Louisa Bogaerts
|
3
|
|
|
1
|
sem 2
|
en
|
Robert Hartsuiker
|
3
|
|
Op te nemen: hoogstens 10 studiepunten te selecteren uit het aanbod van UGent.
Mogelijkheden:
- Vakken uit de modules Algemene taalwetenschap en Algemene literatuurwetenschap (zie overige afstudeerrichtingen)
- Bijkomende vakken van de talen uit het masterprogramma, nl. de optietalen in de opleiding, en de verwante talen: IJslands, Nieuwgrieks: Taalvaardigheid I, Nieuwgrieks: Taalvaardigheid II, Portugees I
- Verderzetten van het gekozen traject uit de bachelor
- Nieuw traject uit de bachelor
-
Vakken die een maatschappelijk engagement vertolken:
- Coaching en diversiteit
- Context en nuance. Kritisch reflecteren over actuele thema’s
- Leren door engagement
- Het aanbod van UGent, waaronder de universiteitsbrede keuzevakken
Studenten mogen geen vakken opnemen uit de 'component leraar' van de educatieve master.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Torsten Leuschner
|
15
|
|
Competentiegebied 1: Competentie in één of meerdere wetenschappen
- Een uitstekende kennis bezitten van (verschillende varianten van) de bestudeerde talen en deze, in het geval van de moderne talen, in diverse gebruikscontexten vlot toepassen: - Voor het Nederlands op het niveau van de professionele moedertaalgebruiker; - Voor de vreemde talen op het niveau C2 of minstens C1 van het ERK voor begrijpen (luisteren en lezen), spreken (productie en interactie) en schrijven. - Voor Latijn en Oudgrieks: deze talen beheersen op een niveau vergelijkbaar met het niveau C1/B2 van het ERK voor de relevante dimensies lezen en begrijpen, en op het niveau A2 wat schrijven aangaat.
- Gevorderde wetenschappelijke inzichten toepassen in de studie van het taalsysteem en de verschijningsvormen van taal.
- Gevorderde wetenschappelijke inzichten toepassen in de specifieke eigenschappen van literaire teksten en in het historisch functioneren van literatuur.
- Verwante en ondersteunende wetenschappen kritisch betrekken bij het taalkundig of letterkundig onderzoek.
- Actief en kritisch literatuurwetenschappelijke en taaltheoretische analysemethodes evalueren en inzetten bij het benaderen van nieuwe problemen.
- Zelfstandig een originele onderzoeksvraag formuleren, situeren in het vakgebied en beantwoorden ; in overleg met een promotor een onderzoeksplan uittekenen, de voortgang van het onderzoeksproces opvolgen en in goede banen leiden.
- Theoretische modellen en analysemethodes kritisch toepassen op complexe problemen; uit individuele casussen zelf algemene of theoretische conclusies afleiden.
- Kritisch inzicht hebben in de internationale vakliteratuur en de nieuwste evoluties in het vakgebied en binnen verschillende onderzoeksmethodologieën.
- De historische en ideologische bepaaldheid van onderzoeksvragen interpreteren en het onderzoeksproces bevragen.
- Uiteenlopende oordelen over bronnen, analyses en theorieën integreren in het eigen onderzoek.
- Over een uitstekend taalbewustzijn beschikken: de cruciale rol van taal in de menselijke interactie en cultuurproductie kritisch inschatten en taal in overeenstemming hiermee creatief hanteren.
- Kritisch reflecteren op het onderzoek van anderen en van zichzelf.
- Getuigen van een ingesteldheid van wetenschappelijke nieuwsgierigheid en levenslang leren.
- Mondeling en schriftelijk rapporteren in één of twee gekozen talen en in het Nederlands, over het vakgebied en het eigen onderzoek, zowel aan vakgenoten als niet-vakgenoten.
- Onderzoeksresultaten mondeling en schriftelijk presenteren in een academisch verantwoorde vorm.
- In coördinatie met anderen taken van academisch niveau verrichten.
- De overdraagbaarheid van het eigen onderzoekswerk naar andere maatschappelijke domeinen inschatten en kritisch evalueren.
- Ethische en normatieve aspecten integreren in het wetenschappelijk werk.
- Maatschappelijke verantwoordelijkheid en engagement, cultuurgevoeligheid en respect voor diversiteit integreren in het wetenschappelijk werk.