Master of Arts in de wijsbegeerte
In de wijsbegeerte ga je de uitdaging aan om antwoorden op fundamentele vragen (nu en in het verleden) kritisch te ontleden. Naast de grondige historische studie wordt ook een sterke klemtoon gelegd op de kritische reflectie op actuele problemen. De specialisatie gebeurt via de masterproef en een ruim aanbod van keuzevakken.
master-na-bacheloropleiding
1 jaar 60 studiepunten
Faculteit Letteren en Wijsbegeerte
Nederlands
Brochure
downloaden
Over de opleiding
Programma
Informeer je
Vlot van start
Na je studies
Op te nemen: 25 tot 40 studiepunten te selecteren uit de onderstaande lijst.Na goedkeuring van de faculteit.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 2
|
en
|
Gertrudis Van de Vijver
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Pieter Beck
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Erik Weber
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Wim Vanrie
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl,en
|
Joke Meheus
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Erik Weber
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Bouke De Vries
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Danny Praet
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
en
|
Levi Haeck Gormez
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Seppe Segers
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Sigrid Sterckx
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
en
|
Tom Claes
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Sigrid Sterckx
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
en
|
Sigrid Sterckx
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
en
|
Maarten Van Dyck
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Bart Vandenabeele
|
5
|
|
Op te nemen: hoogstens 15 studiepunten te selecteren uit het aanbod van een universiteit van de Vlaamse Gemeenschap (waaronder de universiteitsbrede keuzevakken van UGent). Na goedkeuring door de faculteit.
Het aantal op te nemen studiepunten is afhankelijk van het totale aantal opgenomen studiepunten in de module van algemene opleidingsonderdelen: (minstens) 0 tot (hoogstens) 15.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Maarten Van Dyck
|
20
|
|
Competentiegebied 1: Competentie in één of meerdere wetenschappen
- Geavanceerde en actuele kennis hebben van minstens één subdomein van de wijsbegeerte en deze kennis creatief toepassen bij de behandeling van filosofische vraagstukken.
- Gespecialiseerde filosofische terminologie begrijpen en adequaat gebruiken.
- Inzicht hebben in de samenhang tussen specifieke vraagstukken binnen minstens één grondig gekend subdomein van de wijsbegeerte en andere domeinen in de filosofie, en dit in historisch perspectief kunnen plaatsen.
- Inzicht hebben in de sterktes en zwaktes van verschillende scholen, stijlen, en onderzoekstradities binnen de wijsbegeerte.
- Relevante wetenschappen kritisch en zelfstandig aanwenden bij de behandeling van complexe problemen.
- Geavanceerd inzicht hebben in de samenhang tussen specifieke vraagstukken binnen minstens één grondig gekend subdomein van de wijsbegeerte, en de relevante maatschappelijke, culturele en wetenschappelijke context.
- Filosofische argumenten analyseren en gebreken blootleggen. Overtuigende argumenten construeren voor of tegen bepaalde filosofische posities.
- Filosofische teksten in het Nederlands, Frans en Engels genuanceerd interpreteren, en de eigen positie daartegenover bepalen.
- Vertrouwd zijn met de belangrijkste internationale vakliteratuur en de nieuwste ontwikkelingen binnen minstens één subdomein van de wijsbegeerte actief opvolgen en integreren in eigen reflectie en onderzoek.
- Een onderzoeksstrategie ontwerpen door op basis van theoretische modellen en met de methodologisch geëigende middelen mogelijke oplossingen voor complexe problemen te formuleren en hun relatie tot het probleem inzichtvol te duiden.
- De resultaten van het eigen onderzoek genuanceerd interpreteren en correct weergeven in een wetenschappelijk verantwoord verslag, scriptie of artikel.
- Zelfstandig digitale methodes, hulpmiddelen en strategieën vergelijken, selecteren, verantwoord gebruiken en kritisch evalueren.
- Tegengestelde oordelen van anderen ten aanzien van theorieën en problemen integreren in de eigen analyse daarvan.
- Waardebewust, genuanceerd en doordacht oordelen over complexe problemen, op basis van wijsgerige inzichten en wetenschappelijke kennis.
- Zelfstandig en systematische kritisch reflecteren over denken, leren, beslissen en handelen door zichzelf en door anderen.
- Mondeling en schriftelijk communiceren over het eigen wijsgerig onderzoek, met deskundigen en leken.
- Constructief debatteren over wijsgerige en maatschappelijke problemen waarvoor de correcte probleemstelling nog niet duidelijk afgebakend is.
- De mogelijkheden en beperkingen begrijpen voor filosofie om binnen de hedendaagse maatschappelijke context een positie in te nemen.
- De maatschappelijke implicaties van academische filosofische posities en theoriëen integreren in de eigen positiebepaling.
- Filosofische vaardigheden en technieken gebruiken buiten het academische milieu, bijvoorbeeld in maatschappelijke debatten.
- In een verscheidenheid van multidisciplinaire gespecialiseerde beroepssituaties zelfstandig functioneren.
- Zelfstandig wijsgerig onderzoek verrichten en zich inpassen in een groep die wijsgerig onderzoek verricht.