Master of Medicine in de specialistische geneeskunde (stomatologie en mond-, kaak- en aangezichtschirurgie)
In deze opleiding word je opgeleid tot arts-specialist die over een adequate kennis en vaardigheid beschikt om hoogwaardige patiëntenzorg te verlenen in je specifieke vakgebied. Het is een master-na-master die wordt gevolgd samen met de beroepsopleiding tot arts-specialist. De duur van de totale opleiding is afhankelijk van de specialisatie.
Inhoud
Voor het instappen in de master-na-master in de specialistische geneeskunde moet de basisopleiding Geneeskunde succesvol afgewerkt worden. De master-na-masteropleiding in de specialistische geneeskunde heeft een omvang van 180 studiepunten. Na de masteropleiding geneeskunde kun je - mits je aanvaard wordt na een selectieprocedure - de opleiding arts-specialist volgen in het Universitair Ziekenhuis (UZ) of in een andere goedgekeurde stageplaats. Het aantal kandidaten is beperkt en wordt verdeeld in het kader van de contingentering (K.B. 30.05.02). De duur van de opleiding is afhankelijk van de specialisatie.
Je wordt opgeleid tot arts-specialist die over een adequate kennis en vaardigheid beschikt om hoogwaardige patiëntenzorg te verlenen in je specifieke vakgebied. De opleiding heeft eveneens als doel een klinisch competente medische specialist af te leveren die zich door een houding van wetenschappelijke nieuwsgierigheid levenslang spontaan en zelfstandig kan blijven informeren in een vakgebied dat zowel wetenschappelijk als technologisch snel expandeert. De master in de specialistische geneeskunde wordt gevolgd tijdens de beroepsopleiding tot arts-specialist. De algemene organisatie van de opleiding is dezelfde voor alle opleidingen arts-specialist in Vlaanderen. Gezien de grote verscheidenheid van de afstudeerrichtingen voorziet de opleiding in algemene competenties, gemeenschappelijk voor alle arts-specialisten, aangevuld met competenties die de arts-specialist oriënteren in de richting van één van de specifieke beroepsprofielen. Op het einde van de opleiding heb je de vereiste competenties bereikt en leg je de masterproef af in het domein van het gekozen specialisme (20 studiepunten). Daarenboven wordt er in het programma van 180 studiepunten ook expliciete aandacht besteed aan vaardighedenonderwijs en aan persoonlijke ontwikkeling als ziekenhuisarts.
Voor wie
De toelatingsvoorwaarden zijn divers. Afhankelijk van je vooropleiding kun je rechtstreeks instromen of zijn er bijkomende voorwaarden.
Arbeidsmarkt
De titel van arts-specialist wordt in België niet door de universiteiten zelf toegekend maar door de Vlaamse minister voor Welzijn, Volksgezondheid en Gezin, op voorstel van een erkenningscommissie waarvan ook universiteitsprofessoren deel uitmaken. Wie een opleiding tot arts-specialist volgde, vindt doorgaans een job in het gekozen specialisme, in een ziekenhuis of een eigen praktijk of binnen een samenwerkingsverband. De taken situeren zich binnen de gespecialiseerde diagnose en therapie. De specialisaties verschillen sterk van elkaar: psychiatrie, chirurgie, pediatrie, anesthesie ... Naast hun specifieke taken hebben de specialisten ook een plaats in onderzoek en gezondheidszorgontwikkeling, kunnen zij functies vervullen in de ziekenhuisadministratie, de farmaceutische industrie, de verzekeringssector of zijn zij inzetbaar in de brede setting van de preventieve gezondheidszorg.
> Afstudeerrichtingen
4-jarige opleidingen:
– oftalmologie
– stomatologie en mond-, kaak- en aangezichtschirurgie
5-jarige opleidingen:
– dermato-venereologie
– anesthesie-reanimatie
– fysische geneeskunde en revalidatie
– gerechtelijke geneeskunde
– inwendige geneeskunde
– kinder- en jeugdpsychiatrie
– klinische biologie
– neurologie
– nucleaire geneeskunde
– otorhinolaryngologie
– pathologische anatomie
– pediatrie
– radiotherapie-oncologie
– röntgendiagnose
– volwassenpsychiatrie
6-jarige opleidingen:
– cardiologie
– gastro-enterologie
– gynaecologie-verloskunde
– geriatrie
– heelkunde
– klinische genetica
– medische oncologie
– neurochirurgie
– orthopedische heelkunde
– plastische, reconstructieve en esthetische heelkunde
– pneumologie
– reumatologie
– urgentiegeneeskunde
– urologie
Kwaliteitszorg
Mensen die durven denken over de uitdagingen van morgen, daar streven we naar. Daarom is het onderwijs aan onze universiteit stevig verankerd in zes grote onderwijsdoelstellingen: denk breed, blijf onderzoeken, steun talent, bouw mee, verleg grenzen en kies kwaliteit.
De UGent heeft continu aandacht voor kwaliteitszorg en kwaliteitscultuur. Het UGent-kwaliteitszorgsysteem geeft voor elke opleiding informatie over de troeven van de opleiding, de sterke punten én de werkpunten.
Meer info:
Troeven
- De Master in de Specialistische Geneeskunde stelt binnen haar 31 afstudeerrichtingen de missie “Samen naar verantwoorde zorg” voorop. Deze missie kunnen we maar bereiken door de basisartsen in hun ManaMa-traject verder op te leiden tot kritische, zichzelf in vraag stellende zorgverleners die inter- en multidisciplinair kunnen werken.
- Talentontwikkeling Artsen Specialisten in Opleiding (hierna: ASO’s): binnen het ManaMa programma is er ruimte voor het leggen van eigen accenten zodat ASO’s zich gericht kunnen voorbereiden op latere carrièrekeuzes. Daarnaast stimuleert de opleiding binnen de 31 afstudeerrichtingen het voorzien van een persoonlijke mentor voor elke ASO en is er een meldpunt voor burn-out.
- Communicatiecultuur: de opleiding zet sterk in op een brede informatiedoorstroom over de structuur en de invulling van de MSG. Via de website http://www.msg.ugent.be hebben alle betrokkenen steeds toegang tot de meest up-to-date informatie. Daarnaast worden belangrijke wijzigingen op regelmatige basis via een nieuwsbrief gecommuniceerd.
- Betrokkenheid stakeholders:de betrokkenheid van de ASO’s, de alumni en het werkveld is structureel ingepland in het organogram van de opleiding en wordt via vele kanalen heel sterk gestimuleerd. Hiertoe behoort niet alleen de deelname aan de opleidingscommissie, de Cel Interne Kwaliteitszorg, maar ook aan de verschillende stuur- en werkgroepen van waaruit de opleiding verder vorm krijgt.
Sterke punten
- Programma: het programma richt zich op vier rollen: medicus, manager, communicator en wetenschapper waarin de Arts Specialist in Opleiding (ASO) dient opgeleid te worden zoals bij wet vastgelegd. De opleiding combineert theoretische lessen en academische opdrachten met het opdoen van ‘hands on’ professionele ervaring in een ziekenhuis, onder supervisie van een stagebegeleider (het zogenaamde werkplekleren).
- Professionalisering van de opleiders: de opleiding focust doelgericht op het organiseren van Train the Trainer sessies voor alle artsen die ASO’s op de werkplek begeleiden. De thema’s zijn divers waarbij er ingezet wordt op de voorwaarden van een krachtige leeromgeving: het geven van constructieve feedback gericht op groei, het uitvoeren van transparante evaluaties, het effectief en efficiënt aanleren van vaardigheden. De trainingen zijn zeer concreet en worden sterk gewaardeerd.
- Medbook: Elke ASO krijgt na het inschrijven voor de opleiding een account voor het elektronisch portfolio Medbook. Dit portfolio zorgt dat ASO’s en opleiders een goed beeld hebben over de inhoud van en realisaties binnen de opleiding. Tevens dient het als instrument om het krijgen van feedback te incorporeren in de dagelijkse klinische activiteiten. Deze tool ervaren de ASO’s als kapstok van hun opleiding.
- Aan de hand van een interuniversitair charter wordt een kwaliteitsvolle opleiding van de ASO bewaakt. Dit document werd opgesteld om een aantal principes rond opleiding vast te leggen. Dit instrument is interuniversitair gestroomlijnd en schept duidelijkheid in de wederzijdse verwachtingen van ASO’s en opleiders.
Werkpunten
- De opleiding streeft naar een evenwichtigere werkdruk van de ASO’s. De opleiding is echter gebonden aan complexe wettelijke contouren die zich in de realiteit vertalen in een hoge werkdruk op de werkvloer. De opleiding is zich hiervan bewust en zet continu in op het verbeteren van het mentaal welzijn en optimale opleidings- en arbeidsvoorwaarden. De opleiding voert hiertoe overleg op verschillende niveaus, waaronder interuniversitair en federaal.
- De opleiding zet in op het zichtbaar maken van de kwaliteit van de stageplaatsen. Aan de hand van de interuniversitaire ABC-bevraging ontvangt de opleiding zeer veel input van de ASO’s over de verschillende universitaire en niet-universitaire stageplaatsen. Vanuit de resultaten van de bevragingen worden 3 ABC rapporten gegenereerd: 1) de lokale stagemeesters ontvangen het rapport met de gegevens over de opleidingskwaliteit van hun eigen stagedienst (voorwaarde is een minimum van 3 respondenten om de anonimiteit van de ASO’s te bewaken), 2) de coördinerende stagemeesters ontvangen een rapport met een overzicht van de gegevens over de opleidingskwaliteit van hun stageplaatsen, en 3) een globale rapportering wordt ter beschikking gesteld aan de opleidingsraad van elke universiteit en het interuniversitair overlegorgaan. Het is de bedoeling dat de rapporten op elk niveau besproken én opgevolgd worden. Daarnaast organiseert de opleiding systematisch focusgroepen met ASO’s om de kwantitatieve data aan te vullen met kwalitatieve bevindingen. Op die manier houdt de opleiding continu vinger aan de pols en garandeert het kwalitatieve stageplaatsen aan de ASO’s. De opleiding wenst nog sterker en systematischer de kwaliteit van de stageplaatsen te monitoren.
- Onder de ASO’s leeft de vraag naar meer mogelijkheden tot internationale uitwisseling. De opleiding is zich bewust van deze vraag maar handelt binnen de beperkingen van de nationale vereisten m.b.t. de erkenning van het beroep. De opleiding neemt zich voor om de studenten beter te informeren over de mogelijkheden die per specialisme bestaan. Daarnaast zet de opleiding verdere acties op om internationaliseringsmogelijkheden in het curriculum verder uit te bouwen, waarbij de feedback en suggesties van de ASO’s steeds worden meegenomen.
Deze opleiding is geaccrediteerd door de NVAO, de accreditatie werd verlengd onder het positief besluit instellingsreview in 2022. De kwaliteit van deze opleiding werd gevalideerd door een kwaliteitstoets in de vorm van een screening door het Onderwijskwaliteitsbureau. Het borgingsbesluit vindt u hier.
Deze informatie werd laatst bijgewerkt op 09/01/2023.
Heb je vragen of suggesties over deze publieke info, neem dan contact op met de opleiding.