Master of Science in Biochemistry and Biotechnology
Voor wie
De toelatingsvoorwaarden zijn divers. Afhankelijk van je vooropleiding kun je rechtstreeks instromen of zijn er bijkomende voorwaarden.
Kwaliteitszorg
Mensen die durven denken over de uitdagingen van morgen, daar streven we naar. Daarom is het onderwijs aan onze universiteit stevig verankerd in zes grote onderwijsdoelstellingen: denk breed, blijf onderzoeken, steun talent, bouw mee, verleg grenzen en kies kwaliteit.
De UGent heeft continu aandacht voor kwaliteitszorg en kwaliteitscultuur. Het UGent-kwaliteitszorgsysteem geeft voor elke opleiding informatie over de troeven van de opleiding, de sterke punten én de werkpunten.
Meer info:
Troeven
- Focus op onderzoek: De opleiding legt een grote nadruk op onderzoekscompetenties. De afgestudeerde student biochemie-biotechnologie is in hoge mate in staat om zelfstandig experimenten op te zetten die leiden tot nieuwe inzichten in de werking van de biomoleculen, over de rol die ze vervullen in de diverse levensvormen (micro-organismen, plant, dier en mens) en over hoe ze in verband staan met fenomenen zoals ontwikkeling, groei en ziekte. De student leert deze inzichten toepassen in de oplossing van reële problemen (bv. kankerbestrijding, ontwikkeling van duurzame landbouw in een veranderend klimaat en voedselveiligheid).
- Multiperspectivisme: De studenten krijgen een brede opleiding binnen de levenswetenschappen waarbij verschillende domeinen van de biomedische en bacteriële biotechnologie aan bod komen (biomedisch, microbieel, plant, techniekontwikkeling, …). Dit onderscheidt de opleiding van de opleiding Biomedische Wetenschappen. Via vakoverschrijdende practica raken de studenten vertrouwd met het multidisciplinaire karakter van het onderzoek in de levenswetenschappen (bv. toepassen van fysische principes in de microscopische analyse van cellen en weefsels).
- Kenniscreatie: De opleiding hecht veel belang aan een sterke en brede theoretische kennis van de basiswetenschappen (Fysica, Wiskunde, Biologie, Chemie) die het eerste anderhalve jaar wordt opgebouwd. Nadien volgt een gevarieerde theoretische en toepassingsgerichte opleiding in de moleculaire levenswetenschappen (Biochemie, Celbiologie, Genetica, Moleculaire Biologie, Fysiologie, Immunologie). Dit laatste onderscheidt de opleiding van de opleiding Biologie die meer aandacht heeft voor, onder meer, ecologie en biodiversiteit.
- Integratie theorie en praktijk: Het opleidingsprogramma bestaat uit werkcolleges en practica waarin de theoretische kennis wordt ingeoefend en toegepast. Daarbij scherpt de opleiding de kritische zin en het probleemoplossend denken van de studenten aan en worden ze op de hoogte gehouden van de nieuwste technologische ontwikkelingen in het vakgebied zoals bijvoorbeeld nieuwe methoden voor DNA-sequenering en genoomediting. In de masterjaren gebeurt dit door actief mee te werken aan actueel onderzoek binnen vooraanstaande (internationale) onderzoekslaboratoria zoals bijvoorbeeld rond inflammatie, ontwikkeling van nieuwe geneesmiddelen op basis van eiwitten, het ontwikkelen van droogte- en hittebestendige gewassen of het toepassen van enzymen in duurzame productiemethoden.
-
Talentontwikkeling: In de masteropleiding kunnen de studenten vanuit hun eigen interesse kiezen tussen verschillende minoren (nl. Onderzoek, Interdisciplinaire Combinatie of Economie en Bedrijfskunde) en majorcombinaties (nl. Biomedische Biotechnologie, Plantenbiotechnologie, Microbiële Biotechnologie, Biochemie en Structurele Biologie of Bioinformatica en Systeembiologie) en worden ze verder gevormd tot zelfstandige onderzoekers via masterprojecten en -proeven. Tenslotte kunnen studenten ook kiezen voor een opleiding tot leraar via de educatieve master.
Sterke punten
- Onderzoekscompetenties: De opleiding is sterk verweven met de vermaarde Gentse Biotechsector waar diverse bedrijven zich verzameld hebben rond de Tech Lane Ghent Science Park/Campus Ardoyen. Studenten komen in contact met en werken mee aan toponderzoek in onderzoekslaboratoria die over de meest vooruitstrevende infrastructuur beschikken (bv. hoge resolutie microscopie en massaspectrometrie). Bijna alle lesgevers zijn dagelijks in het onderzoek actief.
- Feedback: De opleiding besteedt veel aandacht aan (tussentijdse) feedback. Na het eerste semester van het eerste jaar wordt groepsfeedback georganiseerd. Ook na practica en projecten worden de studenten op de belangrijkste aandachtspunten gewezen en voorbereid op de eindevaluaties.
- Internationale dimensie van de opleiding: In de masteropleiding volgen de studenten een Engelstalig programma samen met buitenlandse studenten. Tijdens de projecten en masterproef komen ze in contact met buitenlandse onderzoekers. De opleiding stimuleert ook deelname van onze studenten aan Erasmusprogramma’s.
- Aanspreekbaarheid: Als middelgrote opleiding zetten wij in op een laagdrempelig en intensief persoonlijk contact tussen docenten en studenten en op begeleiding. Dit komt bijvoorbeeld tot uiting in de geïntegreerde practica waar studenten in zeer nauw contact met de begeleiders staan. Dit aspect wordt ook zeer sterk geapprecieerd door onze studenten.
-
Aansluiting bij het werkveld: Er is een zeer grote waardering voor de diepgaande en brede theoretische en toepassingsgerichte kennis van de afgestudeerden, zowel in de (internationale) onderzoeksgemeenschap als in de Vlaamse Biotechsector. De meeste studenten behalen hun diploma binnen de voorziene studieduur. Afgestudeerden vinden bovendien zeer vlot een job in een gevarieerd werkveld, vooral in onderzoek en ontwikkeling in zowel onderzoeksinstellingen (bv. Vlaams Instituut voor Biotechnologie) als in bedrijven, vooral in de farmaceutische en plantenbiotechnologische sector maar ook in de voeding- of chemische industrie.
Werkpunten
- Studiebelasting: de (bachelor)opleiding is vrij intensief en activerend met in de voormiddag lesblokken en in de namiddag practica.
- Ondernemersgerichtheid en (bio-)ethiek: het sterk wetenschappelijk en onderzoeksgerichte programma kan nog ruimte bieden voor de ontplooiing van ondernemerscompetenties.
- Maatschappelijke competenties: naast de sterke focus op onderzoekscompetenties en de nadruk op de opbouw van praktische ervaring in de levenswetenschappen, kunnen maatschappelijke competenties nog meer zichtbaar gemaakt worden in het programma (bv. communiceren naar de samenleving).
Deze opleiding is geaccrediteerd door de NVAO, de accreditatie werd verlengd onder het positief besluit instellingsreview in 2022. De kwaliteit van deze opleiding werd gevalideerd door een kwaliteitstoets in de vorm van een screening door het Onderwijskwaliteitsbureau. Het borgingsbesluit vind je hier.
Deze informatie werd laatst bijgewerkt op 09/07/2024.
Heb je vragen of suggesties over deze publieke info, neem dan contact op met de opleiding.