Master of Science in Civil Engineering
EUR-ACE® Master (EURopean ACcredited Engineering Master)
Het EUR-ACE label werd aan deze opleiding toegekend door de Commission des titres d’ingénieur (CTI), onder goedkeuring van het European Network for Accreditation of Engineering Education (ENAEE).
EUR-ACE® is een accreditatiesysteem dat binnen een vastgelegd kader een reeks kwaliteitsstandaarden biedt die hoogwaardige ingenieursdiploma’s identificeren zowel binnen als buiten Europa.
Voor wie
De toelatingsvoorwaarden zijn divers. Afhankelijk van je vooropleiding kun je rechtstreeks instromen of zijn er bijkomende voorwaarden.
Kwaliteitszorg
Mensen die durven denken over de uitdagingen van morgen, daar streven we naar. Daarom is het onderwijs aan onze universiteit stevig verankerd in zes grote onderwijsdoelstellingen: denk breed, blijf onderzoeken, steun talent, bouw mee, verleg grenzen en kies kwaliteit.
De UGent heeft continu aandacht voor kwaliteitszorg en kwaliteitscultuur. Het UGent-kwaliteitszorgsysteem geeft voor elke opleiding informatie over de troeven van de opleiding, de sterke punten én de werkpunten.
Meer info:
Troeven
- Brede opleiding met veel toekomstperspectieven: De opleiding bouwkunde heeft als finaliteit een kritisch en wetenschappelijk gevormd ingenieur die internationaal inzetbaar is binnen het brede vakgebied van de bouwkunde. Als gevolg hiervan biedt de arbeidsmarkt een groot aantal mogelijkheden aan de bouwkundig ingenieur, die zowel onder de noemers “technische job” als “niet-technische job” vallen: studiebureaus, aannemers, openbare besturen, onderzoek en ontwikkeling, banken en verzekeringen, consultancy.
- Talentontwikkeling: Als student krijg je een zekere keuzevrijheid in het samenstellen van je programma, naargelang van je eigen interesses. Dit kan via het opnemen van een specialisatiepakket (constructieontwerp, baggeren & offshore waterbouw of bedrijfskunde), keuzevakken (technische en maatschappelijke) en het masterproefonderwerp. Vele studenten nemen ook een nationale of een internationale bedrijfsstage op in hun programma.
- Projecten en groepswerk: in elk jaar van de bacheloropleiding bieden we minstens één projectvak aan waarbij onze studenten leren om multidisciplinaire taken doelgericht aan te pakken. Ze werken hiervoor in team samen en leren hierbij ook stapsgewijs een heleboel “soft skills”, zoals plannen, overtuigen, efficiënt presenteren, elkaar feedback geven en rapporteren. Daarnaast dienen voor meerdere opleidingsonderdelen in de bachelor- en de masteropleiding werkopdrachten in groep te worden uitgevoerd, waarin realistische problemen worden aangekaart.
- Goed uitgeruste laboinfrastructuur: De opleiding kan profiteren van goed uitgeruste labo’s, waarvan sommige zelfs van een internationaal niveau zijn.
- Studentenkring: De kring van de bouwkundestudenten, Poutrix, zorgt voor een uniek “ecosysteem” met extracurriculaire activiteiten (o.a. gastlezingen, werfbezoeken, bedrijfsbezoeken, cursussen, jobbeurs, jaarreis), die vaak in samenwerking met de lesgevers worden georganiseerd.
Sterke punten
- Hoog niveau: De afgestudeerden ervaren dat de opleiding hoog gewaardeerd wordt, zowel nationaal als internationaal, en dat ze daardoor geen enkel probleem ondervinden om een geschikte job op hoog niveau te vinden.
- Gemotiveerd lesgeversteam: De opleiding wordt gedragen door lesgevers die hun onderzoeksexpertise combineren met een gedrevenheid om zich te blijven inzetten voor de kwaliteit van hun lessen. De lesgevers, waaronder ook gastproffen uit praktijksectoren, zijn internationaal actief en zorgen voor een goede link met de praktijk.
- Studententevredenheid: Uit de officiële studentenbevraging blijkt een grote studententevredenheid, zowel wat betreft de kwaliteit, de organisatie, de samenhang als de inhoud van de opleiding.
- Aanspreekbaarheid: Onze lesgevers en de opleidingscommissie zijn heel aanspreekbaar voor studenten. Daardoor kunnen problemen snel gedetecteerd en aangepakt worden.
- Toetsing: Onze studenten waarderen dat ze goed geïnformeerd zijn over de vorm en de inhoud van de evaluaties, zodat ze tijdens het studeren duidelijk weten waaraan ze zich kunnen verwachten.
Werkpunten
- Duurzaamheid: aspecten van milieu en duurzaamheid zijn verwerkt in verschillende opleidingsonderdelen, maar de studenten ervaren dit niet als zodanig. We bekijken hoe dit verder kan geëxpliciteerd worden.
- Werklast: er dient over gewaakt te worden dat de werklast van de masteropleiding niet toeneemt. Er zal onderzocht worden of een betere planning en inhoudelijke afstemming van de diverse projecten haalbaar is.
- Internationalisering: de Engelstalige masteropleiding scoort hoog op het vlak van internationalisering bij de officiële studentenbevraging. Toch dienen uitdagingen verder aangepakt te worden, zoals de kwaliteitsbewaking van de instroom van buitenlandse studenten en de betere ontplooiing van internationalisering hier ter plaatse.
Deze opleiding is geaccrediteerd door de NVAO, de accreditatie werd verlengd onder het positief besluit instellingsreview in 2022. De kwaliteit van deze opleiding werd gevalideerd door een kwaliteitstoets in de vorm van een screening door het Onderwijskwaliteitsbureau. Het borgingsbesluit vind je hier.
Deze informatie werd laatst bijgewerkt op 10/07/2024.
Heb je vragen of suggesties over deze publieke info, neem dan contact op met de opleiding.