Master of Science in de bewegings- en sportwetenschappen (sporttraining en coaching)
Bewegingscultuur is een belangrijk onderdeel van onze huidige samenleving en daarvoor zijn deskundigen nodig. Het beroepsveld is ruim en dat heeft een impact op de wetenschappelijke studie van beweging en sport. Zeker in de master worden de onderzoekscompetenties, samen met de beroepscompetenties, verder uitgediept. Specialisatie is mogelijk via één van de aangeboden afstudeerrichtingen.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Frederik Deconinck
|
3
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Peter Vermeir
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Sofie Compernolle
|
4
|
|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Eline Lievens
|
4
|
|
|
1
|
jaar
|
en
|
Annick Willem
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 2
|
en
|
Veerle Segers
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Jan Bourgois
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Leen Haerens
|
4
|
|
|
1
|
jaar
|
en
|
Jan Boone
|
7
|
|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Jan Boone
|
6
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Wim Derave
|
5
|
|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Greet Cardon
|
4
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Delfien Van Dyck
|
4
|
|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Delfien Van Dyck
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Kobe Vermeire
|
6
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
jaar
|
en
|
Matthieu Lenoir
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
sem 1
|
en
|
Veerle Segers
|
4
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Olivier Vanakker
|
3
|
|
|
2
|
sem 1
|
en
|
Matthieu Lenoir
|
4
|
|
|
2
|
sem 1
|
en
|
Frederik Deconinck
|
3
|
|
|
2
|
jaar
|
nl
|
Jan Boone
|
12
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
jaar
|
nl
|
Wim Derave
|
4
|
|
|
2
|
jaar
|
nl
|
Wim Derave
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
jaar
|
nl
|
Eline Coppens
|
4
|
|
|
2
|
jaar
|
nl
|
Eline Coppens
|
5
|
|
De student kan ook kiezen uit de lijst van universiteitsbrede keuzevakken van de Universiteit Gent.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
jaar
|
nl
|
Kevin Caen
|
18
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Frederik Deconinck
|
3
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Peter Vermeir
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Sofie Compernolle
|
4
|
|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Eline Lievens
|
4
|
|
|
1
|
jaar
|
en
|
Annick Willem
|
5
|
|
|
2
|
jaar
|
en
|
Matthieu Lenoir
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 2
|
en
|
Veerle Segers
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Jan Bourgois
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Leen Haerens
|
4
|
|
|
1
|
jaar
|
en
|
Jan Boone
|
7
|
|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Jan Boone
|
6
|
|
|
2
|
sem 1
|
en
|
Veerle Segers
|
4
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Olivier Vanakker
|
3
|
|
|
2
|
sem 1
|
en
|
Matthieu Lenoir
|
4
|
|
|
2
|
sem 1
|
en
|
Frederik Deconinck
|
3
|
|
|
2
|
jaar
|
nl
|
Jan Boone
|
12
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Wim Derave
|
5
|
|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Greet Cardon
|
4
|
|
|
2
|
jaar
|
nl
|
Wim Derave
|
4
|
|
|
2
|
jaar
|
nl
|
Wim Derave
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Delfien Van Dyck
|
4
|
|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Delfien Van Dyck
|
5
|
|
|
2
|
jaar
|
nl
|
Eline Coppens
|
4
|
|
|
2
|
jaar
|
nl
|
Eline Coppens
|
5
|
|
De student kan ook kiezen uit de lijst van universiteitsbrede keuzevakken van de Universiteit Gent.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Kobe Vermeire
|
6
|
|
|
2
|
jaar
|
nl
|
Kevin Caen
|
18
|
|
- Verwante en ondersteunende wetenschappen zelfstandig, kritisch en creatief aanwenden bij het oplossen van complexe problemen in het domein van de lichamelijke opvoeding en de bewegingswetenschappen
- Geavanceerde, (inter)nationale en actueel wetenschappelijke en maatschappelijke inzichten en ontwikkelingen in het domein van de lichamelijke opvoeding en bewegingswetenschappen zelfstandig, kritisch en creatief aanwenden bij complexe problemen
- Nieuwe, maatschappelijk en wetenschappelijk relevante kennis en inzichten in het domein van de lichamelijke opvoeding en bewegingswetenschappen ontwikkelen
- Geavanceerde inzichten in de fysiologische, biomechanische, motorische en fysieke eigenschappen van het menselijk lichaam en de bewegende mens toepassen in de begeleiding van individuele en groepsgerelateerde sport- en bewegingsactiviteiten
- Gevorderde bewegingscompetenties van sport- en bewegingsactiviteiten uitvoeren, beschrijven, analyseren en transfereren
- Vanuit een kritische en wetenschappelijk integere houding (inter)nationaal wetenschappelijke informatie in het domein van de lichamelijke opvoeding en de bewegingswetenschappen innovatief aanwenden
- Vanuit een evidence-based benadering en met een kritisch en wetenschappelijk integere ingesteldheid onderzoek ontwerpen en uitvoeren in het domein van de lichamelijke opvoeding en de bewegingswetenschappen
- Adequate methoden en/of -technieken selecteren om probleemgestuurd kwalitatief en/of kwantitatief onderzoek te initiëren
- Zelfstandig de resultaten van bestaand en eigen onderzoek kritische en genuanceerd interpreteren
- Bestaande (inter)nationale wetenschappelijke inzichten op basis van een doorgedreven en diepgaande discussie over het eigen onderzoek uitbreiden en herdefiniëren
- Een breed gamma aan kwalitatieve en/of kwantitatieve onderzoeksmethoden, -technieken en -vaardigheden beheersen en aanwenden in functie van eigen wetenschappelijk onderzoek
- Met een kritisch wetenschappelijke ingesteldheid verantwoordelijkheid opnemen voor het ontwikkelen en uitvoeren van wetenschappelijk onderzoek
- Mondeling en schriftelijk communiceren in het Engels over bestaand en eigen onderzoek in een multidisciplinaire academische context
- Samenwerken en interageren met onderzoekers in een multidisciplinaire academische context om informatie te genereren en te integreren in bestaand en eigen onderzoek
- Actuele en (inter)nationale wetenschappelijke inzichten toepassen in een brede multiculturele en -disciplinaire maatschappelijke context
- Administratieve processen adequaat vervullen, bewaken, evalueren en bijsturen
- Deskundig coachen, leiding nemen en geven en coöperatief handelen in een brede multiculturele en -disciplinaire maatschappelijke context
- Op een deskundige en wetenschappelijke wijze schriftelijk en mondeling communiceren aan vakgenoten en niet-vakgenoten
- Getuigen van een kritisch maatschappelijke reflectie op het persoonlijk (professioneel) functioneren en dat van anderen in een brede multiculturele en -disciplinaire maatschappelijke context
- Maatschappelijke, ethische en juridische implicaties van (inter)nationale inzichten en ontwikkelingen kritisch benaderen
- Gespecialiseerde, actuele, wetenschappelijke en maatschappelijk relevante inzichten en ontwikkelingen aanwenden voor het deskundig ontwerpen en begeleiden van activiteiten gericht op het verwerven van een fitte en actieve levensstijl voor diverse doelgroepen
- Interventies gericht op het promoten van een fitte en actieve levensstijl ontwikkelen, implementeren en evalueren
- Kennis en procedures relevant voor het ontwerpen en begeleiden van activiteiten gericht op het verwerven van een fitte en actieve levensstijl voor diverse doelgroepen ontwikkelen
- Gespecialiseerde, actuele, wetenschappelijke en maatschappelijk relevante inzichten en ontwikkelingen aanwenden voor het deskundig managen van organisaties en evenementen binnen de sportcontext
- (Strategische) managementgerelateerde beleidsvraagstukken herkennen, kritisch analyseren en vanuit wetenschappelijke inzichten remediëren
- Inzichten en ontwikkelingen in economische en managementwetenschappen zelfstandig en kritisch aanwenden bij het oplossen van complexe problemen binnen het domein van sportmanagement en sportbeleid
- Gespecialiseerde, actuele, wetenschappelijke en maatschappelijk relevante inzichten en ontwikkelingen aanwenden bij het oplossen van complexe problemen en uitdagingen in de context van sportmanagement en sportbeleid.
- Verbredende kennis van ondernemerschap en economische en managementwetenschappen aanwenden in het domein van sportmanagement en sportbeleid
- Gespecialiseerde, actuele, wetenschappelijke en maatschappelijk relevante inzichten en ontwikkelingen aanwenden in het trainen en coachen van competitiesporters in sportspecifieke of sportwetenschappelijke context
- Zelfstandig trainen, coachen en vervolmaken van competitieve sporters op (inter)nationaal niveau
- Geavanceerde methodische vaardigheden aanwenden om een specifieke sportdiscipline deskundig te beheersen en te begeleiden
- Bijdragen tot de ontwikkeling van kennis en methoden gericht op de verbetering van de kwaliteit van professioneel begeleidingsgedrag in een sportspecifieke of sportwetenschappelijke context
- Leer- en ontwikkelingsprocessen plannen, begeleiden en evalueren in het onderwijs van de lichamelijke opvoeding en aanverwante wetenschappen
- Domeinspecifieke kennis en vaardigheden aanwenden met het oog op de begeleiding en oriëntering van leerlingen in het onderwijs van de lichamelijke opvoeding en aanverwante wetenschappen
- Vernieuwende elementen uit onderwijsonderzoek aanwenden voor de eigen onderwijspraktijk
- Gespecialiseerde, actuele en wetenschappelijke en maatschappelijk relevante inzichten en ontwikkelingen ivm (bewegings)onderwijs aanwenden voor het deskundig ontwerpen en begeleiden van complexe en onvoorspelbare onderwijs-leersituaties in een brede waaier aan onderwijssettings
- Kwalitatieve onderzoeksgegevens over het eigen handelen verzamelen, bediscussiëren en integreren in innoverende voorstellen voor de onderwijspraktijk
- Bijdragen tot de ontwikkeling van kennis en methoden gericht op de optimalisatie en/of innovatie van complexe onderwijs-leersituaties in een brede waaier aan onderwijssettings
Stages en klinieken georganiseerd in het zomerreces voorafgaand aan start academiejaar
Er kunnen stages worden georganiseerd in het zomerreces voor studenten die deze stages in het daaropvolgende academiejaar zullen opnemen in hun curriculum, op voorwaarde dat deze studenten ingeschreven zijn in het daaropvolgende academiejaar.
De taalvereisten voor deze opleiding kunnen op de volgende pagina geraadpleegd worden: https://www.ugent.be/nl/studeren/masteropleidingen/praktisch/toelating/master/taal.htm