Master of Science in de bio-ingenieurswetenschappen: bos- en natuurbeheer
Er is een toenemende interesse om het bestaande bos- en natuurpatrimonium veilig te stellen en nieuwe gebieden te verwerven. Dat vergt tegelijk een toenemende expertise in het duurzaam beheren van de gebieden. De opleiding is gericht op de vorming van academische ingenieurs die een bijdrage kunnen leveren tot het duurzame gebruik en geïntegreerde beheer van bos en natuur.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Joris Van Acker
|
4
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Joris Van Acker
|
4
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Jan Van den Bulcke
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Lander Baeten
|
4
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Jan Mertens
|
4
|
|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Kris Verheyen
|
4
|
|
|
1
|
sem 2
|
en
|
Hans Verbeeck
|
4
|
|
|
1
|
sem 2
|
en
|
Joris Van Acker
|
4
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Kris Verheyen
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
en
|
Kim Calders
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
sem 1
|
en
|
Joris Van Acker
|
5
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Joris Van Acker
|
5
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Stefaan De Neve
|
5
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Wim Cornelis
|
5
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Stefaan De Neve
|
4
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Peter Goethals
|
4
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Katrien Van Eerdenbrugh
|
4
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Eduardo de la Pena
|
5
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Hans Verbeeck
|
5
|
|
|
|
jaar
|
nl
|
Michiel Dehaene
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Colin Janssen
|
3
|
|
Opleidingsonderdelen waarvan de eindcompetenties reeds (grotendeels) gerealiseerd worden door een ander opleidingsonderdeel in het curriculum, kunnen niet worden opgenomen.
Na goedkeuring door de faculteit.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
sem 1
|
en
|
Willem Waegeman
|
4
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Jan Verwaeren
|
5
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Paul Van Liedekerke
|
5
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Stijn Luca
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Jeroen Buysse
|
4
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Stijn Speelman
|
4
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Pascal Boeckx
|
5
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Lander Baeten
|
4
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Pascal Boeckx
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
John Van Camp
|
5
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Wim Verbeke
|
5
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Michiel De Proost
|
3
|
|
A
|
|
jaar
|
nl,en
|
Paul Van der Meeren
|
5
|
|
A
|
|
jaar
|
nl,en
|
Paul Van der Meeren
|
5
|
|
A
|
|
jaar
|
nl,en
|
Paul Van der Meeren
|
10
|
|
A
|
|
jaar
|
nl,en
|
Paul Van der Meeren
|
10
|
|
Op te nemen: opleidingsonderdelen te selecteren uit het studieaanbod van UGent, waaronder de universiteitsbrede keuzevakken.
Minstens 5 studiepunten zijn verplicht op te nemen uit module 2.2.1.1. Discipline-overschrijdend keuzepakket voor bio-ingenieurs.
Maximum 8 studiepunten taalvakken in de volledige masteropleiding.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Myriam Dumortier
|
5
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Kris Verheyen
|
5
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Lander Baeten
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
sem 1
|
en
|
Joris Van Acker
|
5
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Joris Van Acker
|
5
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Stefaan De Neve
|
5
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Wim Cornelis
|
5
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Stefaan De Neve
|
4
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Peter Goethals
|
4
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Katrien Van Eerdenbrugh
|
4
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Eduardo de la Pena
|
5
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Hans Verbeeck
|
5
|
|
|
|
jaar
|
nl
|
Michiel Dehaene
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Colin Janssen
|
3
|
|
Opleidingsonderdelen waarvan de eindcompetenties reeds (grotendeels) gerealiseerd worden door een ander opleidingsonderdeel in het curriculum, kunnen niet worden opgenomen.
Na goedkeuring door de faculteit.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
sem 1
|
en
|
Willem Waegeman
|
4
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Jan Verwaeren
|
5
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Paul Van Liedekerke
|
5
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Stijn Luca
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Jeroen Buysse
|
4
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Stijn Speelman
|
4
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Pascal Boeckx
|
5
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Lander Baeten
|
4
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Pascal Boeckx
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
John Van Camp
|
5
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Wim Verbeke
|
5
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Michiel De Proost
|
3
|
|
A
|
|
jaar
|
nl,en
|
Paul Van der Meeren
|
5
|
|
A
|
|
jaar
|
nl,en
|
Paul Van der Meeren
|
5
|
|
A
|
|
jaar
|
nl,en
|
Paul Van der Meeren
|
10
|
|
A
|
|
jaar
|
nl,en
|
Paul Van der Meeren
|
10
|
|
Op te nemen: opleidingsonderdelen te selecteren uit het studieaanbod van UGent, waaronder de universiteitsbrede keuzevakken.
Minstens 5 studiepunten zijn verplicht op te nemen uit module 2.2.1.1. Discipline-overschrijdend keuzepakket voor bio-ingenieurs.
Maximum 8 studiepunten taalvakken in de volledige masteropleiding.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
jaar
|
nl
|
Joris Van Acker
|
30
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Joris Van Acker
|
4
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Joris Van Acker
|
4
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Jan Van den Bulcke
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Lander Baeten
|
4
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Jan Mertens
|
4
|
|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Kris Verheyen
|
4
|
|
|
1
|
sem 2
|
en
|
Hans Verbeeck
|
4
|
|
|
1
|
sem 2
|
en
|
Joris Van Acker
|
4
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Kris Verheyen
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
en
|
Kim Calders
|
5
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Myriam Dumortier
|
5
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Kris Verheyen
|
5
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Lander Baeten
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
sem 1
|
en
|
Joris Van Acker
|
5
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Joris Van Acker
|
5
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Stefaan De Neve
|
5
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Wim Cornelis
|
5
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Stefaan De Neve
|
4
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Peter Goethals
|
4
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Katrien Van Eerdenbrugh
|
4
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Eduardo de la Pena
|
5
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Hans Verbeeck
|
5
|
|
|
|
jaar
|
nl
|
Michiel Dehaene
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Colin Janssen
|
3
|
|
Opleidingsonderdelen waarvan de eindcompetenties reeds (grotendeels) gerealiseerd worden door een ander opleidingsonderdeel in het curriculum, kunnen niet worden opgenomen.
Na goedkeuring door de faculteit.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
sem 1
|
en
|
Willem Waegeman
|
4
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Jan Verwaeren
|
5
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Paul Van Liedekerke
|
5
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Stijn Luca
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Jeroen Buysse
|
4
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Stijn Speelman
|
4
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Pascal Boeckx
|
5
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Lander Baeten
|
4
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Pascal Boeckx
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
John Van Camp
|
5
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Wim Verbeke
|
5
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Michiel De Proost
|
3
|
|
A
|
|
jaar
|
nl,en
|
Paul Van der Meeren
|
5
|
|
A
|
|
jaar
|
nl,en
|
Paul Van der Meeren
|
5
|
|
A
|
|
jaar
|
nl,en
|
Paul Van der Meeren
|
10
|
|
A
|
|
jaar
|
nl,en
|
Paul Van der Meeren
|
10
|
|
Op te nemen: opleidingsonderdelen te selecteren uit het studieaanbod van UGent, waaronder de universiteitsbrede keuzevakken.
Minstens 5 studiepunten zijn verplicht op te nemen uit module 2.2.1.1. Discipline-overschrijdend keuzepakket voor bio-ingenieurs.
Maximum 8 studiepunten taalvakken in de volledige masteropleiding.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
jaar
|
nl
|
Joris Van Acker
|
30
|
|
- Gevorderde kennis van de componenten van (half-)natuurlijke ecosystemen in België en de wereld, inzicht in de processen die er plaatsvinden en inzicht in de invloed van het menselijk handelen op deze componenten en processen
- Kennis en inzicht hebben van beheer- en planningsstrategieën om de door de maatschappij gevraagde goederen en diensten van (half-)natuurlijke ecosystemen optimaal te verstrekken
- Toepassen van kwalitatieve en kwantitatieve technieken ter ondersteuning van het bos-, natuur- en landschapsbeheer (bv. inventarisatie- en planningstechnieken, ruimtelijke informatietechnieken, verwerkingstechnieken van houtige biomassa)
- Toepassen van de nationale en internationale beleidskaders voor bos en natuur
- Inzicht hebben in het functioneren van het werkveld van de bos-, natuur- en landschapsbeheerder
- Problemen over bos- en natuurbeheer vaststellen en analyseren en heldere onderzoeksvragen formuleren met het oog op het bereiken van effectieve en potentieel toepasbare oplossingen
- Vakliteratuur raadplegen en kritisch interpreteren volgens wetenschappelijke standaarden
- De geschikte analysemethoden en procestechnieken selecteren, aanpassen of desgevallend ontwikkelen
- Bruikbare informatie extraheren uit overvloedige, onvolledige of tegenstrijdige gegevens
- Wetenschappelijk onderzoek plannen, opvolgen en bijsturen
- Gegevens nauwgezet verzamelen, wetenschappelijk verwerken, kritisch analyseren en interpreteren in overeenstemming met de principes van wetenschappelijke integriteit
- Op basis van kennis, inzicht en ervaring nieuwe of resterende knelpunten en onderzoeksvragen identificeren
- De eigen kennis creatief, doelgericht en innovatief inzetten bij onderzoek, ontwerp en productie
- Wetenschappelijk gefundeerd argumenteren in een multidisciplinaire context
- Getuigen van openheid voor nieuwe wetenschappelijke ontwikkelingen en hun toepassingen in een brede wetenschappelijke, economische en maatschappelijke context
- Een actieve en integere houding aannemen tegenover permanente kennisontwikkeling, levenslang leren en zelfstandig het eigen leerproces sturen
- Beschikken over de vereiste sociale en communicatieve vaardigheden om in een team te werken
- Samenwerken en beginnend leiding geven in een multidisciplinaire omgeving
- Schriftelijk en mondeling helder communiceren over het eigen vakgebied in het Nederlands en het Engels
- Ethisch, professioneel en maatschappelijk verantwoord handelen, ook in een internationale of interculturele omgeving
- Binnen korte tijd autonoom functioneren in wetenschappelijk onderzoek, in industriële functies, bij studiebureaus, ngo’s en overheidsinstellingen
- Duurzaamheidsaspecten en maatschappelijke randvoorwaarden afwegen bij de ontwikkeling van in een kwaliteitsvol systeem, product, dienst of proces
- Zelfstandig en resultaatgericht een ingenieursproject concipiëren, plannen en uitvoeren op het niveau van een beginnende professional
- De complexiteit van een probleem/systeem doorgronden met behulp van kwantitatieve methoden
- Risico’s en technische haalbaarheid van een project inschatten
- Biologische, fysisch-chemische, technologische, economische en ecologische aspecten integreren in onderzoek, productie, kwaliteitsbeheer, management of beleid