Master of Science in de biowetenschappen: voedingsindustrie
De master in de biowetenschappen: voedingsindustrie (Campus Schoonmeersen - Gent) ligt het accent op de verwerking van grondstoffen tot kwaliteitsvolle en veilige voedingsmiddelen. Voedselveiligheid en -kwaliteit zijn zeer complexe begrippen. Erg belangrijk is het inzicht in de productieprocessen van voedingsmiddelen, de functionaliteit van de ingrediënten en de kennis van de mogelijke chemische, fysische en microbiële gevaren.
master-na-bacheloropleiding
1 jaar 60 studiepunten
Faculteit Bio-ingenieurswetenschappen
Nederlands
Brochure
downloaden
Over de opleiding
Programma
Informeer je
Vlot van start
Na je studies
Programma onder voorbehoud
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Mia Eeckhout
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Liesbeth Jacxsens
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Kathy Messens
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
en
|
Koen Dewettinck
|
4
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Filip Van Bockstaele
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Peter Ragaert
|
5
|
|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Joachim Schouteten
|
5
|
|
Op te nemen: 8 studiepunten uit modules uit de onderstaande lijst.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Mia Eeckhout
|
4
|
|
|
1
|
sem 1
|
en
|
Stefaan De Smet
|
4
|
|
|
1
|
sem 2
|
en
|
John Van Camp
|
5
|
|
|
|
jaar
|
nl
|
Mia Eeckhout
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Jessika De Clippeleer
|
4
|
|
Op te nemen: opleidingsonderdelen te selecteren uit het aanbod van UGent waaronder de universiteitsbrede keuzevakken. Na goedkeuring door de faculteit.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Mia Eeckhout
|
20
|
|
Competentiegebied 1: Kenniscompetentie
- Gevorderde toepassingsgerichte kennis van conventionele en innovatieve productieprocessen binnen de voedingsindustrie en hun ingenieurs-technische achtergrond
- Gevorderde toepassingsgerichte kennis van de factoren die de houdbaarheid, kwaliteit en veiligheid van voedingsmiddelen bepalen en deze beoordelen door een relevante keuze van chemische, microbiologische, fysische en moleculaire analysetechnieken
- Gevorderde toepassingsgerichte kennis van de gangbare kwaliteitszorgsystemen en de HACCP-principes en weten hoe de veiligheid en kwaliteit van levensmiddelen geborgd worden in de indsustrie, via de overheid, via certificatie-instellingen
- Kennis hebben van het wettelijke kader waarbinnen de voedingssector zich dient te bewegen en de vereiste informatie zelfstandig opzoeken, interpreteren en implementeren
- Wetenschappelijke literatuur opzoeken, verwerken en synthetiseren tot een kritisch en overzichtelijk geheel
- De juiste onderzoeksmethodiek ontwikkelen en eventuele nieuwe technieken implementeren
- Relevante besluiten nemen op basis van eigen onderzoeksresultaten of de resultaten van anderen
- Systematisch wetenschappelijk integer handelen
- Creatief inzetten van verworven kennis, inzicht en ervaring bij toegepast onderzoek al dan niet in een industriële context
- Wetenschappelijk gefundeerd argumenteren in een multidisciplinaire context met gebruik van de juiste vakterminologie
- Open staan voor nieuwe wetenschappelijke ontwikkelingen en hun toepassingen
- Een actieve houding aannemen ten aanzien van permanente kennisontwikkeling, levenslang leren en zelfstandig sturen van het eigen leerproces
- Kennis en inzichten gebruiken voor de kwalitatieve en kwantitatieve analyse van complexe problemen
- Duurzaamheid van productietechnologieën beoordelen
- Een projectconcept tot uitvoering te brengen en opvolgen op niveau van een beginnend professional
- (Productie)processen evalueren en bijsturen
- Functioneren als lid van een team
- Schriftelijk of mondeling kennis overdragen en verslag uitbrengen aan specialisten of niet-specialisten
- Wetenschappelijke literatuur binnen het eigen vakgebied begrijpen en mondeling en schriftelijk samenvatten
- Schriftelijk of mondeling advies formuleren aan specialisten of niet-specialisten
- Ethisch en maatschappelijk verantwoord handelen
- Systematisch aandacht hebben voor technische, economische, maatschappelijke, humane en duurzaamheidsaspecten bij het ontwikkelen en realiseren van producten/productiesystemen in de agro-voedselketen