Master of Science in de farmaceutische zorg
De Master in de Farmaceutische Zorg – Apotheker leidt je op tot geneesmiddelenexpert en farmaceutisch wetenschapper. Het accent ligt daarbij op het bevorderen en bewaken van een efficiënt en veilig gebruik van geneesmiddelen in de gezondheidszorg.
Inhoud
De faculteit richt twee domeinmasters in, namelijk Master in de farmaceutische zorg en Master in de geneesmiddelenontwikkeling. Beide masters leiden tot de beroepstitel van apotheker en voorzien daarom een wettelijk vereiste stageperiode van 26 weken. De Master in de farmaceutische zorg (2 jaar) bouwt verder op het academisch bachelordiploma (3 jaar) in de farmaceutische wetenschappen. In de Master farmaceutische zorg ligt het accent op de maatschappelijke rol van de apotheker als wetenschappelijk opgeleid geneesmiddelenexpert in de patiëntenzorg, met bijzondere aandacht voor het bevorderen en bewaken van een doeltreffend, veilig en kostenefficiënt gebruik van geneesmiddelen. De opleiding bereidt goed voor op een rol als geneesmiddelenexpert in de gezondheidszorg, bijvoorbeeld in een officina-apotheek, of bij de overheid, een ziekenfonds, een wetenschappelijke instelling, de farmaceutische inspectie, de farmaceutische industrie ... Je kan ook verder doorstromen naar de master-na-masteropleidingen Ziekenhuisfarmacie, Klinische biologie, Industriële farmacie of het doctoraat.
Voor wie
De toelatingsvoorwaarden zijn divers. Afhankelijk van je vooropleiding kun je rechtstreeks instromen of zijn er bijkomende voorwaarden.
Structuur
In beide masterjaren staat de wetenschappelijke farmaceutische opleiding centraal, met veel aandacht voor de op wetenschappelijke kennis gebaseerde praktijk. Het programma streeft naar integratie van farmaceutische kennis en vaardigheden en vormt een smeltkroes van farmaceutisch-technologische, medisch-biologische, en specifiek farmaceutische kennis. Naast een aantal algemene vakken die ook gevolgd worden door de masterstudenten in de geneesmiddelenontwikkeling, bevat de Master in de farmaceutische zorg een aantal verplichte specifieke vakken. Het eerste masterjaar omvat een masterproef die gebaseerd is op experimenteel onderzoek uitgevoerd in een binnen- of buitenlandse onderzoeksgroep. In het tweede masterjaar kun je ook keuzevakken volgen, wat je toelaat zelf nog een verdere oriëntatie in je studies in te bouwen, naargelang je interesse of toekomstperspectieven.
De stageperiode in de apotheek is geprogrammeerd in het tweede jaar. Je kunt al een deel van de stage lopen in de vakantieperiode die volgt op het eerste masterjaar. Er worden ook een aantal 'terugkomdagen' voorzien waarin de praktijkervaring geëvalueerd en bijgestuurd wordt.
Naast de hier beschreven (domein)master, kun je ook kiezen voor de educatieve master. Meer uitleg hierover vind je op www.ugent.be/educatievemaster.
Arbeidsmarkt
De veelzijdigheid van de opleiding biedt jouw als afgestudeerde apotheker een brede waaier aan beroepsmogelijkheden. De opleiding bereidt in eerste instantie voor op een rol als geneesmiddelenexpert in de gezondheidszorg. Het beroep van officina-apotheker is hierbij het meest voor de hand liggend, maar veel afgestudeerden komen ook terecht in ziekenhuizen en verzorgingsinstellingen, bij andere actoren in de gezondheidszorg (zoals de overheid, de ziekenfondsen, de farmaceutische inspectie, ...), bij wetenschappelijke instellingen of in het onderwijs (zowel secundair onderwijs als hogescholen).
Officina
Door de vestigingswet van 1974 is het aantal zefstandige apotheken gereglementeerd. Werken als provisor, adjunct of plaatsvervanger is een volwaardige en waardevolle vorm van uitoefening van het apothekersberoep. Ook als je zelf geen eigenaar bent van een apotheek kan je dus een boeiende carrière binnen de officina-apotheek uitbouwen. In een officina-apotheek zijn er verschillende formules mogelijk:
- als apotheker-eigenaar: de apotheker is eigenaar van de apotheek en tevens titularis;
- als provisor: de apotheker-titularis werkt in de apotheek die eigendom is van een derde persoon, al dan niet apotheker, van een coöperatieve vereniging of van een vennootschap;
- als adjunct-apotheker: de apotheker werkt in dienst van een apotheker-eigenaar of een provisor;
- als plaatsvervanger: de apotheker vervangt, vol- of deeltijds, gedurende een welbepaalde termijn, een titularis of adjunct in geval van ziekte of vakantie.
Verzorgingsinstellingen
Ziekenhuizen en doorgaans ook andere verzorgingsinstellingen beschikken over een interne apotheek die de farmaceutische dienstverlening binnen die instellingen verzorgt. Als ziekenhuisapotheker ben je verantwoordelijk voor de bereiding en de verdeling van de geneesmiddelen, en voor het doeltreffend, veilig en kostenefficiënt gebruik van geneesmiddelen binnen de zorginstelling. Om het diploma van Master in de ziekenhuisfarmacie te behalen moet je een bijkomende specialisatie volgen onder de vorm van een interuniversitaire master-na-masteropleiding van drie jaar. Je moet bovendien op de lijst van de erkende ziekenhuisapothekers worden ingeschreven.
Andere mogelijkheden
Deze brede opleiding biedt nog een hele waaier aan toekomstmogelijkheden die niet in enkele regels tekst te beschrijven zijn. Neem daarom zeker ook een kijkje in onze carrièregids met een hele reeks verhalen van oud-studenten op www.ugent.be/fw/nl/voor-toekomstige-studenten/carrieregids.pdf
Kwaliteitszorg
Mensen die durven denken over de uitdagingen van morgen, daar streven we naar. Daarom is het onderwijs aan onze universiteit stevig verankerd in zes grote onderwijsdoelstellingen: denk breed, blijf onderzoeken, steun talent, bouw mee, verleg grenzen en kies kwaliteit.
De UGent heeft continu aandacht voor kwaliteitszorg en kwaliteitscultuur. Het UGent-kwaliteitszorgsysteem geeft voor elke opleiding informatie over de troeven van de opleiding, de sterke punten én de werkpunten.
Meer info:
Troeven
- Wetenschappelijke onderbouwing van de farmaceutische zorg: Het studieprogramma focust op de maatschappelijke rol van de apotheker als wetenschappelijk opgeleid geneesmiddelenexpert. Studenten leren de huidige wetenschappelijke inzichten toepassen in de zorg voor patiënten en in het wetenschappelijk onderzoek.
- Veelzijdigheid van de opleiding: Studenten verwerven in de opleiding niet enkel een grondige farmaceutische productkennis, maar ook inzicht en vaardigheden op vlak van maatschappelijke impact, samenwerking in de zorg, communicatie met en motivatie van patiënten, onderzoeksmethodologie, etc.
- Inbedding in het werkveld: De stage in het tweede masterjaar en de interactie met de andere opleidingsonderdelen is een belangrijke troef van onze opleiding. Gedurende 26 weken lopen de studenten stage in een apotheek en leren ze zelfstandig en in team te functioneren. De ervaringen op de stage worden vervolgens geanalyseerd en bediscussieerd in lesactiviteiten op de campus.
- Gevarieerde werkvormen en samenwerkend leren: De opleiding maakt gebruik van een gevarieerde set aan werkvormen en zet sterk in op samenwerkend leren. De opleiding heeft daarbij specifieke aandacht voor interdisciplinariteit en interprofessioneel samenwerken.
- Arbeidsmarkt: De combinatie van een diepgaande, veelzijdige academische opleiding met praktische vaardigheden biedt een brede waaier aan beroepsmogelijkheden binnen de gezondheidszorg en geeft ook toegang tot voortgezette studies.
Sterke punten
- Integratie kennis en vaardigheden: De opleiding integreert een grondige kennis van ´het geneesmiddel en zijn toepassingen´ met bredere sociaal-maatschappelijke inzichten. De student leert deze kennis en vaardigheden vervolgens geïntegreerd toepassen op complexe patiëntencasussen, zowel in de oefenapotheek op de campus als op de stages. Hierbij wordt in het bijzonder aandacht besteed aan de vraag hoe de apotheker zijn kennis en expertise ten dienste kan stellen van de patiënt en van de andere actoren in de gezondheidszorg.
- Onderzoek: Het onderzoek van de lesgevers uit deze opleiding wordt internationaal gewaardeerd. Met de opleiding kiezen studenten dus voor een opleiding met een sterke onderzoeksbasis. Tijdens de stage werken alle studenten mee aan een onderzoeksproject in de farmaceutische zorg waarover internationaal gerapporteerd wordt.
- De verankering van theorie en praktijk: Dit gebeurt onder andere tijdens de masterproef in het eerste masterjaar en de stage in het tweede masterjaar. Onder de deskundige begeleiding van academici en apothekers worden onze studenten gestimuleerd tot probleemoplossend denken. De opleiding biedt ook kwaliteitsvolle Erasmusplaatsen aan.
- Enthousiast en gemotiveerd docentenkorps: Het team van lesgevers, assistenten en begeleiders heeft een grote en gevarieerde expertise, is zeer geëngageerd en is tegelijk heel aanspreekbaar voor de studenten.
- Sterke inbreng van uit het werkveld: Onderwijs, onderzoek en praktijk worden in het programma geïntegreerd, enerzijds door de betrokkenheid van lesgevers en experten uit de verschillende werkvelddomeinen, en anderzijds door inbedding van studenten in het werkveld tijdens stages en oefeningen in de oefenapotheek.
Werkpunten
- Studielast: De opleiding wordt door de studenten als zwaar gepercipieerd. De opleiding zal via haar opleidingscommissie verder waken over die studiebelasting.
- Evaluatie en (tussentijdse) feedback: De opleiding wil in haar competentiegericht onderwijs meer inzetten op gepaste feedback bij evaluaties (practica, examens, masterproef,…). Hiervoor zal ze een feedbackcultuur verder ontwikkelen en studenten nog beter informeren en aanmoedigen om de voorziene feedbackmogelijkheden te benutten.
- Aandacht voor universiteitsbrede beleidsthema’s: De opleiding wenst verder te onderzoeken hoe onder andere duurzaamheid en internationalisering voor de studenten zichtbaarder en breder benut kunnen worden in het programma.
Deze opleiding is geaccrediteerd door de NVAO, de accreditatie werd verlengd onder het positief besluit instellingsreview in 2022. De kwaliteit van deze opleiding werd gevalideerd door een kwaliteitstoets in de vorm van een screening door het Onderwijskwaliteitsbureau. Het borgingsbesluit vindt u hier.
Deze informatie werd laatst bijgewerkt op 01/07/2023.
Heb je vragen of suggesties over deze publieke info, neem dan contact op met de opleiding.
Emma
Olivier
Nilgün
https://www.youtube.com/watch?v=W5oe2514HXI