Master of Science in de farmaceutische zorg
De Master in de Farmaceutische Zorg – Apotheker leidt je op tot geneesmiddelenexpert en farmaceutisch wetenschapper. Het accent ligt daarbij op het bevorderen en bewaken van een efficiënt en veilig gebruik van geneesmiddelen in de gezondheidszorg.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Dieter Deforce
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Dieter Deforce
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Guy Brusselle
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Koen Boussery
|
6
|
|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Peter De Paepe
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Katia Verhamme
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Tom Coenye
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Sarah De Saeger
|
3
|
|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Leen De Bolle
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
|
24
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
jaar
|
nl
|
Chris Vervaet
|
6
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Philippe De Buck
|
3
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Koen Boussery
|
5
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Christophe Stove
|
3
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Barbara Claus
|
3
|
|
|
2
|
jaar
|
nl
|
Annemie Somers
|
8
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
|
3
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Jan Van Bocxlaer
|
3
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Emmy Tuenter
|
3
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Bruno Levecke
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
jaar
|
nl
|
Koen Boussery
|
30
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Dieter Deforce
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Dieter Deforce
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Guy Brusselle
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Koen Boussery
|
6
|
|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Peter De Paepe
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Katia Verhamme
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Tom Coenye
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Sarah De Saeger
|
3
|
|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Leen De Bolle
|
5
|
|
|
2
|
jaar
|
nl
|
Chris Vervaet
|
6
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Philippe De Buck
|
3
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Koen Boussery
|
5
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Christophe Stove
|
3
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Barbara Claus
|
3
|
|
|
2
|
jaar
|
nl
|
Annemie Somers
|
8
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
|
3
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Jan Van Bocxlaer
|
3
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Emmy Tuenter
|
3
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Bruno Levecke
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
jaar
|
nl
|
Koen Boussery
|
30
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
|
24
|
|
- Gevorderd inzicht hebben in de interactie tussen geneesmiddelen en de biologische systemen.
- Inzicht hebben in het kwaliteitsvol formuleren en produceren van toedieningsvormen van geneesmiddelen.
- Kennis hebben van biotechnologische en biologische geneesmiddelen.
- Relevante laboratoriumwaarden interpreteren voor de dosering van geneesmiddelen.
- De patiënt adviseren over medische hulpmiddelen.
- De patiënt adviseren over voeding en levensstijl in een farmacotherapeutische context.
- Inzicht hebben in de problematiek van misbruik en verkeerd gebruik van geneesmiddelen en xenobiotica.
- Wetenschappelijk onderzoek zelfstandig plannen en met een kritische ingesteldheid uitvoeren.
- Klinische studies kritisch benaderen.
- Op evidentie gebaseerde, kosten-effectieve en veilige farmacotherapie toepassen in de klinische praktijk, inclusief bijzondere patiëntengroepen en zorginstellingen.
- Klinische en epidemiologische studieresultaten vertalen naar een op evidentie gebaseerde beroepspraktijk.
- De kwaliteit bewaken van producten, processen en patiëntenzorg.
- Informatie en advies verstrekken met het oog op een doeltreffend en veilig gebruik van geneesmiddelen.
- Zelfzorgvragen van patiënten rationeel en kostenbewust behandelen en opvolgen.
- Kritisch omgaan met informatie over geneesmiddelen en gezondheidsproducten.
- Efficiënt gebruik maken van beschikbare informatie bij farmaceutische vraagstellingen.
- Een attitude van nauwkeurigheid, punctualiteit en betrouwbaarheid bezitten.
- Bij het nemen van beslissingen rekening houden met het perspectief van verschillende belanghebbenden.
- Proactief inspelen op de veranderingen in de farmaceutische sector en de gezondheidszorg (levenslang leren).
- Medicatieprofielen analyseren, met het oog op de detectie en remediëring van niet-optimaal geneesmiddelengebruik.
- Voorkómen, detecteren en oplossen van courante en complexe geneesmiddel gerelateerde problemen.
- In de begeleiding en opvolging van het gebruik van geneesmiddelen verantwoordelijkheid opnemen, rekening houdend met de geldende taakafspraken binnen de zorgsetting.
- Processen in verband met medicatiebewaking en -begeleiding optimaliseren.
- Doelgericht communiceren met patiënten, vakgenoten en andere zorgverstrekkers.
- Wetenschappelijk rapporteren aan vakgenoten en andere zorgverstrekkers.
- Samenwerken en beginnend leidinggeven in een multidisciplinaire omgeving.
- Het beroep uitoefenen conform de farmaceutische wetgeving en deontologie.
- Getuigen van een wetenschappelijke en maatschappelijke integriteit en verantwoordelijkheidszin.
- Kritisch reflecteren over de plaats van de farmaceutische wetenschappen in de maatschappij en de gezondheidszorg vanuit (inter)nationaal perspectief.
- Met zorgverstrekkers en overheid een rationeel, kosten-effectief en maatschappelijk verantwoord geneesmiddelenbeleid uitwerken.
Stages en klinieken georganiseerd in het zomerreces voorafgaand aan start academiejaar
De stage in de opleiding Master in de farmaceutische zorg zal kunnen plaatsvinden gedurende het zomerreces (van ma 06-07-2020 t/m za 15-08-2020), de tweedekansexamenperiode (van ma 17-08-2020 t/m za 12-09-2020) en de feedbackweek (van ma 14-09-2020 t/m za 19/09/2020), voorafgaand aan het academiejaar 2020-2021 waarin deze stage in het curriculum van de student (ingeschreven in de opleiding Master in de farmaceutische zorg) zal worden opgenomen.
Wet, decreet of Europese richtlijn waaraan de opleiding voldoet
- Richtlijn van het Europees Parlement en de Raad van Europa van 7 september 2005 (2005/36 EG) betreffende de erkenning van beroepskwalificaties
- Decreet van 12 juni 1991 betreffende de Universiteiten in de Vlaamse Gemeenschap
- Decreet van 4 april 2003 betreffende de herstructurering van het hoger onderwijs in Vlaanderen
Wettelijke beroepsvereisten waaraan het diploma voldoet
- beschikken over het diploma van Apotheker/Master in de farmaceutische zorg/ Master in de geneesmiddelenontwikkeling
- het visum van de Provinciale Geneeskundige commissie bekomen hebben
- bij de Orde der Apothekers ingeschreven zijn
Europese richtlijn beroepskwalificaties 2005/36/EG
Bij de vaststelling van het opleidingsprogramma zijn de vereisten nageleefd voor de toegang tot het gereglementeerde beroep van Apotheker zoals bepaald in de richtlijn 2005/36/EG van het Europees Parlement en de Raad van de Europese Unie betreffende de erkenning van beroepskwalificaties.