Master of Science in de geologie
De UGent biedt een masteropleiding aan met twee grote specialisaties die elk een sleutelgebied in het ‘systeem Aarde’ aanspreken: de afstudeerrichtingen Bekkens en orogenen en Grondwater en minerale rijkdommen.
master-na-bacheloropleiding
2 jaar 120 studiepunten
Faculteit Wetenschappen
Nederlands
Brochure
downloaden
Over de opleiding
Programma
Informeer je
Vlot van start
Na je studies
Op te nemen: 1 major uit de onderstaande lijst.
Na goedkeuring van de faculteit.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
en
|
Stephen Louwye
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
en
|
Stephen Louwye
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
en
|
David Van Rooij
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
en
|
Katleen Wils
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
en
|
Johan De Grave
|
6
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
en
|
Marieke Paepen
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
en
|
Thomas Hermans
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
en
|
David Van Rooij
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
en
|
Veerle Cnudde
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
en
|
Stijn Dewaele
|
6
|
|
Op te nemen: 30 studiepunten te selecteren uit de onderstaande lijst, met 15 studiepunten met referentie a.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
a
|
|
sem 2
|
nl
|
Thomas Hermans
|
15
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Erik Paredis
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Hendrik Schoukens
|
5
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Guy De Tré
|
6
|
|
UKV
|
|
sem 1
|
nl
|
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Brent Bleys
|
4
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Saskia Crucke
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Kim Verbeken
|
4
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Mirjam Knockaert
|
4
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Mieke Audenaert
|
4
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Rudi Vander Vennet
|
5
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Bruno Merlevede
|
5
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Freddy Heylen
|
5
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Dirk Van de gaer
|
5
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Maggie Geuens
|
6
|
|
Op te nemen: 1 major uit de onderstaande lijst.
Na goedkeuring van de faculteit.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
sem 1
|
en
|
Stijn Dewaele
|
6
|
|
|
2
|
sem 1
|
en
|
Veerle Cnudde
|
6
|
|
|
2
|
sem 1
|
en
|
Dirk Verschuren
|
6
|
|
|
2
|
sem 1
|
en
|
Johan De Grave
|
6
|
|
|
2
|
sem 1
|
en
|
Maarten Van Daele
|
6
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
sem 1
|
en
|
Thomas Hermans
|
6
|
|
|
2
|
sem 1
|
en
|
Thomas Hermans
|
6
|
|
|
2
|
sem 1
|
en
|
Veerle Cnudde
|
6
|
|
|
2
|
sem 1
|
en
|
Nico Van de Weghe
|
6
|
|
|
2
|
sem 1
|
en
|
Marieke Paepen
|
6
|
|
Op te nemen: 30 studiepunten te selecteren uit de onderstaande lijst, met 15 studiepunten met referentie a.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
a
|
|
sem 2
|
nl
|
Thomas Hermans
|
15
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Erik Paredis
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Hendrik Schoukens
|
5
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Guy De Tré
|
6
|
|
UKV
|
|
sem 1
|
nl
|
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Brent Bleys
|
4
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Saskia Crucke
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Kim Verbeken
|
4
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Mirjam Knockaert
|
4
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Mieke Audenaert
|
4
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Rudi Vander Vennet
|
5
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Bruno Merlevede
|
5
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Freddy Heylen
|
5
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Dirk Van de gaer
|
5
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Maggie Geuens
|
6
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
jaar
|
nl
|
|
30
|
|
Op te nemen: 1 major uit de onderstaande lijst.
Na goedkeuring van de faculteit.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
en
|
Stephen Louwye
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
en
|
Stephen Louwye
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
en
|
David Van Rooij
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
en
|
Katleen Wils
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
en
|
Johan De Grave
|
6
|
|
|
2
|
sem 1
|
en
|
Stijn Dewaele
|
6
|
|
|
2
|
sem 1
|
en
|
Veerle Cnudde
|
6
|
|
|
2
|
sem 1
|
en
|
Dirk Verschuren
|
6
|
|
|
2
|
sem 1
|
en
|
Johan De Grave
|
6
|
|
|
2
|
sem 1
|
en
|
Maarten Van Daele
|
6
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
en
|
Marieke Paepen
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
en
|
Thomas Hermans
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
en
|
David Van Rooij
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
en
|
Veerle Cnudde
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
en
|
Stijn Dewaele
|
6
|
|
|
2
|
sem 1
|
en
|
Thomas Hermans
|
6
|
|
|
2
|
sem 1
|
en
|
Thomas Hermans
|
6
|
|
|
2
|
sem 1
|
en
|
Veerle Cnudde
|
6
|
|
|
2
|
sem 1
|
en
|
Nico Van de Weghe
|
6
|
|
|
2
|
sem 1
|
en
|
Marieke Paepen
|
6
|
|
Op te nemen: 30 studiepunten te selecteren uit de onderstaande lijst, met 15 studiepunten met referentie a.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
a
|
|
sem 2
|
nl
|
Thomas Hermans
|
15
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Erik Paredis
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Hendrik Schoukens
|
5
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Guy De Tré
|
6
|
|
UKV
|
|
sem 1
|
nl
|
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Brent Bleys
|
4
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Saskia Crucke
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Kim Verbeken
|
4
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Mirjam Knockaert
|
4
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Mieke Audenaert
|
4
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Rudi Vander Vennet
|
5
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Bruno Merlevede
|
5
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Freddy Heylen
|
5
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Dirk Van de gaer
|
5
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Maggie Geuens
|
6
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
jaar
|
nl
|
|
30
|
|
Competentiegebied 1: Competentie in één of meerdere wetenschappen
- Geavanceerde kennis omtrent de Aarde, haar structuur en evolutie, de gesteenten waaruit zij is opgebouwd, de evolutie van het Leven e. d., en geavanceerd inzicht in de wijze waarop deze kennis tot stand is gekomen en in de samenhang tussen diverse sturende factoren aanwenden om nieuwe of complexe theoretische of experimentele probleemstellingen te analyseren en op te lossen.
- Gespecialiseerde kennis in “Bekkens en orogenen” of “Grondwater en minerale rijkdommen” innovatief en inventief benutten.
- De houding hebben om ondersteunende wetenschappen bij de professionele activiteiten en/of onderzoek zelfstandig, kritisch en constructief te gebruiken.
- Samenhang met andere relevante wetenschapsdomeinen onderzoeken en begrijpen en deze kunnen betrekken in de context van meer geavanceerde ideeën of toepassingen.
- Grondig inzicht demonstreren in de nieuwste wetenschappelijke ontwikkelingen van ten minste één van de deelaspecten van de disciplines aanwezig in de opleiding.
- De geologische kennis, inzichten en methodes die werden verworven kunnen aanwenden in wetenschapsdomeinen en toepassingsgebieden die geologie-ondersteund zijn.
- Probleemgestuurd onderzoek ontwerpen en uitvoeren en een oordeel vormen over de kwaliteit van beide fases.
- Kritisch beschouwen van en reflecteren op bestaande en nieuwe theorieën, modellen of interpretaties binnen het vakgebied.
- Creativiteit vertonen om hypothesen te formuleren en nieuwe verbanden te ontdekken en een oordeel te vormen op basis van gegevens en informatie van mogelijk beperkte, onvolledige of tegenstrijdige aard.
- Doelgericht experimenten of simulaties ontwerpen, nauwkeurig uitvoeren, de verzamelde gegevens objectief en kritisch evalueren en interpreteren en modellen opstellen.
- Op kwaliteitsvolle en gestructureerde manier observeren, gegevens verzamelen en beheren, registreren, verwerken, analyseren en evalueren binnen een onderzoeks-gebonden of probleemoplossende context. Hoofdzaken van bijzaken onderscheiden en eenheid en structuur zien in kennis en methoden.
- Informatie uit internationaal gepubliceerde wetenschappelijke literatuur en complexe informatiebronnen verwerken, analyseren, kritisch evalueren en synthetiseren op een gestructureerde manier.
- Veranderingen in de omstandigheden of planning van een onderzoeksproces kunnen opvangen en/of sturen.
- Zelfstandig systematisch en kritisch reflecteren over het eigen denken en handelen en dit vertalen naar doordachte conclusies en meer adequate oplossingen.
- Een professionele houding vertonen die getuigt van openheid voor nieuwe wetenschappelijke ontwikkelingen en hun toepassingen in een brede wetenschappelijke, economische of maatschappelijke context.
- Getuigen van een actieve houding tegenover permanente kennisontwikkeling, levenslang leren en zelfstandig het eigen leerproces kunnen sturen.
- Zelfstandig logische en analytische redeneringen opbouwen binnen het vakgebied en daarbuiten, complexe redeneringen doorgronden en kritisch evalueren.
- Probleemvoorkomend en probleemoplossend denken en handelen in een verscheidenheid aan situaties of in een niet-vertrouwde context.
- Probleemstellingen veralgemenen en op het gepaste abstractieniveau benaderen.
- Eigen onderzoek, gedachten, ideeën, meningen of voorstellen binnen professionele activiteiten op gepaste wijze schriftelijk en mondeling presenteren.
- Communiceren over nieuwe ontwikkelingen, onderliggende grondgedachten en oordeelsvorming binnen het vakgebied en de randwetenschappen met deskundigen en niet-deskundigen, in een wetenschappelijk of publiek debat.
- Communiceren over eigen bevindingen en onderzoek met deskundigen en niet-deskundigen in een tweede taal.
- Afhankelijk van de situatie gepast ondersteunend, inspirerend en/of gezaghebbend kunnen communiceren, samenwerken en handelen.
- In teamverband samenwerken, vaak op het terrein (te land en ter zee) en voor lange periodes, hierbij bekwaamheden ontwikkelend in verantwoordelijkheid en leiderschap.
- Relaties leggen tussen het eigen wetenschappelijk vakgebied en de maatschappij, met oog voor vragen en bezorgdheden, noden en innovatiebehoeften die vanuit de maatschappij ontstaan en hierbij openstaan voor een internationale context.
- Ethisch en maatschappelijk verantwoord handelen.
- Maatschappelijke verantwoordelijkheid en engagement integreren in de professionele activiteit.
- Overheidsinstanties informeren over bevindingen in het eigen wetenschappelijk vakgebied, en beleidsondersteunend onderzoek op het vlak van milieu en natuurlijke rijkdommen verrichten.
- In een brede verscheidenheid van werksituaties zelfstandig kunnen functioneren en bijdragen tot onderzoek, het implementeren van nieuwe technieken en ideeën of het ontwerpen van probleemoplossende strategieën.
- Professioneel gedrag vertonen, gekenmerkt door gedrevenheid, betrouwbaarheid, betrokkenheid, nauwkeurigheid, vasthoudendheid en zelfstandigheid.
- Innovatief onderzoek ontwerpen, uitvoeren en erover rapporteren op een wetenschappelijke manier.
- Grondig inzicht demonstreren in de nieuwste wetenschappelijke ontwikkelingen van ten minste één van de deelaspecten van de disciplines aanwezig in de opleidingen en verbanden leggen naar andere deelaspecten.
- Major Grondwater en minerale rijkdommen: Een fundamenteel inzicht hebben in de randvoorwaarden en processen die het voorkomen en de stroming van grondstoffen (inculsief water) bepalen.
- Major Grondwater en minerale rijkdommen: De capaciteit hebben tot het beoordelen van de winbaarheid van grondwater (inclusief water), en het in rekening brengen van het duurzaam beheer ervan.
- Major Grondwater en minerale rijkdommen: Een grondig begrip hebben van de factoren en processen die de grondwaterkwaliteit bepalen, en de bekwaamheid om deze te achterhalen door interpretatie van analysegegevens.
- Major Grondwater en minerale rijkdommen: Een inzicht hebben in de wijziging die de grondwaterkwaliteit kan ondergaan als gevolg van antropogene invloeden.
- Major Grondwater en minerale rijkdommen: Een fundamenteel inzicht hebben in de vorming, evolutie, fysische en chemische en milieurelevante eigenschappen van mineralen in de context van milieutechnische toepassingen.
- Major Grondwater en minerale rijkdommen: De capaciteit hebben tot het interpreteren van bodemkaarten, fysische en chemische analyses voor bodemkwaliteitsevaluaties en andere milieutechnische toepassingen.
- Major Grondwater en minerale rijkdommen: De basisvaardigheden hebben om deskundig wetenschappelijk advies te verstrekken in verband met de grondwaterkwaliteit.
- Major Bekkens en orogenen: Een fundamenteel inzicht demonstreren in de lithosferische processen die de genese (rifting) en evolutie (subsidentie, thermische evolutie) van sedimentaire bekkens en hun lithosferische randgebieden bepalen, evenals in de expressie van deze processen in de sedimenten en kristallijne gesteenten.
- Major Bekkens en orogenen: Een kennis hebben van de sedimentaire fluxen die voor de invulling van bekkens instaan, van de processen die deze fluxen sturen en van de kenmerken en ruimtelijke organisatie van de sedimentaire reeksen die eruit ontstaan.
- Major Bekkens en orogenen: Getuigen van de capaciteit tot discriminatie van globale (o.m. klimaatsgestuurde) en lokale controles en effecten in bekken- en orogenegebonden processen.
- Major Bekkens en orogenen: De vaardigheid hebben tot ontrafeling van het gesteenten- en geochemisch logboek van de Aarde en van het Leven, gecapteerd in bekkens, en het dateren ervan.
- Major Bekkens en orogenen: Een kennis hebben van de diverse groepen micro-organismen en van de processen die hun diversiteit en spatio-temporele verspreiding sturen.
- Major Bekkens en orogenen: Een kennis hebben van de magmatische en metamorfe lithosferische processen en van de producten (mineralen en gesteenten).
- Major Bekkens en orogenen: Een vaardigheid hebben in de structurele analyse van bekkens en orogenen in hun diverse stadia van evolutie en in de chronologische reconstructie van deze evolutie.
- Major Bekkens en orogenen: De bekwaamheid hebben tot het ontwerpen van een multidisciplinaire en meerschalige exploratiestrategie zowel voor het in beeld brengen van bekkens en orogenen in het algemeen als voor de prospectie naar sites van uitzonderlijke fundamentele betekenis of grote economische waarde.
- Major Bekkens en orogenen: De basisvaardigheden hebben om deskundig wetenschappelijk advies te verstrekken in verband met het duurzaam beheer van bekkens en orogenen (ontginning van natuurlijke rijkdommen en energiebronnen, ondergrondse berging, bescherming) en het rationeel evalueren van natuurlijke risico’s en van hun sociale, economische en geopolitieke gevolgen.
- Minor professionalisering: De vaardigheden vertonen van een beginnend werknemer in een functie op gebied van projectmanagement, beleidsontwikkeling, wetenschappelijke en technologische advisering en ondernemerschap.
- Minor professionalisering: Relevantie en implicaties van wetenschappelijke ontwikkelingen of toepassingen kunnen inschatten in een economische en beleidsmatige context.
- Informatie en ervaring binnen het vakgebied en andere relevante wetenschapsdomeinen onderwijzen op verschillende niveaus.
- De maatschappij sensibiliseren op vlak van wetenschappelijke informatie en de geloofwaardigheid ervan.