Master of Science in de industriële wetenschappen: bouwkunde
De master industriële wetenschappen: bouwkunde legt de klemtoon op de constructie van functionele en duurzame gebouwen en infrastructuur, met aandacht voor veiligheid, stabiliteit en het milieu.
master-na-bacheloropleiding
1 jaar 60 studiepunten
Faculteit Ingenieurswetenschappen en Architectuur
Nederlands
Brochure
downloaden
Over de opleiding
Programma
Informeer je
Vlot van start
Na je studies
Programma onder voorbehoud
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Veerle Boel
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Wouter De Corte
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Geert Versweyveld
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Jelle Laverge
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Ignaas Vandenbruwane
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
sem 2
|
nl
nl
|
Hilde Witters
|
6
|
|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Ignaas Vandenbruwane
|
12
|
|
Op te nemen: 6 studiepunten te selecteren uit de onderstaande lijst. Na goedkeuring door de faculteit.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
en
|
|
3
|
|
|
1
|
sem 2
|
en
|
Wouter Haerick
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Dirk Vinckier
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Veerle Boel
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Hilde Witters
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Wouter De Corte
|
3
|
|
|
1
|
|
|
|
3
|
|
|
1
|
sem 2
|
en
|
Mario Vanhoucke
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Marijke Steeman
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Geert Versweyveld
|
3
|
|
|
1
|
|
|
|
3
|
|
|
1
|
jaar
|
nl,en
|
Hiep Luong
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
jaar
|
nl
|
|
18
|
|
Competentiegebied 1: Kenniscompetenties
- Geavanceerde kennis van de eigen ingenieursdiscipline innovatief toepassen op reële problemen.
- Specifieke tools, bouwstenen en instrumentatie innovatief en doelgericht gebruiken binnen het eigen ingenieursdomein.
- Creatief en doelgericht selecteren en toepassen van bestaande en/of zelf ontwikkelde geavanceerde softwaretools ter ondersteuning van het ontwerp en/of de validatie ervan.
- Complexe projecten beoordelen op hun meerwaarde, veiligheid, gebruiksvriendelijkheid, kwaliteit en kost, duurzaamheid, levenscyclus en milieu-impact, met inzicht in de uitvoeringsmethodiek.
- Zowel zelfstandig als in team complexe bouwwerken van fundering tot constructie geïntegreerd ontwerpen, technisch uitwerken en berekenen.
- Zelfstandig uitvoeringsmethodes voor het oprichten van complexe bouwwerken evalueren en selecteren, zowel economisch als technisch, en de keuze beargumenteren.
- Nieuwbouw- en renovatieprojecten beoordelen op hun veiligheid, bouwfysisch comfort, kwaliteit, kost en duurzaamheid.
- Wetenschappelijk literatuuronderzoek uitvoeren.
- Een onderzoeksvraag definiëren uitgaande vanuit een technisch-wetenschappelijke probleemstelling.
- Geavanceerde experimenten, processen en systemen schematiseren, modelleren en testen in een industriële context.
- Resultaten van onderzoek objectief en kritisch interpreteren en duiden.
- Integreren en synthetiseren van de eisen voor een innovatief ontwerp, alternatieven en varianten formuleren en beargumenteerde keuzes maken, ook op basis van onvolledige of tegenstrijdige informatie.
- Analytisch, systeemgericht en probleemoplossend denken.
- Implementatiegericht ontwerpen, ontwikkelen, materialiseren en creatief innoveren met aandacht voor de operationele implicaties.
- Met de nodige kritische zelfreflectie oordelen en handelen binnen een onzekere context.
- Actuele ontwikkelingen in het vakdomein opvolgen.
- Schriftelijk, mondeling en grafisch rapporteren in het Nederlands en Engels over eigen onderzoekswerk aan vakgenoten en niet-vakgenoten.
- Projectmatig werken: doelstelling formuleren, teamgericht werken, gericht rapporteren en de projectcyclus opvolgen.
- Ethisch, professioneel en maatschappelijk verantwoord handelen.
- De belangrijkste bedrijfskundige, normatieve en juridische aspecten van de eigen ingenieursdiscipline onderscheiden.
- Duurzaam-, milieu-, kwaliteits- en veiligheidsbewust handelen.
- Inzicht hebben in en het belang begrijpen van de rol van ondernemerschap in de maatschappij.