Master of Science in de industriële wetenschappen: chemie
De master in de industriële wetenschappen: chemie heeft een studieonderwerp dat dicht betrokken is bij ons dagelijkse leven: de ontwikkeling en productie van nieuwe materialen, de synthese van nieuwe geneesmiddelen, het opvolgen en verbeteren van ons milieu.... De klemtoon ligt op chemische ingenieurstechnieken, metaalkunde en kunststoffen, macromoleculaire en industriële chemie.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Inge Bellemans
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Paul Van Steenberge
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Antoon Beyne
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Jeriffa De Clercq
|
3
|
|
|
1
|
sem 2
|
en
|
Paul Van Steenberge
|
3
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Jeriffa De Clercq
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
sem 1
|
nl
|
Jan Beyens
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Jeriffa De Clercq
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Kim Verbeken
|
6
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
sem 1
|
en
|
Ludwig Cardon
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Ludwig Cardon
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Mariya Edeleva
|
3
|
|
a
|
|
sem 1
|
en
|
Filip Du Prez
|
3
|
|
a
|
|
sem 2
|
en
|
Ludwig Cardon
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
jaar
|
nl,en
|
Patrick Segers
|
6
|
|
|
|
jaar
|
en
|
Patrick Segers
|
6
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
sem 2
|
nl
|
An Verberckmoes
|
3
|
|
Op te nemen: 3 studiepunten te selecteren uit de opleidingsprogramma's van de UGent waaronder de universiteitsbrede keuzevakken (met uitzondering van Programmeren, C003080).
De opleidingsonderdelen worden bij voorkeur geselecteerd uit opleidingsprogramma's in het derde bachelorjaar of van een masteropleiding, dienen aan te sluiten bij de opleidingscompetenties en dienen een verbreding of verdieping te realiseren. Na goedkeuring door de faculteit.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
jaar
|
nl
|
|
18
|
|
- Geavanceerde, toepassingsgerichte, kennis bezitten van de eigen ingenieursdiscipline en deze creatief en kritisch kunnen toepassen op nieuwe probleemstellingen.
- Innovatieve producten of processen kunnen ontwerpen, realiseren en testen met passende, actuele methoden en technieken, gebruik makendvan recente digitale technologieën.
- Integrerend en systeemgericht probleemoplossend denken met nadruk op de toepassing in variabele contexten.
- Een onderzoeksvraag kunnen formuleren, vertrekkend van een complex technisch probleem en na raadplegen van de relevante en actuele wetenschappelijke bronnen.
- Eigen resultaten kritisch kunnen interpreteren en communiceren naar zowel experten als leken en hierbij gemaakte beslissingen kunnen verdedigen.
- Zich vanuit de eigen expertise kunnen positioneren in, en functioneren binnen een team, met aandacht voor cultuursensitiviteit.
- Blijk geven van een attitude tot levenslang leren om de technologische en industriële evoluties in het eigen vakgebied op te volgen en de eigen competenties verder te ontwikkelen.
- Wetenschappelijk integer, professioneel deontologisch en ethisch handelen.
- Blijk geven van duurzaamheidsdenken en ondernemend handelen, en aandacht hebben voor de rol van technologie en innovatie in maatschappelijke vraagstukken vanuit diverse invalshoeken, ook in een internationale context.
- Kritisch reflecteren over eigen denken en handelen, en op een bewuste enverantwoordelijke manier omspringen met de grenzen van de eigen competenties.
- Geavanceerde industriële chemie en aanverwante technologie beheersen en kunnen toepassen.
- Chemische reactoren en processen kritisch kunnen beschrijven, simuleren, opvolgen, ontwerpen en optimaliseren en hierbij rekening houden met veiligheid, kwaliteit, duurzaamheid en milieu.
- Creatief aanwenden van technisch-analytische kennis en vaardigheden voor chemische ingenieursproblemen en proces- en productcontrole in een industriële context.
- Doelgerichte materiaalkeuzes maken en materiaalkennis toepassen in procesgerichte applicaties, met aandacht voor duurzaamheid en circulariteit.
- Diepgang en verbreding verwerven in één van de volgende chemische disciplines: geavanceerde chemische procestechnologie, gevorderde kunststoftechnologie.