Master of Science in de informatica
Informatica is alomtegenwoordig in onze maatschappij. Het groeiende maatschappelijke belang impliceert echter ook een verhoogde eis naar kwaliteit en opleidingsniveau van informatici.
Inhoud
Computers en computernetwerken zijn niet meer weg te denken uit onze moderne maatschappij, zowel bij meer alledaagse activiteiten zoals het contacteren van vrienden via sociale netwerken, als bij meer geavanceerde toepassingen zoals weersvoorspellingen. Hierdoor neemt de vraag naar hooggekwalificeerde informatici alleen maar sterker toe, in zoverre dat het aanbod de vraag niet kan bijhouden. Bovendien impliceert het groeiend maatschappelijke belang van informatica een verhoogde eis naar kwaliteit, wat substantiële consequenties heeft voor het vereiste opleidingsniveau van informatici. Nog fundamenteler is de vaststelling dat een computationele manier van denken heeft bijgedragen aan een breed spectrum van uitdagende problemen, gaande van het slim spelen van het moeilijke denkspelletje Go tot het ontwikkelen van medicijnen.
In de masteropleiding Informatica staat probleemoplossend denken dan ook centraal en gaan we de uitdaging aan om softwarematige oplossingen te vinden voor computationele problemen. Hiervoor wordt een opleidingsprogramma aangeboden dat een evenwicht zoekt tussen theorie en praktijk; de focus ligt zowel op de fundamentele grondslagen van de informatica, het aanleren van technische vaardigheden, als het ontwikkelen van software voor verschillende platformen met toepassingen in uiteenlopende en interdisciplinaire domeinen. Daar waar het opbouwen van kennis en vaardigheden in de bacheloropleiding voornamelijk uitgaat van de informatica zoals we die vandaag kennen, word je in de masteropleiding klaargestoomd om mee de informatica van morgen te helpen uittekenen en ontwikkelen. Aan het einde van de masteropleiding heb je het nodige theoretisch inzicht en abstraherend vermogen die nodig zijn om de problemen die zich in de informatica voordoen te analyseren en te modelleren. Bovendien beheers je toepassingsgerichte algoritmen, technologieën, strategieën en softwaremiddelen om deze kennis in een brede wetenschappelijke en maatschappelijke context te kunnen toepassen.
Voor wie
De toelatingsvoorwaarden zijn divers. Afhankelijk van je vooropleiding kun je rechtstreeks instromen of zijn er bijkomende voorwaarden.
Structuur
De helft van de masteropleiding (60 studiepunten) wordt ingevuld met een pakket verplichte vakken die je onderdompelen in de wereld van onder andere de datavisualisatie, parallelle berekeningen en fundamenten van programmeertalen. De meeste van deze vakken worden opgenomen tijdens het eerste masterjaar. Samen met de vakken uit de bacheloropleiding zorgen ze ervoor dat alle belangrijke kennisdomeinen uit de informatica worden afgedekt binnen de opleiding informatica. Bovendien wordt bij de invulling van die vakken de klemtoon gelegd op verdieping, met als doel de kritische en analytische geest aan te scherpen en je te leren omgaan met de complexiteit van hedendaagse informaticatoepassingen. Je loopt ook stage bij een bedrijf, waar je ervaring opdoet buiten de academische muren.
Je kan als student ook zelf het heft in handen nemen bij de invulling van je masteropleiding en kiezen in welke richting je verder wil specialiseren. Naast het vastgelegde curriculum kan je immers een minor kiezen (30 studiepunten) die bepaalt of je je verder verdiept hetzij op het vlak van onderzoek of van economie en bedrijfskunde.
Wie gebeten is door de onderzoeksmicrobe en die weg verder wil inslaan, kan kiezen voor een minor Onderzoek. Daarin krijg je de kans om je nog dieper in te werken in een of meerdere gespecialiseerde aspecten van de informatica, of om specifieke toepassingen in andere vakgebieden te verkennen. De minor is dan ook een voortreffelijke voorbereiding op een doctoraat.
De minor Economie en Bedrijfskunde wordt ingevuld met een selectie aan opleidingsonderdelen die je laat kennismaken met de bedrijfswereld. De combinatie van de wetenschappelijke vorming en de competenties op het vlak van economie en bedrijfskunde vormt een goede start voor een loopbaan in de bedrijfswereld of binnen een regelgevend of adviesverstrekkend orgaan.
De masterproef (30 studiepunten) – waarbij je je zelfstandig inwerkt in een gespecialiseerd en actueel onderwerp binnen een van de vele kennisdomeinen uit de informatica en daar grenzen probeert te verleggen – vormt samen met de stage het sluitstuk van de masteropleiding. Hier wordt de mogelijkheid geboden om je te verdiepen en te bekwamen in de praktische toepassing van informatica op maatschappelijk relevante problemen afkomstig uit het interdisciplinair wetenschappelijk onderzoek, de industrie, de bedrijfswereld en de openbare sector.
Naast de hier beschreven (domein)master, kun je ook kiezen voor de educatieve master. Meer uitleg hierover vind je op www.ugent.be/educatievemaster.
Arbeidsmarkt
Afgestudeerden zijn sterk ontwikkeld in conceptualiseren, probleemoplossend denken en modelleren, geruggensteund door een grondige kennis van de technische en fundamentele aspecten van de informatica. Hierdoor hebben ze heel wat troeven in handen om na het behalen van een masterdiploma in de informatica te kiezen uit een brede waaier aan mogelijkheden wat betreft verdere professionele ontwikkeling. Velen gaan aan de slag bij grote bedrijven zowel binnen als buiten de informaticasector. Anderen kiezen dan weer voor een start-up waar onderzoek en ontwikkeling een kernactiviteit vormen, richten hun eigen bedrijf op, bouwen aan een onderzoekscarrière in de informatica of stappen in het onderwijs om de volgende generatie wegwijs te maken in de boeiende wereld van de informatica.
Kwaliteitszorg
Mensen die durven denken over de uitdagingen van morgen, daar streven we naar. Daarom is het onderwijs aan onze universiteit stevig verankerd in zes grote onderwijsdoelstellingen: denk breed, blijf onderzoeken, steun talent, bouw mee, verleg grenzen en kies kwaliteit.
De UGent heeft continu aandacht voor kwaliteitszorg en kwaliteitscultuur. Het UGent-kwaliteitszorgsysteem geeft voor elke opleiding informatie over de troeven van de opleiding, de sterke punten én de werkpunten.
Meer info:
Troeven
- Een afgestudeerde informaticus beheerst de wisselwerking tussen theoretische kennis en praktische vaardigheden uit de achttien verschillende kennisdomeinen van de informatica: algoritmen en complexiteit, computerarchitectuur en computerorganisatie, computationele wetenschappen, discrete structuren, computergrafiek en datavisualisatie, interactie tussen mens en machine, informatiebeveiliging, informatiebeheer, intelligente systemen, netwerken en communicatie, besturingssystemen, platformspecifieke softwareontwikkeling, parallel en gedistribueerd rekenen, programmeertalen, grondslagen van softwareontwikkeling, software engineering, computersystemen, maatschappelijke aspecten en professionalisme.
- Een student leert en durft systemen vanuit verschillende programmeertalen, paradigma's en technologieën bekijken op meerdere niveaus van detail en abstractie en zoekt softwarematige oplossingen voor uitdagende en authentieke problemen. Hij/zij vormt zich een holistisch beeld van de structuur van softwarematige systemen en waardeert de processen die spelen bij hun constructie en analyse.
- Een student leert via praktijkgerichte en gevarieerde projecten ontwerpen, evalueren en verbeteren qua functionaliteit, gebruiksvriendelijkheid en performantie.
- Een student is bereid om levenslang te leren in een zeer snel evoluerende technische en wetenschappelijke discipline. Hij/zij is zich bewust van de sociale, legale, ethische en culturele verantwoordelijkheden die onlosmakelijk met informatica verbonden zijn.
- Een student moet beschikken over het nodige theoretisch inzicht, het abstraherend vermogen en de creativiteit om de grenzen van de informatica te onderkennen, om van daaruit de informatica van morgen mee te helpen uittekenen en ontwikkelen.
Sterke punten
- Vijfjarige focus op informatica: vanaf het eerste jaar focust de opleiding zich volledig op de softwarematige aspecten van de informatica. Het programma van de opleiding is gebouwd rond de kennisdomeinen van een internationale standaard en op een sterke visie.
- Gemotiveerd en multidisciplinair lesgeversteam: de opleiding wordt gedragen door enthousiaste en betrokken lesgevers uit verschillende onderzoeksdisciplines. De lesgevers vormen een multidisciplinair team dat een brede waaier aan (keuze)vakken kan aanbieden. Veel lesgevers gaan ook actief aan de slag met onderwijsinnovatie.
- Projectmatig werken en ruimte voor praktijkervaring: in meerdere vakken werken de studenten actief samen aan grotere projecten. In de verplichte bedrijfsstage krijgen de studenten de ruimte om praktijkervaring in het (internationale) werkveld op te doen. Ook in het kader van masterproeven is er samenwerking met bedrijven.
- Feedback: de opleiding zet sterk in op systemen die automatische feedback mogelijk maken en op intense tussentijdse feedback voor projecten, masterproeven en stages. Het laagdrempelig contact met lesgevers en de verschillende studentenbevragingen zorgen er ook voor dat knelpunten snel geremedieerd worden.
- Communicatieve en sociale vaardigheden: een informaticus moet presentaties kunnen geven voor een gevarieerd doelpubliek, over technische en computationele problemen en oplossingen. Hij/zij moet voorbereid zijn om op een efficiënte manier samen te werken als lid van een projectteam en in staat zijn om het eigen functioneren en dat van anderen binnen het team te beheren, waaronder het beheren van tijd, prioriteiten en voortgang.
Werkpunten
- Systematische communicatie naar alle belanghebbenden via een geactualiseerde opleidingswebsite met bijvoorbeeld ook promotie voor activiteiten rond informatica (programmeren en probleemoplossend denken) voor leerkrachten en leerlingen uit het secundair en lager onderwijs (zoals CoderDojo, STEM-activiteiten, nascholing voor leerkrachten, Vlaamse Programmeerwedstrijd, Bebras, etc.).
- Het aantal en de diversiteit aan studenten informatica groeit beperkt, niettegenstaande een nog steeds zeer grote vraag naar afgestudeerde informatici. De opleiding zal nagaan of dit fenomeen zich ook bij de andere informatica-opleidingen in Vlaanderen voordoet en nadenken hoe potentieel toekomstige studenten beter kunnen bereikt worden.
- Ondanks alle inspanningen van de opleiding kiezen weinig studenten voor een internationale ervaring. De opleiding gaat na hoe de studentenmobiliteit en internationale competenties kunnen versterkt worden, gezien het internationaal belang van informatica.
Deze opleiding is geaccrediteerd door de NVAO, de accreditatie werd verlengd onder het positief besluit instellingsreview in 2022. De kwaliteit van deze opleiding werd gevalideerd door een kwaliteitstoets in de vorm van een screening door het Onderwijskwaliteitsbureau. Het borgingsbesluit vindt u hier.
Deze informatie werd laatst bijgewerkt op 01/02/2023.
Heb je vragen of suggesties over deze publieke info, neem dan contact op met de opleiding.